V tomto pokračování Sputnik V. v San Marinu
Do seriálu o dobré teorii zařazuji "retro" – připomenutí toho, jak jsem společně s kolegy, s nimiž dlouhodobě spolupracuji, i s těmi, se kterými jsem postupně navázal kontakt, analyzoval aktuální vývoj. Sleduji tím dvojí:
- Ukázat, jak je důležitý interdisciplinární přístup a týmová práce, tj. že dobrá teorie hodně dokáže. (To si každý může ověřit porovnání toho, co jsme říkali před měsícem s tím, co se odehrává nyní.)
- Trochu oživit krátkodobou paměť, protože někteří zapomínají až příliš rychle.teorie.
COVI-kávička 13.5. ČR +1,3 Indie +362,4. Co dál?
Česká republika: +1,3 tisíc nových případů, o 0,6, tj. téměř o polovinu méně než minulý týden. Příjemný výsledek.
Indie +362,4 tisíc nových případů, 4,1 tisíc úmrtí za den. Sousední Nepál 9,2.
A ještě se podívej na evropský souboj (s budoucností Evropy bezprostředně souvisí):
Rusko : Francie |
8,2 : 21,5 |
Rusko i Francie setrvalý stav.
Předolympijské Japonsko 6,2
Pokud srovnáváme jednotlivé země mezi sebou, je nutné uvažovat různou metodiku a další faktory, které výsledek ovlivňují (např. počet testů). K tomu se postupně dostanu. Důležité je však právě průběžně sledování, protože z časových řad lze vyčíst hodně i při odlišných metodikách.
Informace čerpám zejména z: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Jak to vidím
Sputnik V zlikvidoval kovid v San Marinu
Díky použití ruské vakcíny proti koronaviru "Sputnik V" je San Marino první v Evropě, kdo porazil COVID-19. To bylo oznámeno 10. května v Ruském fondu přímých investic (RDIF). "Ruský fond přímých investic (RDIF) oznamuje pozitivní výsledky použití ruské vakcíny proti koronaviru "Sputnik V" v San Marinu, které prokázaly pokles míry infekce na nulu. V San Marinu začal proces zrušení omezení souvisejících s pandemií, hospodářské oživení a návrat k normálnímu životu se zrychlily," uvádí se ve zprávě. Na začátku dubna byla míra infekce v San Marinu přibližně 250 případů týdně, přičemž od 4. května nebyly v zemi zaznamenány žádné nové případy infekce koronaviru.
K tomu:
Dlužno poznament, že San Marino je sice malá země, ale na počet obyvatelstva tam byl stejný výslyt případů a v určitou dobu bylo dokonce před námi v počtu úmrtí. Vsadilo na Sputik V, rychle proočkovalo a jak je vidět, udělalo dobře. Nyní se stalo sice poměrně malou, ale důležitou laboratoří, jak dlouho se účinek vakcíny udrží a zda se zabrání komunitnímu přnosu infekce.
A ještě jedna zajímavost: San Marino naplno rozjelo i očkovací turistiku. Za 50 euro se tam lze Sputnikem V naočkovat. Dobrý kšeft.
A ještě jedná zpráva:
"Po výborných výsledcích testů v certifikované OMCL laboratoři v Maďarsku a po tříměsíčních obstrukcích se schyluje v nejbližších dnech k začátku očkování Sputnikem V. S ruskou stranou jsem v průběhu víkendu domluvil, že po testování vakcíny v registrované OMCL laboratoři souhlasí se začátkem očkování. Těšte se, kdo se těšit chcete," uvedl Matovič.
Jak již bylo oficiálně oznámeno, začne se od prvního června, viz:
Zemřel mně další kamarád na kovid, Jirka Řezník
https://radimvalencik.pise.cz/9367-zemrel-mi-kamarad-jiri-reznik-na-kovid.html
Měl ještě velké plány a moc mně pomáhal s vydáváním časopisu Marathon. Když čtu některé bláboly pomatenců, že vše je jen vymyšlené, nebo že se nebezpečí přehání, dělá se mně z nich špatně.
Konec COVI-epidemie v nedohlednu, ale co dál?
V době, kdy se "vytsunamila" iracionalita a dochází k oslabení funkčnosti institucí (i pokud jde o základní funkce), se náprava bez poctivé vědy a dobré teorie neobejde. K tomu jsme měli 29.1. workshop:
Ekonomie a ekonomika doby postkovidové
(pohled za horizont událostí)
Viz: https://radimvalencik.pise.cz/8703-worskhop-ekonomie-a-ekonomika-doby-postkovidove.html
Postupně uveřejňuji materiály, které se k tématu vztahují:
Tvůrčí mezigenerační týmy (TMT): základ inovačního potenciálu/7
Ve společnosti, jejíž ekonomika bude založena na dominantní roli sektoru produktivních služeb, budou nositeli inovační dynamiky tvůrčí mezigenerační týmy napojené na absolventské sítě univerzit. Právě s ohledem na podporu jejich vzniku a rozvoje bude nutné zaměřit komplex reforem, které vyvedou společnost ze slepé uličky setrvačného vývoje směřujícího se společnosti, jejíž ekonomika je ovládána diktátem přerozdělovací moci. Postupně a nepravidelně uveřejňuji vybrané pasáže z pracovní verze podnětné diplomové práce našeho studenta M. S., které případně doplním svým komentářem. 6. část jsem zveřejnil 14. března pak pokračoval sérii O kočkách, myších, koronaviru a nás. Mezi tím byla práce dokončena a odevzdána. Nyní se vracím k uveřejnění dalších částí. Od svého textu odlišuji fialovou barvou.
Přínos tvůrčích mezigeneračních týmu pro rozvoj podniku – 7. část
1.2.1.2 Komunikační vzorec
Komunikační vzorec, který byl zmiňován výše je popsán v díle Virtuality, communication, and new product team creativity: a sociál network perspective autorů Rogera Leenderse, Jo van Engelena a Jana Kratzera a bývá často spojen s vývojem nových produktů (NPD - new product development). NPD je centrem inovativního potenciálu organizací. Každá organizace, bez ohledu na velikost, motiv zisku nebo obor zažívá tlak na obnovení, rozšíření nebo úpravu nabídky svých produktů nebo služeb. Při vývoji nových produktů má kreativita zásadní význam. V dnešní době jsou stávající znalosti často nedostatečné pro splnění nových specifikací požadovaných pro konkurenční výhodu nového produktu a vyžadují vysokou úroveň kreativity nových produktových týmů. O NPD se často tvrdí, je ztělesněním ne-rutinní práce, což dokazují konkurenční cíle, nestabilní prostředí, dlouhé časové horizonty, neúplnost provozních specifikací a nejasná použitelnost zkušeností z předešlých projektů.
Vývoj nových produktů se obvykle provádí v přístupu podobném řízení projektů a jádrem organizace je nový produktový tým. Správa kreativity v NPD tedy zahrnuje řízení kreativity týmů NPD. Zatímco v průběhu posledních dvou desetiletí se "týmy" staly součástí manažerského slovníku NPD, "virtuální týmy" v rámci organizací a napříč organizacemi jsou teprve nedávným fenoménem. Virtuální týmy jsou skupiny jednotlivců spolupracujících při provádění konkrétního projektu, přičemž jsou geograficky a často dočasně rozprostřeny kdekoli v rámci (i mimo) jejich mateřské organizace. Virtuální týmy pracují přes hranice času a prostoru s využitím moderních počítačem řízených technologií. Využití virtuálních týmů je v této oblasti patrné nejvíce u vývoje nových produktů. Viz: Roger Th.A.J Leenders, Jo M.L van Engelen, Jan Kratzer, Virtuality, communication, and new product team creativity: a social network perspective, Journal of Engineering and Technology Management, Volume 20, Issues 1-2,2003 ,Pages 69-92, ISSN 0923-4748, Dostupne z:https://doi.org/10.1016/S0923-4748(03)00005-5 (s.69)
Firmy se stále častěji uchylují k většímu množství menších, decentralizovanějších jednotek, které vyhovují stále více komplexní informačně bohatší povaze NPD. Požadované speciální dovednosti a talent pro vývoj nových produktů často sídlí (a vyvíjejí) v místně ve skupinách po celé společnosti nebo dokonce po celém světě. Firmy proto rozšiřují své vývojové jednotky, aby měly lepší přístup k těmto rozptýleným znalostem a dovednostem. Internacionalizace trhů, specializace dovedností a znalostí a požadavek na zapojení stále většího množství knowledge poolů současně v procesu NPD přiměly všechny firmy, aby se více spoléhaly na více rozptýlených týmů v jejich úsilí o vývoj nového produktu.
Jelikož základním vstupem NPD jsou znalosti a nové znalosti lze vytvářet pouze tehdy, když se stávající základny znalostí šíří prostřednictvím interakce mezi specialisty v různých oblastech odbornosti, inovace je aktivita vycházející především ze zpracování informací. Není proto žádným překvapením, že komunikace zaujímá ve výzkumu NPD důležité postavení. Členové týmu NPD získávají informace o trzích, technologiích, konkurentech, zdrojích, technických řešeních, designu produktů, (dílčích) problémech a převádí je do designu nového produktu a strategie jeho vývoje. Následně je klíčem k úspěchu NPD komunikace. Produktivita týmů NPD závisí do značné míry na schopnosti jejích členů využívat příslušnou síť informací a znalostních toků. Tyto požadavky se ještě zvyšují u virtuálních týmů. Bez komunikace, jasně daných hranic mezi nimi je fungování virtuální entity nemožné.
Navzdory rychlému nárůstu počtu organizačních jednotek, které jsou distribuovány, je však o jejich struktuře výkonu známo jen málo. Přestože kritická role týmů při podpoře kreativity byla stanovena již dávno, otázka, jak takové skupiny sestavovat zůstává kritickým problémem veškerého úsilí o vývoj nového produktu. Stávající výzkum je zaměřen hlavně ne kreativitu jednotlivců. O strukturách podporujících kreativitu týmů NPD se toho moc neví. Výzkum sociálního kontextu nezbytného pro podporu kreativity ve virtuálním prostředí týmů je vzácný. Je tedy nutné získat
porozumění, jak může být podporována kreativita v týmech NPD, a to jak v prostředí nízké, tak vysoké virtuality. Jelikož víme jen málo o faktorech, které určují kreativitu týmů NPD, ať už virtuálních či nikoli, nejprve musíme tyto faktory identifikovat, než budeme moci přejít ke studiu kreativity týmů NPD ve virtuálním prostředí.
Viz: Roger Th.A.J Leenders, Jo M.L van Engelen,Jan Kratzer, Virtually, communication, and new product team creativity: a social network perspective, Journal of Engineering and Technology Management, Volume 20, Issues 1-2,2003 ,Pages 69-92, ISSN 0923-4748, Dostupné z: https://doi.org/10.1016/S0923-4748(03)00005-5 (s. 70)
(Pokračování)
K tomu: Vytlačení tvůrčích týmů z firmy má ještě jeden aspekt – oslabení jejich pozice oproti managementům. Místo pružnosti tak dochází k řadě negativních dopadů. Tyto týmy mohou podávat určité výkony, ale jsou nestabilní, jsou na jedno použití a mj. chybí v nich mezigenerační přenos zkušeností, poznatků a kontaktů.
Podrobněji lze vývoj v ČR sledovat zde:
a nově i zde (lepší a přehlednější):
Na závěr: Děkuji všem, kteří mi zasláním materiálů a doporučeními pomáhají. Rád uvedu jména, pokud dají souhlas.
(Pokračování)