K dobré teorii: COVID-19. Analýza vývoje/356

26. duben 2021 | 01.00 |
blog › 
K dobré teorii: COVID-19. Analýza vývoje/356

V tomto pokračování elektronové foto viru, výborný Pavel Kasík a evolučně stabilní strategie TMT.

Do seriálu o dobré teorii zařazuji "retro" – připomenutí toho, jak jsem společně s kolegy, s nimiž dlouhodobě spolupracuji, i s těmi, se kterými jsem postupně navázal kontakt, analyzoval aktuální vývoj. Sleduji tím dvojí:

- Ukázat, jak je důležitý interdisciplinární přístup a týmová práce, tj. že dobrá teorie hodně dokáže. (To si každý může ověřit porovnání toho, co jsme říkali před měsícem s tím, co se odehrává nyní.)

- Trochu oživit krátkodobou paměť, protože někteří zapomínají až příliš rychle.teorie.

COVI-kávička 26.3. ČR +7853 USA +67046. Co dál?

Česká republika:   +7853 nových případů. Téměř o 3 tisíce méně než minuý týden. Další nadějný pokles. téměř o 3 tisíce.

USA +67046  nových případů.

A ještě se podívej na evropský souboj (s budoucností Evropy bezprostředně souvisí):

Rusko : Francie

9221  45641

Francie hodně poskočila a už má téměř 5x víc než Rusko.

Brazílie téměř 98 tisíc nových případů.Turecko ke 29 tisícům, Německo přes 22. Ukrajina pomalu roste, už je na 17 tisících.

Intenzivně vakcinující země: Británie přes 6 tisíc, Izrael pod tisíc.

V4: Polsko přes 34 a velký problém, Máďarsko téměř 10 tisíc,Slovensko pod dva tisíce (a to se muselo vyrovnat s českým portfoliem vícenákazy, takže likvidovat Matoviče, aby se otevřela cesta k destrukci).

Pokud srovnáváme jednotlivé země mezi sebou, je nutné uvažovat různou metodiku a další faktory, které výsledek ovlivňují (např. počet testů). K tomu se postupně dostanu. Důležité je však právě průběžně sledování, protože z časových řad lze vyčíst hodně i při odlišných metodikách.

Informace čerpám zejména z: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jak to vidím

Miroslav Obornik uveřejnil na FB autentické foto našeho koronaviru:

Viz: https://www.novinky.cz/koronavirus/clanek/vedci-nova-dvojita-protilatka-zabira-na-vsechny-hlavni-mutace-koronaviru-40355084?fbclid=IwAR2s7CUxxGmds1oLmyVBDHIdoXpCfDGUn7Jpu_K8h8nMo-IOp5gq3m-M8L0#dop_ab_variant=544801&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=Vbsip8fEIsS-202103251751&dop_id=40355084&source=hp&seq_no=5&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Proč je těžké změnit názor a kdy je to nutné/1

Jan Kulvajt, jehož vynikající příspěvek o hledání pravdy (viz předcházející tři pokračování covi-kávičky) odkázal na konkrétní příklad tohoto hledání v článku Pavla Kasíka, který uveřejnil Seznam Zprávy, celý je zde:

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/komentar-zmenil-jsem-nazor-na-koronavirus-proc-je-to-tak-tezke-146375

Kasílův článek je skutečně dobrý. Zde je odlišen fialovou barvou rovněž ve třech pokračováních:

Komentář: Změnil jsem názor na koronavirus. Proč je to tak těžké? – 1. část

Pavel Kasík (novinář)

Nebezpečí, jaké tu posledních 30 let nebylo? Před rokem jsem si to o novém koronaviru rozhodně nemyslel. Pak přicházely nové informace a já udělal to, co se v době sociálních sítí neodpouští. Změnil jsem názor.

"Už jste psali o tom novém čínském viru?" ptal se mě kamarád loni v lednu. A já si udělal rychlou poznámku, že by si to asi zasloužilo článek. Co vím o koronavirech? To jsou přece ty, co způsobují rýmu, o tom jsme psali. A taky SARS a MERS byly koronaviry, které se tenkrát před pár lety chvíli šířily v Asii. To vše si ještě ověřuji u odborníků ze Státního zdravotního ústavu, kde se dozvídám: "V českých podmínkách je kolem toho větší panika, než je nutné." V Česku je nyní potřeba řešit spíše chřipku, zdůraznili všichni čeští experti, na které jsem se tehdy obrátil. V tom duchu jsem na Technet psal i svůj první článek na toto téma.

