TEORIE DNEŠKA: Ekonomie produktivní spotřeby/9

19. listopad 2018 | 01.00 |
blog › 
TEORIE DNEŠKA: Ekonomie produktivní spotřeby/9

Jak vždycky zdůrazňuji, bez dobré teorie to nepůjde. Proto jsem se rozhodl na pokračování zveřejnit pracovní verzi monografie "Ekonomie produktivní spotřeby: Teoretický základ analýzy role produktivní služeb". Podrobněji o jejím významu a obsahu v prvním dílu seriálu, viz:

https://radimvalencik.pise.cz/6330-teorie-dneska-ekonomie-produktivni-spotreby-1.html

Ekonomie produktivní spotřeby: Teoretický základ analýzy role produktivní služeb – 9. část

Radim Valenčík a kol.

(Pokračování 3. kapitoly)

3.2. Porovnání struktury výdajů ve vybraných letech

Snahou bylo dále získat obrázek o vývoji struktury výdajů v čase. Jak již bylo uvedeno, byly k této analýze vybrány jen nejvýznamněji zastoupené oddíly 1, 4, 6, 7, 9, 10 a 12. Posouzení bylo pro přehlednost provedeno pro vybrané roky – jednak na počátku sledovaného období (rok 2004), jednak uprostřed (2010) a na konci sledovaného období (2015) a pro vybrané decily (1. decil, 6. decil a 10. decil). Výběr roků k analýze byl proveden proto, že data ukazovala, že mezi bezprostředně po sobě následujícími roky zpravidla nedochází k zásadním zvratům ve struktuře, proto zastoupené roky mají pokrýt celé období, ve kterém bylo cílem posoudit dlouhodobější změny. Podobně i cílem výběru decilů bylo pokrýt decily na obou extrémech a 6. decil, který leží mezi těmito extrémy.

Obrázek 3.1: Vybrané kategorie spotřebních vydání v % za rok 2004

Zdroj: ČSÚ 2004, vlastní úprava

Obrázek 3.2: Vybrané kategorie spotřebních vydání v % za rok 2010

Zdroj: ČSÚ 2010, vlastní úprava

Obrázek 3.3: Vybrané kategorie spotřebních vydání v % za rok 2015

Zdroj: ČSÚ 2015, vlastní úprava

Porovnání struktury výdajů ve vybraných letech

Dále byla provedena analýza struktury spotřebních vydání mezi krajními decily, tj. 1. a 10. decilem, prostřednictvím porovnání absolutního rozdílu v procentních bodech, a to v letech 2004 a 2015, tj. v letech na obou okrajích sledovaného období, aby bylo možné posoudit, zda došlo k zásadním změnám.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář