K dobré teorii: COVID-19. Analýza vývoje/337

7. duben 2021 | 01.00 |
blog › 
K dobré teorii: COVID-19. Analýza vývoje/337

V tomto pokračování hlasování o Sputniku V., k Pekové o původu viru, práce k TMT.

Do seriálu o dobré teorii zařazuji "retro" – připomenutí toho, jak jsem společně s kolegy, s nimiž dlouhodobě spolupracuji, i s těmi, se kterými jsem postupně navázal kontakt, analyzoval aktuální vývoj. Sleduji tím dvojí:

- Ukázat, jak je důležitý interdisciplinární přístup a týmová práce, tj. že dobrá teorie hodně dokáže. (To si každý může ověřit porovnání toho, co jsme říkali před měsícem s tím, co se odehrává nyní.)

- Trochu oživit krátkodobou paměť, protože někteří zapomínají až příliš rychle.teorie.

COVI-kávička 7.3. ČR +9066 USA +58228. Co dál?

Česká republika:   +9066 nových případů. Nepříjemný výsledek. O více než 1200 případů oproti minulému týdnu. Uvidíme, k jakému počtu testů. Zklidnění před tím, než se projeví restrikce, se asi konat nebude.

USA +58228  nových případů.

A ještě se podívej na evropský souboj (s budoucností Evropy bezprostředně souvisí):

Rusko : Francie

11022  :  23206

Rusko - Francie: Už několik dní stejný výsledky, Francie na dvojnásobku Ruska.

Intenzivně vakcinující země: Británie přes 6 tisíc, to je stále hodně. Izrael přes 3 tisíce. Narůstající problém má Itálie, přes 23 tisíc, více než Francie.

V4: Polsko téměř 15, Maďarsko přes 7 (další vakcinanční záhada), Slovensko přes 2,5.

Pokud srovnáváme jednotlivé země mezi sebou, je nutné uvažovat různou metodiku a další faktory, které výsledek ovlivňují (např. počet testů). K tomu se postupně dostanu. Důležité je však právě průběžně sledování, protože z časových řad lze vyčíst hodně i při odlišných metodikách.

Informace čerpám zejména z: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jak to vidím

Nové ke kauze Sputník:

TN.CZ 6.3. 17:00

Nechali byste se očkovat vakcínou Sputnik?

    Ano, bez obav

    6251 hlasů

    Ano, stačí mi česká certifikace

    334 hlasů

    Ano, ale musí mít všechna povolení

    835 hlasů

    Ne, v žádném případě

    4819 hlasů

Hlasovalo 12239 lidí.

Viz: https://tn.nova.cz/clanek/vakcina-sputnik-bude-v-cesku-nechali-byste-se-ockovat-anketa.html?fbclid=IwAR2U_NGrb78VNK9swJxY0ECL26X6uMzZhOv0v9KT7JGmHA3MpDwXJkWGl2o

Parlamentní listy 6.3.

(Štěpán Kotrba) Argument o neprůkaznosti vakcíny padl článkem v The Lancet. Argument o nepředání žádosti o schválení EMA také padl. EMA přiznala, že žádost má. Kupodivu, nepřišla jí z Moskvy, ale z Německa. Tante Angela si spočetla, kolik má občanů, jakou mají výrobní kapacitu západních vakcín a přiznala si i fakt, že za cyklus účinnosti těchto vakcín  nezvládne západní svět naočkovat celou populaci. Tudíž se bude testování a očkování opakovat i několik let. Tante Angela ví, že kde se obchoduje, tam se neválčí, a ví, že obchod století s plynovodem North Stream II chce dokončit a zabezpečit tak pro Německo výsadní postavení v budoucí Evropě.

Viz: https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Konev-vlasovci-A-to-chceme-od-Rusu-vakcinu-Zapad-Putina-neporazi-Plyn-tece-z-vychodu-na-zapad-pripomina-Kotrba-656292

Aktuálně.cz 6.3.

Evropská léková agentura (EMA) začala ve čtvrtek vyhodnocovat ruskou vakcínu Sputnik V. O její dodávky má zájem i český prezident Miloš Zeman, ministr zdravotnictví Jan Blatný trvá na tom, že preparát musí EMA schválit. Je preparát bezpečný? A jak dlouho bude vyhodnocování unijní agenturou trvat? Nabízíme odpovědi na otázky, které často zaznívají v souvislosti s ruskou vakcínou.

Viz: https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/co-vime-o-ruske-vakcine-sputnik-v/r 5d5d284a7da411eb89ccac1f6b220ee8/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=ZlzpHn1KMMH-202103060659

Celé:

https://radimvalencik.pise.cz/8949-aktualizovano-6-3-se-sputnikem-se-roztrhl-pytel.html

(Zajímavé je podívat se, jak se vyvíjí anketa ke Sputniku.)

O kočkách, myších, koronaviru a nás/13

Podle mého názoru fakt, že náš virus mutuje, ale jen v určitých rámcích, a zatím nepřekračuje "tabu" přesahu k mladším kohortám (i když se objevují první náznaky v zemích, kde se nedaří epidemii omezovat), vypadá to na to, že SARS-CoV-2 má velmi umírněný, s hostitelem dlouhodobě sžitý základní kmen. Přinejmenším šetrný k rodu hostitele. Zkrácení života jen těm, kteří po velmi dlouhé období evoluce člověka nepřispívali k posílení rodu (lidí nad 60 let) nasvědčuje tomu, že se nemohl do člověka dostat přeskočením z jiného druhu. Takovou náhodu si snad ani nelze představit. Přeskočí a hned se začít šetrně chovat k lidskému rodu?

To, že nebyl identifikován, znamená, že nevyvolával ani reakci imunitního systému. Mohl být "probuzen" v době "Ruské chřipky", ale zase se zklidnil. Bylo by zajímavé provést testy na přítomnost našeho viru v některých méně vyvinutých oblastech, kde se projevila "Ruská chřipka".

Ze stejných důvodů asi nemá pravdu E. Peková, pokud jde o základní kmen. Virus se chová velmi sofistikovaně a jeho mutace jsou spíše oscilující v určitých mezích. Jinak je velmi stabilní. Vyrobit něco takového není zatím v našich silách, a to ani v případě, když budeme uvažovat o technologických možnostech v dané oblasti s verneovskou fantazií.

Něco jiného je nějakým umělým zásahem do genomu základního kmene viru, který se sžil s lidskou populací, vyrobit mutaci, která by základní kmen vyprovokovala k obranné strategii a tudíž i ke zrychlené replikaci. To by snad teoreticky možné bylo. Dokonce jsou i určité indicie, že někdo mohlo o logice chování viru vědět více, než ví odborný mainstream. Ale tady už příliš fabuluji.

Poznámka pod čarou:

Tento seriál vzniká z velmi bohaté diskuse k následujícímu článku:

Nebezpečné mutace, nebo portfolio vícenákazy?

Viz: https://radimvalencik.pise.cz/8959-nebezpecne-mutace-nebo-portfolio-vicenakazy.html

Jednotlivé díly seriálu jsou krátké, aby je čtenář mohl strávit. Zpravidla končí otázkou či nastolením problému, aby se čtenář mohl připravit na další pokračování. Je v něm důsledně rozlišeno to, co je obecně platné tvrzení, od hypotéz, jejichž platnost je nutné ověřit.

Tem, kdo bude seriál sledovat a s pochopením, zjistí prostřednictvím jednoduchých nástrojů teorie her, že nejen epidemii a chování koronavirus, ale i lidí, uvidí z nových zorných úhlů. Možná bude i překvapen, když např. zjistí, kdo, jak, s kým a proč hraje určité hry.

Předcházejí díly:

https://radimvalencik.pise.cz/8965-covi-kavicka-22-2-cr-4002-usa-57198-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/8966-covi-kavicka-23-2-cr-11233-usa-59257-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/8967-covi-kavicka-24-2-cr-15672-usa-71054-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/8968-covi-kavicka-25-2-cr-13657-usa-75299-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/8969-covi-kavicka-26-2-cr-14457-usa-77377-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/8970-covi-kavicka-27-2-cr-14676-usa-80625-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9001-covi-kavicka-28-2-cr-7798-usa-64320-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9002-covi-kavicka-1-3-cr-4557-usa-49412-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9003-covi-kavicka-2-3-cr-12150-usa-53147-co-dal.html  

https://radimvalencik.pise.cz/9004-covi-kavicka-3-3-cr-16642-usa-56890-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9005-covi-kavicka-4-3-cr-15088-usa-66879-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9006-covi-kavicka-5-3-cr-14554-usa-68321-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9007-covi-kavicka-6-3-cr-13074-usa-67281-co-dal.html   

(Pokračování)

Konec COVI-epidemie v nedohlednu, ale co dál?

V době, kdy se "vytsunamila" iracionalita a dochází k oslabení funkčnosti institucí (i pokud jde o základní funkce), se náprava bez poctivé vědy a dobré teorie neobejde. K tomu jsme měli 29.1. workshop:

Ekonomie a ekonomika doby postkovidové

(pohled za horizont událostí)

Viz: https://radimvalencik.pise.cz/8703-worskhop-ekonomie-a-ekonomika-doby-postkovidove.html

Postupně uveřejňuji materiály, které se k tomu vztahují:

Tvůrčí mezigenerační týmy (TMT): základ inovačního potenciálu/1

Ve společnosti, jejíž ekonomika bude založena na dominantní roli sektoru produktivních služeb, budou nositeli inovační dynamiky tvůrčí mezigenerační týmy napojené na absolventské sítě univerzit. Právě s ohledem na podporu jejich vzniku a rozvoje bude nutné zaměřit komplex reforem, které vyvedou společnost ze slepé uličky setrvačného vývoje směřujícího se společnosti, jejíž ekonomika je ovládána diktátem přerozdělovací moci. Postupně a nepravidelně uveřejňuji vybrané pasáže z pracovní verze podnětné diplomové práce našeho studenta M. S., které případně doplním svým komentářem. Od svého textu odlišuji fialovou barvou.