Citoval jsem tam i studii, která varovala před rozšířením nového patogenu do celého světa. Celkově byl ale závěr článku spíše uklidňující než varovný. Proč? Nejspíš jsem v tématu rozpoznal mně důvěrně známý narativ – lidskou neschopnost odhadnout nebezpečí. Lidé mají tendenci nadsazovat nebezpečí medializovaných událostí: bojíme se havárie letadla, přestože statisticky je řádově nebezpečnější obyčejná jízda autem. Máme strach z dramatického útoku střelnou zbraní, přestože realisticky vzato je to naprostá anomálie.

Analyzovat své vlastní myšlení není přímočaré. Každý chce sám sebe vnímat jako vysoce racionálního. Je docela možné, že za mým prvotním dojmem "je to mediálně nafouknuté nebezpečí, které se Evropy netýká" byla moje snaha vyhnout se mainstreamové mediální panice. Nebo to mělo podvědomé emocionální důvody. Lidé obvykle chtějí věřit tomu, co jim umožní udržet si svůj pohled na svět (tuto mentální iluzi psychologové nazývají status quo bias).Ale bylo by vhodné mít pro své dojmy nějaká tvrdá data, kterými bych mohl uklidnit i čtenáře. Rozhodl jsem se tedy porovnat šíření nového koronaviru s tím, kterému se podle prvotní analýzy nejvíce podobal: s koronavirem SARS z roku 2003. Ten se rozšířil z Činy do 17 zemí světa a podařilo se jej zastavit s vypětím všech sil po několika měsících.

Napadlo mne projít každodenní záznamy Světové zdravotnické organizace z roku 2003 a zanést informace do tabulky. Strávil jsem přepisováním asi čtyři hodiny. Chtěl jsem totiž pracovat s původními daty, jak je v roce 2003 zveřejňovala WHO, nikoli s daty zpětně dohledanými někým jiným. Pak jsem to samé udělal s aktuálními daty od WHO z roku 2020 (moje tehdejší data si můžete stáhnout v CSV: SARS, nCoV).


Výsledný rozdíl mezi modrou křivkou (SARS 2003) a červenou křivkou (nový koronavirus 2020) byl nepřehlédnutelný. I pokud jsem vzal v potaz, že začátek křivky se může posunout (a také posunul) s tím, jak se zpětně dohledává první známý případ, stále byl nový koronavirus mnohem rychlejší a růst počtu nakažených strmější.

(Pokračování)

Konec COVI-epidemie v nedohlednu, ale co dál?

V době, kdy se "vytsunamila" iracionalita a dochází k oslabení funkčnosti institucí (i pokud jde o základní funkce), se náprava bez poctivé vědy a dobré teorie neobejde. K tomu jsme měli 29.1. workshop:

Ekonomie a ekonomika doby postkovidové

(pohled za horizont událostí)

Viz: https://radimvalencik.pise.cz/8703-worskhop-ekonomie-a-ekonomika-doby-postkovidove.html

Postupně uveřejňuji materiály, které se k výše uvedenému vztahují:

O kočkách, myších, koronaviru a nás/32

Jsou nějaká pravidla specifická pro TMT? Je jich poměrně hodně. Na začátek uvedu následující:

1. Pro všechny členy TMT (i pro tu nejvyšší věkovou skupinu u čtyřgeneračních týmů) platí: Neustále se vzdělávat a zvyšovat kvalifikaci verifikovatelným způsobem. Každý člen TMT musí vidět vlastní perspektivu stále plnějšího a přesnějšího chápání reality jak ve svém oboru, tak i společenského kontextu. Vhodné je například sestavit vzdělávací plán za pomoci kolegů v týmu a uvolnit časový prostor pro plnění některých jeho důležitých složek.

2. Mimořádně důležitá je účast na společných akcích přinášejících pozitivní zážitky – dovolená, zájezdy a výlety, kulturní akce, oslava narozenin, sportovní akce apod. Je to dáno logikou utváření prožitků. Aktivity v týmu – odborné, společenské, zábavné – se musejí co nejvíce stát zdrojem prožitkového bohatství. Každý člen týmu se v týmu musí cítit "doma". (První TMT, jehož činnosti jsem měl možnost se účastnit – oděský Systémový seminář skvělého vědce a člověka profesora Avenira Ivanoviče Ujemova (1) – pracoval právě s využitím motivačního prvku společně trávených zábavných akcí, včetně zimního koupání v moři.)

(1) O A. I. Ujomovu viz např.: https://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/98668

3) Nepodceňovat snahu o komplementární rozdělení rolí (s výjimkou následnictví). Čím větší je komplementarita rolí v týmu, tím menší je role nezdravé rivality, tím větší je sounáležitost na základě vzájemné potřebnosti. Komplementarita rolí umožňuje, aby každý člen TMT co nejvíce rozvinul a uplatnil specifické a jemu vlastní potence, které jsou mu dány od přírody či vznikly průběžným rozvojem jeho schopností.

4) Vhodná forma nástupnictví jako základní prvek mezigenerační spolupráce je důležitá pro dlouhodobou stabilitu týmu. Tým by měl být nejméně třígenerační, mj. proto, aby členové ve stádiu postupného rozvolňování svých aktivit (jako podmínky prodloužení doby svého aktivního působení v týmu) mohli být svou přirozenou autoritou garanty toho, aby příslušníci střední generace zvládli řešení problému nástupnictví tak, aby oni sami mohli postupně začít rozvolňovat se jako přirozené a důstojné naplnění své role v TMT.

Jaká další pravidla doplňující základ evolučně stabilní strategie v TMT a specifická pro TMT lze formulovat?

(Pokračování)

Poznámka pod čarou:

Tento seriál vzniká z velmi bohaté diskuse k následujícímu článku:

Nebezpečné mutace, nebo portfolio vícenákazy?

Viz: https://radimvalencik.pise.cz/8959-nebezpecne-mutace-nebo-portfolio-vicenakazy.html

Jednotlivé díly seriálu jsou krátké, aby je čtenář mohl strávit. Zpravidla končí otázkou či nastolením problému, aby se čtenář mohl připravit na další pokračování. Je v něm důsledně rozlišeno to, co je obecně platné tvrzení, od hypotéz, jejichž platnost je nutné ověřit.

Tem, kdo bude seriál sledovat a s pochopením, zjistí prostřednictvím jednoduchých nástrojů teorie her, že nejen epidemii a chování koronavirus, ale i lidí, uvidí z nových zorných úhlů. Možná bude i překvapen, když např. zjistí, kdo, jak, s kým a proč hraje určité hry.

Prvních 20 dílů najdete zde (od s. 10):

https://valencik.cz/marathon/21/Mar2102.htm#__RefHeading___Toc3245_4024754188

Další jsou zde:

https://radimvalencik.pise.cz/9057-covi-kavicka-15-3-cr-3291-usa-36896-co-dal.html 

https://radimvalencik.pise.cz/9058-covi-kavicka-16-3-cr-10511-usa-45045-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9059-covi-kavicka-17-3-cr-13934-usa-53231-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9060-covi-kavicka-18-3-cr-11928-usa-62794-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9061-covi-kavicka-19-3-cr-10576-usa-62629-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9062-covi-kavicka-20-3-cr-9624-usa-65981-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9128-covi-kavicka-22-3-cr-2373-usa-39496-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9082-covi-kavicka-23-3-cr-8167-usa-45748-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9083-covi-kavicka-24-3-cr-10883-usa-58705-co-dal.html

https://radimvalencik.pise.cz/9142-covi-kavicka-25-3-cr-8763-usa-66538-co-dal.html

Tip na lockdownový výlet procházku či výlet pro Pražáky – posílení fyzičky i psychičky

Do seriálu zařazuji každý den tip na výlet k podpoře zdraví. Jsou z procházek minulých let. Vybírám s přihlédnutím k roční době a stavu přírody. Každý tip má několik pokračování, kde se o místě dozvíte víc než v nejrůznějších bedekrech:

Letiště Točná se hodně změnilo. K lepšímu. A má krásné okolí.

https://radimvalencik.pise.cz/9122-tocna-s-vyhledy-zahadou-i-letadly-2.html

Podrobněji lze vývoj v ČR sledovat zde:

https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19?fbclid=IwAR3kdxZhYD7krsZ_K-xrmwNkGlQMO5rsIjQe_0jAWZT___jH_9pV_KzA38c

a nově i zde (lepší a přehlednější):

https://slerka.shinyapps.io/dashboard/?fbclid=IwAR1dQ1jbmRfxHKBXwhI9WnINy781R67yCILsW6xtzUb2BJMDVUKdNqm_uzI

Na závěr: Děkuji všem, kteří mi zasláním materiálů a doporučeními pomáhají. Rád uvedu jména, pokud dají souhlas.
(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář