K dobré teorii: COVID-19. Analýza vývoje/461

11. srpen 2021 | 01.00 |
blog › 
K dobré teorii: COVID-19. Analýza vývoje/461

V tomto pokračování o Lambdě a vícenákazách

Do seriálu o dobré teorii zařazuji "retro" – připomenutí toho, jak jsem společně s kolegy, s nimiž dlouhodobě spolupracuji, i s těmi, se kterými jsem postupně navázal kontakt, analyzoval aktuální vývoj. Sleduji tím dvojí:

- Ukázat, jak je důležitý interdisciplinární přístup a týmová práce, tj. že dobrá teorie hodně dokáže. (To si každý může ověřit porovnání toho, co jsme říkali před měsícem s tím, co se odehrává nyní.)

- Trochu oživit krátkodobou paměť, protože někteří zapomínají až příliš rychle.teorie.

COVI-kávička 11.7. ČR +0,159 RF +25,1. Co dál?

Česká republika:   +0,159 tisíc nových případů, citelný nárůst oproti minulému týdnu.

A ještě se podívej na evropský souboj (s budoucností Evropy bezprostředně souvisí):

Rusko : Francie

25,1  : 4,7

Rusko +25,1 tisíc nových případů. Stále hodně. U Francie náznak růstu.

Británie +32,4 tisíc nových případů a mírný nárůst těžkých případů.

Indonézie vyskočila na +35,1 tisíc nových případů.

Předolympijské Japonsko mírně vzrostlo na +2,3 tisíc nových případů.

Pokud srovnáváme jednotlivé země mezi sebou, je nutné uvažovat různou metodiku a další faktory, které výsledek ovlivňují (např. počet testů). K tomu se postupně dostanu. Důležité je však právě průběžně sledování, protože z časových řad lze vyčíst hodně i při odlišných metodikách.

Informace čerpám zejména z: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jak to vidím

Kde začíná zdivočení viru?

"Nárůst nových případů oproti stavu před týdnem pravděpodobně souvisí s kumulací osob obecně způsobenou letním obdobím a souvisejícími aktivitami a také aktualizace Informačního systému infekčních nemocí. Pro tuto skutečnost svědčí rovněž nízký věkový průměr postižených osob," uvedl ředitel plzeňské krajské hygienické stanice Michal Bartoš v páteční zprávě, kterou Seznam Zprávám poskytl úřad plzeňské hejtmanky Ilony Mauritzové. - Více než polovina nakažených, u kterých testy potvrdily koronavirus, bylo z věkové skupiny 20 až 30 let.

Viz: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nejen-praha-covid-nabira-na-sile-v-dalsim-ohnisku-169411#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=vQMqjDzkMyU-202107110539&dop_id=169411&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Izrael o nových mutacích/1

Nová varianta "Lambda" vyvolává obavy WHO

SHIRA SILKOFF 7. července 2021

Varianta lambda koronaviru cirkuluje v Jižní Americe vysokou rychlostí a jedna studie prokázala, že některé vakcíny jsou proti ní méně účinné.

Tento nedatovaný snímek transmisního elektronového mikroskopu ukazuje SARS-CoV-2, také známý jako nový koronavirus, virus, který způsobuje COVID-19, izolovaný od pacienta v USA. Virové částice vystupují z povrchu buněk kultivovaných v laboratoři. Hroty na vnějším okraji viru parti

Nová varianta COVID-19, proti které jsou vakcíny údajně méně účinné, označovaná jako varianta Lambda, byla Světovou zdravotnickou organizací (WHO) klasifikována jako varianta, která si zasloží sledování.

Varianta Lambda v současné době cirkuluje několika jihoamerickými zeměmi vysokou rychlostí a v proteinu spike byla zjištěna přítomnost těchto mutací.

I když dopad mutací na imunitu pacientů proti protilátkám a účinnost vakcín není zcela znám, skutečnost, že varianta Delta snížila účinnost vakcín na přibližně 64 %, vedla WHO k domněnce, že zde může vzniknout obava z podobné rezistence.

Vědci použili vzorky plazmy od zdravotnických pracovníků v Santiagu de Chile, kteří dostali dvě dávky vakcíny Sinovac COVID-19, aby porovnali účinnost vakcíny s novou variantou ve srovnání s tím, jak reagovala na starší kmeny.

Došli k závěru, že mutace přítomné v proteinu špičky varianty Lambda výrazně snižují účinnost vakcíny ve srovnání s variantami Alpha a Gamma, ačkoli mezi variantami Lambda a Delta nebylo provedeno žádné srovnání.

Varianta Lambda, která byla původně identifikována v Peru v loňském roce, je zodpovědná za 82 % nových případů COVID v Peru za poslední dva měsíce. Asi třetina případů v Chile ve stejném časovém rámci byla také způsobena kmenem Lambda a Spojené království je jedním z mála zemí mimo Jižní Ameriku, které tuto variantu identifikovaly v několika případech, uvádí časopis Fortune.