Přínos tvůrčích mezigeneračních týmu pro rozvoj podniku – 1. část

Tématem práce je mapování významu a přínosu mezigeneračního tvůrčího týmu v celkové koncepci podniku, především se zaměřením na důležitost hierarchické struktury, problematiku interního managementu, rozdělení kompetencí a činností složek orgánu. V práci bude rozpracováno optimální složení týmu, identifikace jednotlivých segmentů, vyhodnocení pozice lídra. Hlavním zdrojem pro teoretická východiska je odborná literatura. Praktická část se následně zabývá užitím výzkumných metod a jejich vyhodnocením. Na základě komparace poznatků z odborné literatury a zjištěných dat budou vyhodnocena rizika a výhody funkce týmu.

ÚVOD

1          TEORETICKÁ VÝCHODISKA       

1.1       Obecná charakteristika týmu, definice mezigeneračního týmu, podmínky vzniku mezigeneračních tvůrčích týmů       

1.1.1    Obecná charakteristika týmu

1.1.2    Definice mezigeneračního týmu      

1.1.3    Podmínky vzniku mezigeneračních tvůrčích týmů 

1.2       Vznik, vývoj a stabilita skupiny      

1.2.1    Tvůrčí týmy a kreativita       

1.2.1.1Spirálový model kreativity   

1.2.1.2Komunikační vzorec 

1.3       Shrnutí teoretických poznatků z první kapitoly      

2          KONCEPCE A PŘĺNOS TÝMU V PODNIKU       

2.1       Koncepce a přínos týmu z pohledu managementu  

2.2       Stanovení pozice lídra          

2.3       Přínos týmu pro podnik        

3          ZAJIŠTĚNĺ STABILITY TÝMU     

3.1       Interní komunikační metody

3.2       Trendové nástroje managementu     

3.2.1    Zavádění strategického managementu         

3.2.2    Moderní strategické přístupy           

3.2.2.1Koncept strategické kompetentnosti

3.2.2.2Metoda balanced scoreboard (BSC)

3.2.2.3Benchmarking           

3.2.2.4Inovace          

3.3       Motivace členů týmu

3.3.1    Základní zásady motivace    

3.3.2    Vlivné faktory motivace      

3.3.3    Motivace členů týmu

3.3.3.1Motivace nejstarších členů týmu     

3.3.3.2Motivace střední a nejmladší generace       

4          PŘEDSTAVENĺ PODNIKU 

5          METODOLOGICKÝ RÁMEC, ANALYTICKÁ ČÁST      

5.1       Rozbor pozic a úkolů

5.2       Komunikace uvnitř existujícího týmu         

5.3       Analýza zavedeného týmu    

5.3.1    Stabilita týmu

5.3.2    Hierarchie     

5.4       Vyhodnocení přínosu TMT pro podnik       

6          NÁVRHY A DOPORUČENĺ NA ÚPRAVU DISPOZIC TÝMU    

ZÁVĚR         

(Pokračování)

K tomu ode mne:

Uveřejňuji nejdříve abstrakt a osnovu, aby si čtenář udělal představu o struktuře celé práce a jejím zaměření. Je věnována převážně pohledu "zevnitř" podniku. Doufám, že se brzy objeví též práce, které by s oporou v této na dané téma navázaly z hlediska možnosti spolupráce TMT s univerzitami a nástinem reforem, které by takovou spolupráci podpořily.                          

Tip na lockdownový výlet procházku či výlet pro Pražáky – posílení fyzičky i psychičky

Do seriálu zařazuji každý den tip na výlet k podpoře zdraví. Jsou z procházek minulých let. Vybírám s přihlédnutím k roční době a stavu přírody. Každý tip má několik pokračování, kde se o místě dozvíte víc než v nejrůznějších bedekrech:

Kontur tam nebude, ale procházka nádherná

Don Giovani v Šárce i s vodním komturem/3 (pise.cz)

Podrobněji lze vývoj v ČR sledovat zde:

https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19?fbclid=IwAR3kdxZhYD7krsZ_K-xrmwNkGlQMO5rsIjQe_0jAWZT___jH_9pV_KzA38c

a nově i zde (lepší a přehlednější):

https://slerka.shinyapps.io/dashboard/?fbclid=IwAR1dQ1jbmRfxHKBXwhI9WnINy781R67yCILsW6xtzUb2BJMDVUKdNqm_uzI

Na závěr: Děkuji všem, kteří mi zasláním materiálů a doporučeními pomáhají. Rád uvedu jména, pokud dají souhlas.
(Pokračování)


Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (3x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář