K dobré teorii: COVID-19. Analýza vývoje/324

25. březen 2021 | 01.00 |
blog › 
K dobré teorii: COVID-19. Analýza vývoje/324

V tomto pokračování 1. díl seriálu o kočkách a myších + pohled islámu na úpadek západní kultury

Do seriálu o dobré teorii zařazuji "retro" – připomenutí toho, jak jsem společně s kolegy, s nimiž dlouhodobě spolupracuji, i s těmi, se kterými jsem postupně navázal kontakt, analyzoval aktuální vývoj. Sleduji tím dvojí:

- Ukázat, jak je důležitý interdisciplinární přístup a týmová práce, tj. že dobrá teorie hodně dokáže. (To si každý může ověřit porovnání toho, co jsme říkali před měsícem s tím, co se odehrává nyní.)

- Trochu oživit krátkodobou paměť, protože někteří zapomínají až příliš rychle.teorie.

COVI-kávička 22.2. ČR +4002 USA +57198. Co dál?

Česká republika:   +4002 nových případů. O tisíc a něco víc než minulý týden. Opět nepříjemný výsledek.

USA +57198  nových případů.

A ještě se podívej na evropský souboj (s budoucností Evropy bezprostředně souvisí):

Rusko : Francie

12742  :  22046

Na těchto hodnotách se to pohybuje již několik dní, uvidíme, kam se to posune.

Británie těsně pod 10 tisíc. Izrael přes 5 tisíc, to je také stále hodně.

Polsko nepříjemných přes 7 tisíc. Maďarsko těsně pod 3 tisíce, již několik dní nepokojivé výsledky.

Pokud srovnáváme jednotlivé země mezi sebou, je nutné uvažovat různou metodiku a další faktory, které výsledek ovlivňují (např. počet testů). K tomu se postupně dostanu. Důležité je však právě průběžně sledování, protože z časových řad lze vyčíst hodně i při odlišných metodikách.

Informace čerpám zejména z: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jak to vidím

O kočkách, myších, koronaviru a nás/1

Před několika léty mně jeden z mých nejlepších doktorandů, který psal práci na téma z teorie her (už má titul Ph.D.), překvapil otázkou: "O jakou hru se jedná, když kočka loví myš?"

Bylo zřejmé, že odpověď není triviální. Nechal jsem si poradit. "No přece hra mezi tou myší, která se nechá chytit, a tou, která přežije, protože se chytit nenechá", odpověděl a měl pravdu. Nejsou to ovšem hry jediné.

Z evolučního hlediska je skutečně vzájemná hra myší o přežití hrou dominantní, podobnou hru ovšem hrají i kočky mezi sebou. Když opustíme Platónovu říši dokonalých her (v matematickém smyslu), spadneme do reality, kde narazíme na složitý komplex vzájemně se prolínajících her, které na sebe navazují, překrývají se, ovlivňují své parametry. Při jejich zkoumání je nutné vytipovat hru dominantní a využít ji k "rozklíčování reality". Nejdříve začínáme pojmovým vyjádřením, pak hledáme vhodně zjednodušený matematický model a pak jej testujeme, tj. konfrontujeme se realitou. Již v rovině pojmového vyjádření může takový přístup přinést významné výsledky.

Určitě nás nyní napadne otázka: Jaká hra se hraje v případě, kdy koronavirus napadne lidskou populaci?

Zamyslete se a pokuste se na tuto otázku odpovědět.

Poznámka pod čarou:

Tento seriál vznikl z velmi bohaté diskuse k následujícímu článku:

Nebezpečné mutace, nebo portfolio vícenákazy?

Viz: https://radimvalencik.pise.cz/8959-nebezpecne-mutace-nebo-portfolio-vicenakazy.html

Jednotlivé díly seriálu jsou krátké, aby je čtenář mohl strávit. Zpravidla končí otázkou či nastolením problému, aby se čtenář mohl připravit na další pokračování. Je v něm důsledně rozlišeno to, co je obecně platné tvrzení, od hypotéz, jejichž platnost je nutné ověřit.

Tem, kdo bude seriál sledovat a s pochopením, zjistí prostřednictvím jednoduchých nástrojů teorie her, že nejen epidemii a chování koronavirus, ale i lidí, uvidí z nových zorných úhlů. Možná bude i překvapen, když např. zjistí, kdo, jak, s kým a proč hraje určité hry.

Prymula, Dvořák: Stejný metr? Dopis Radě ČT

ASI TAK!

Hlavně žádný dvojí metr.

A ČT v tom musí jít příkladem, jako Prymula při dodržování pravidel v oblasti svého působení:

Rada České televize

Praha

Veřejnoprávní instituce Česká televize se  velkoryse považuje za  přirozeného vychovatele našeho  národa, vždy nás dobrácky poučuje a starostlivě varuje před různým nebezpečím, zkrátka pečlivě dbá o naši bezúhonnost a mravnost, v neposlední řadě se národu představuje jako neúnavný a nesmiřitelný kritik všelijakých zlořádů a  příkladný vzor  morálky.

Pokud Česká televize hodlá řádně dostát  svým proklamovaným  principům, potom  jsem -  po shlédnutí včerejšího hojně kritizovaného   dění na stadionu pražské Slávie -  donucen se Vás  ptát:

KDY ZE SVÉ FUNKCE ODSTOUPĺ TAKÉ ŘEDITEL ČESKÉ TELEVIZE PETR DVOŘÁK?

Děkuju za odpověď.

Jan Šolta,

platící koncesionář ČT

Konec COVI-epidemie v nedohlednu, ale co dál?

V době, kdy se "vytsunamila" iracionalita a dochází k oslabení funkčnosti institucí (i pokud jde o základní funkce), se náprava bez poctivé vědy a dobré teorie neobejde. K tomu jsme měli 29.1. workshop:

Ekonomie a ekonomika doby postkovidové

(pohled za horizont událostí)

Viz: https://radimvalencik.pise.cz/8703-worskhop-ekonomie-a-ekonomika-doby-postkovidove.htmlPostupně uveřejňuji materiály, které se k tomu vztahují:

Kam jdeme? Nutnost filozofického pohledu. Srovnání s racionalizovaným islámem/5

Článek Hamidreza Ajatolláhy, který je zjevnou propagací racionalizovaného islámu včetně jeho teologického základu, jsem si ke konkretizaci představy o cestě vpřed (tedy z hlediska tohoto seriálu o době postkovidové), vybral záměrně. Občas je potřeba podívat se na sebe (tj. na vlastní pozici, kterou je v mém případě tolerantní kritický racionalismus vyúsťující v pojetí dějin jako přírodně historického procesu) očima někoho jiného, který je ovšem také dostatečně vzdělán a snaží se podpořit svá tvrzení racionální úvahou. Článek H. Ajatolláhy je jedním z nejlepších racionálních (byť i dost účelově propagandistických) výtvorů z islámského světa. Celý článek najdete zde:

https://ceskapozice.lidovky.cz/tema/zapadni-humanismus-ktery-tri-sta-let-dominoval-svetu-je-v-upadku.A210210_232530_pozice-tema_lube#utm_source=email&utm_medium=text&utm_campaign=lidovky.directmail

Od svého textu jej odlišuji fialovou barvou a doplňuji svými komentáři.

Západní humanismus, který tři sta let dominoval světu, je v úpadku - 5. část

(Lidská přirozenost není jen jedna)

Hamidreza Ajatolláhy

Tento posun nastal, protože narůstající tendence a sklony k náboženstvím, zejména v uplynulých desetiletích, dostaly náboženský diskurz do centra lidského života, zatímco v polovině 20. století byl na okraji. Nešlo pouze o osobní náboženský, ale celý život člověka – začal vyžadovat a potřebovat náboženství ve společnosti a politice. Další výzva Chomejního západnímu humanismu se týkala nejlepšího způsobu života. Zatímco v západní kultuře spočívá v blahobytu a svobodě, islámské hodnoty jsou odlišné.

Důraz na duchovní vývoj lidí a na člověka, který se musí považovat za duchovní zvíře, jež umožní jeho uctívání Boha, přinesl náboženský světonázor, který se zcela liší od západního pojetí. Důsledkem tohoto náboženského učení, jež zdůrazňuje boží lidskou podstatu, povinnost proroků očistit ho jejím výcvikem (Tazkiah) a světskost, byly odlišné hodnoty než na Západě, kde je nejlepší způsob života omezen na nejlepší hmotný život, což se projevuje blahobytem a svobodou.

Například islám odmítá všechny projevy homosexuality, protože člověka velmi vzdaluje pravdivému životu, zatímco v západním systému, kde hodnoty slouží k jeho uspokojení, přispívá k jeho blahobytu a svobodě. V islámském systému hodnot odpovídá v podstatě terorismu v západním systému hodnot. Posouzení jedné činnosti dvou hodnotových systémů je zcela odlišné, protože se liší pojetí člověka.

Rozhodnutí, zda je politický systém úspěšný a životadárný, nelze založit na základě svých hodnot a pojetí člověka a jeho ideálů. Proto nemusíme vývoj posuzovat jedině podle západního způsobu života – možná v některých ohledech spíše upadá, než se zlepšuje. Tím je třeba nadvláda médií ovládaných západními sekulárními humanistickými režimy, které se snaží prosadit svůj systém hodnot vytvořený pro západní společnosti.

Nakonec musím doplnit důležité upozornění. Teocentrismus Chomejního se velmi liší od toho ve středověku – náboženství a náboženští vůdci nezasahují do veškerého politického a společenského dění. Respektuje racionální řešení, ale musejí vyhovovat náboženskému učení.

Každý politický a společenský postoj zdůrazňuje hranice, které jej definují. Podle Chomejního je stanoví náboženské učení a v jejich rámci musejí lidé přemýšlet a poskytovat řešení na základě vlastní racionality. To je také náboženské učení. Náboženství musí chránit lidské hodnoty založené na vedení Bohem. Co tento teocentrismu představuje, je však téma na jiný článek.

K tomu ode mne:

Tak jsme se nic nedozvěděli. Irán funguje a je to celkem sympatická země. Kritika stávajícího západního systému je na místě. Ale zde je kritika vedena z pozic, které ze západní kultury a filozofie přebírají to, co k rozkladu přivedlo. Relativizaci všeho, včetně pojetí člověka a ideálů, ale také vědy a racionality, povšimněme si:

"Rozhodnutí, zda je politický systém úspěšný a životadárný, nelze založit na základě svých hodnot a pojetí člověka a jeho ideálů."

Ano. Přesně toto se hodí k tomu, aby byl člověk demotivován, pokud jde o poctivé vzdělání, aby zůstal nedovzdělancen, nedokázal se opřít o schopnost pochopit na racionálním základě, o co v dané době a dané společnosti jde, aby s ním bylo možné manipulovat, aby vládl systém restrikcí a redistribuční moci. Proto H. Ajatolláhy nedokázal ve svém článku nejen předložit, ale ani nastínit přijatelnou alternativu.

Co se děje ve světě:

Zde je nejlepší zdroj s nejčerstvějšími informacemi:

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Další významné zdroje o dění ve světě:

https://www.ft.com/content/a26fbf7e-48f8-11ea-aeb3-955839e06441

https://ourworldindata.org/coronavirus

Podrobněji lze vývoj v ČR sledovat zde:

https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19?fbclid=IwAR3kdxZhYD7krsZ_K-xrmwNkGlQMO5rsIjQe_0jAWZT___jH_9pV_KzA38c

Na závěr: Děkuji všem, kteří mi zasláním materiálů a doporučeními pomáhají. Rád uvedu jména, pokud dají souhlas.
(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář