Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
Čas od času vypuknou diskuse o tom, jak změnit financování vysokého školství, aby se odvrátil proces jeho úpadku. Příčinou úpadku je převládající kapitační způsob platby veřejných vysokých škol (tj. podle počtu hlav), který je vede k honbě za studenty a snižování požadavků na jejich úroveň.
V úterý 5. února jsem uveřejnil podrobný úvod k sérii, která vychází z vybrané části práce Jaromíre Tichého na téma "Financování vysokoškolského vzdělání na principu přenesené ceny" předložené k malé obhajobě, celý úvod viz:
Části, která je věnována tomu, kde budou muset diskuse začít – australskému systému HECS. Doplním jeho text o své poznámky (odliším je výrazně červenou barvou), které považuji z hlediska lepšího pochopení toho, o co jde, za důležité.
Současné koncepce financování terciárního vzdělávání v Austrálii - teoretický princip HECS – 4. část
Jaromír Tichý
Celkové financování, které je k dispozici institucím na ekvivalent prezenčního studenta, je kombinací příspěvku studentů a příspěvku vlády Commonwealthu (rozdělen do 8 různých klastrů).[1]
Tab. : Částky financování vysokého školství v Austrálii pro rok 2018 na studenta v AUD
| 
  Klastr financování  | 
 
  Část klastru financování  | 
 
  Celkové zdroje  | 
 
  Příspěvek australské vlády  | 
 
  Maximální částka příspěvku studenta  | 
 
| 
  Klastr 1  | 
 
  Law, accounting, commerce, economics, administration  | 
 
  12 874  | 
 
  2 120  | 
 
  10 754  | 
 
| 
  Klastr 2  | 
 
  Humanities  | 
 
  12 340  | 
 
  5 896  | 
 
  6 444  | 
 
| 
  Klastr 3  | 
 
  Behavioural science or social studies  | 
 
  16 876  | 
 
  10 432  | 
 
  6 444  | 
 
| 
  Klastr 3  | 
 
  Mathematics, statistics, computing, built environment or other health  | 
 
  19 617  | 
 
  10 432  | 
 
  9 185  | 
 
| 
  Klastr 4  | 
 
  Education  | 
 
  17 299  | 
 
  10 855  | 
 
  6 444  | 
 
| 
  Klastr 5  | 
 
  Clinical psychology, foreign languages, or visual and performing arts  | 
 
  19 274  | 
 
  12 830  | 
 
  6 444  | 
 
| 
  Klastr 5  | 
 
  Allied health  | 
 
  22 015  | 
 
  12 830  | 
 
  9 185  | 
 
| 
  Klastr 6  | 
 
  Nursing  | 
 
  20 768  | 
 
  14 324  | 
 
  6 444  | 
 
| 
  Klastr 7  | 
 
  Engineering, science, surveying  | 
 
  27 425  | 
 
  18 240  | 
 
  9 185  | 
 
| 
  Klastr 8  | 
 
  Agriculture  | 
 
  32 336  | 
 
  23 151  | 
 
  9 185  | 
 
| 
  Klastr 8  | 
 
  Dentistry, medicine or veterinary science  | 
 
  33 905  | 
 
  23 151  | 
 
  10 754  | 
 
Zdroj: AUSTRALIAN GOVERNMENT: Department of Education, Science and Training. AMOUNTS FOR 2018: Total resourcing for a Commonwealth supported place by discipline ‐ 2018. [online] [cit. 2018-01-15]. Dostupné z:
K tomu ode mě:
To je projev určité nedotaženosti "australské cesty" či úkroku na této cestě: Stát musí stanovovat vysokým školám (fakultám, oborům) maximální horní hranici toho, co je za studenta ochoten zaplatit. A měří to podle ochoty studenta platit. Ten je zase ochoten platit podle toho, jaký očekává příjem. Poměrně distorzní a nákladné řešení.
Celý problém začíná už v tom, že systém zpětných plateb (odvod "succes fee") není chápán jako nadstavby nad systémem veřejného financování. Pokud by toto veřejné financování bylo dostatečně masivní a jen dodatečné, resp. nadstavbové, motivační zpětné financování z odvodů absolventů by postupně nabíhalo a rozšiřovalo se, mohl by být závazek studenta/absolventa přímo vůči příslušné "mateřské" vysoké škole a nikoli vůči státu. Stačilo by pak zpočátku (když by systém nabíhal) stanovit:
- Horní hranici ročních plateb, které by dávala vysoká škola dle své ho uvážení studentům a které by byly následně spláceny z příjmu absolventů. Tato regulace by se postupně omezovala, nebyla by nutná.
- V návaznosti na současné platby by každá veřejná vysoká škola dostávala jen kapitační platbu odpovídající nákladům na jednoho studenta stanovenou dle oborů, jako je tomu v současné době, soukromé školy by dostávaly jen obecný základ této kapitační platby.
Dluhy HELP nejsou úročeny (v normálním smyslu), ale jsou indexovány indexem spotřebitelských cen (CPI – Consumer Price Index) každoročně 1. června, na základě ročního CPI k březnu daného roku. Indexace udržuje reálnou hodnotu dluhu úpravou v souladu se změnami v životních nákladech měřených indexem spotřebitelských cen.[1]
Indexace se vztahuje na část dluhu, který nebyl splacen po dobu 11 měsíců nebo více. Indexace je tudíž vypočítána z počátečního zůstatku HELP dluhu k 1. červenci předchozího roku plus každý dluh vzniklý v první polovině běžného roku (obvykle pro kurzy prvního semestru) po odečtení povinných a dobrovolných splátek s bonusem.
K tomu ode mě:
V námi navrhovaném systému není žádné indexace závazku třeba. Naopak – tím, že tento závazek není, je vysoká škola motivována k tomu, aby dostala co nejdříve nominálně stanovený a neúročený závazek zpět v co největší reálné hodnotě. Jinými slova to znamená, že vysoká škola je ve středně dobém časovém horizontu zainteresována na co nejlepším uplatnění svých absolventů A o to jde hlavně a především.
Pokud osoba, která má dluh HELP, zemře, je povinné uhrazení splátek dle daňového přiznání z příjmu za období před úmrtím, toto je zaplaceno z majetku zemřelého, ale zbývající část dluhu je zrušena.
Dluhy HELP jsou spravovány australským daňovým úřadem (ATO – Australian Tax Office) a v průběhu času musí být povinně splaceny prostřednictvím daňového systému. Pokud příjem HELP splácení (HRI – Help Repayment Income) osoby, která má dluh HELP, překročí určitou hranici, která pro finanční rok 2017/18 činí 55 874 AUD, budou od daně za rok odečteny povinné platby. Při sestavování HRI ATO doplní zpět do zdanitelného příjmu osoby veškerou čistou ztrátu z pronájmu, která je nárokována proti tomuto zdanitelnému příjmu, a připočte sociální výhody a osvobozené příjmy ze zahraničí, které nebyly zahrnuty do zdanitelného příjmu. Na rozdíl od marginálních daňových sazeb se míra splácení vztahuje na celou HRI, takže osoba s HRI ve výši 39 500 AUD v daňovém roce 2007/08 by nemusela učinit žádnou povinnou splátku HELP, ale osoba s HRI ve výši 40 000 AUD zaplatí splátku ve výši 1 600 AUD. To je 4 % z HRI ve výši 40 000 AUD. Částka povinné splátky nesmí překročit zůstatek dluhu HELP.[2]
(Pokračování zítra)
[1] AUSTRALIAN GOVERNMENT: ATO. HELP, SSL, ABSTUDY SSL, TSL and Financial Supplement indexation rates. [online] © Commonwealth of Australia. [cit. 2018-06-15]. Last modified: 23 May 2018. Dostupné z: https://www.ato.gov.au/rates/help,-ssl,-abstudy-ssl,-tsl-and-financial-supplement-indexation-rates/.
[2] AUSTRALIAN GOVERNMENT: ATO. Compulsory repayments. [online] © Commonwealth of Australia. [cit. 2018-06-15]. Last modified: 21 Feb 2018. Dostupné z: https://www.ato.gov.au/individuals/study-and-training-support-loans/compulsory-repayments/.
| RE: TEORIE DNEŠKA: K financování VŠ-4/90 | maxim 2 | 08. 02. 2019 - 10:03 | 
| RE(2x): TEORIE DNEŠKA: K financování VŠ-4/90 | radimvalencik | 08. 02. 2019 - 10:08 | 
| RE(3x): TEORIE DNEŠKA: K financování VŠ-4/90 | maxim 2 | 08. 02. 2019 - 12:05 | 
| RE(4x): TEORIE DNEŠKA: K financování VŠ-4/90 | radimvalencik | 08. 02. 2019 - 12:13 | 
| RE(4x): TEORIE DNEŠKA: K financování VŠ-4/90 | radimvalencik | 08. 02. 2019 - 16:01 |