Celé viz: https://www.jpost.com/health-science/vaccine-less-effective-against-new-lambda-covid-variant-concerns-who-673103

Konec COVI-epidemie v nedohlednu, ale co dál?

V době, kdy se "vytsunamila" iracionalita a dochází k oslabení funkčnosti institucí (i pokud jde o základní funkce), se náprava bez poctivé vědy a dobré teorie neobejde. K tomu jsme měli 29.1. workshop:

Ekonomie a ekonomika doby postkovidové

(pohled za horizont událostí)

Viz: https://radimvalencik.pise.cz/8703-worskhop-ekonomie-a-ekonomika-doby-postkovidove.html

Postupně uveřejňuji materiály, které se k tématu vztahují:

K připravované monografii o tvůrčích mezigeneračních týmech/6

Začalo období prázdni a podle svého předsevzetí jsem začal dávat dohromady týmově připravenou monografii s pracovním názvem "Tvůrčí mezigenerační týmy – základ inovačního potenciálu i realizátor změn".

Průběžně budu informovat o postupu práce. Zde je šestá část předmluvy:

Základní dilema

Hned na počátku uvažování o problematice související s rolí v současné době TMT je dobré dívat se na ni prizmatem základního dilematu, které řeší každý člen v každou chvíli. Toto dilema lze zformulovat v podobě dvou alternativy:

- Chovat se kooperativně ve vztahu k ostatním, tj. být platným členem týmu, navyšovat potenciál týmu (spočívající v tom, co umí každý z členů týmu, jak si rozdělí role a pozice, jaké si vytvářejí kontakty na své prostředí), realizovat svůj podíl na tvůrčí činnosti týmu, z tohoto hlediska se podílet na řešení případných problémů, tím přispívat k dlouhodobé stabilitě týmu a zvyšování výplaty své i výplat ostatních hráčů.

- Chovat se nekooperativně, tj. využít potenciál týmu ve svůj prospěch, a to i za cenu (jak tomu zpravidla bývá), že je tím tým poškozen.

Toto dilema hráče lze vyjádřit jako dvoumaticovou hru tak, aby k řešení konkrétních úloh mohl být použit aparát teorie her.

Tabulka 1  Dvojmaticová hra

                 Hráč B

K

N

Hráč A

kk : kk

kn : nk

N

nk : kn

nn : nn

Zde K znamená, že hráč zvolil kooperativní strategii, N že zvolil nekooperativní strategii, kk, kn, nk, nn jsou výplaty hráčů v jednotlivých případech.

Hráči mohou být v symetrickém postavení a pak jsou i výplaty symetrické, ale můžeme uvažovat i obecnější a trochu složitější případ odlišného postavení hráčů a odlišných výplat.

Konkrétní podoba kooperativní či nekooperativní strategie může být velmi odlišná, mění se se změnami prostředí, ale i dle vývojového stupně TMT.

Například v počátečních fázích je vznikající TMT velmi zranitelný tím, že významní členové týmu mohou získat atraktivní nabídku na alternativní uplatnění v jiném působišti, v některých případech motivovanou i snahou prostředí nepřipustit vznik úspěšného TMT, který by konkuroval "zavedeným pořádkům". Jiný typ dilemat vzniká na bázi různých konfliktů v týmu, které reagují na problémy či neúspěch, významná jsou i dilemata při řešení problému nástupnictví apod.

Obecně platí, že čím delší perspektivu týmu jeho člen vidí, tím silnější má motivace ke kooperativnímu chování. Bez jasné, konkrétní a realistické vize lze TMT jen obtížně nastartovat.

V monografii využijeme nástroje teorie her k tomu, abychom jednotlivé případy rozlišili a utřídili, na základě toho pak formulovali řadu doporučení. V této fázi seznámení se s danou problematikou je důležité:

1. Abychom si neustále jasně uvědomovali, jaké základní dilema z hlediska dynamické stability TMT každý hráč řeší.

2. Abychom dokázali propojit obecně formulované dilema s konkrétními příklady, které známe z vlastní zkušenosti.

(Pokračování)

Podrobněji lze vývoj v ČR sledovat zde:

https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19?fbclid=IwAR3kdxZhYD7krsZ_K-xrmwNkGlQMO5rsIjQe_0jAWZT___jH_9pV_KzA38c

a nově i zde (lepší a přehlednější):

https://slerka.shinyapps.io/dashboard/?fbclid=IwAR1dQ1jbmRfxHKBXwhI9WnINy781R67yCILsW6xtzUb2BJMDVUKdNqm_uzI

Na závěr: Děkuji všem, kteří mi zasláním materiálů a doporučeními pomáhají. Rád uvedu jména, pokud dají souhlas.
(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář