Bohatství a chudoba jako problém/1

21. březen 2020 | 01.00 |
blog › 
Bohatství a chudoba jako problém/1

V loňském roce jsem v květnu až červnu a následně srpnu až září uveřejnil dva seriály na téma bohatství a chudoba (co je příčinou rozdělení společnosti na bohaté a chudé, kdy se z tohoto rozdělení stává problém, jak tento problém teoreticky uchopit a prakticky řešit). Do diskuse k této problematice se tehdy zapojilo poměrně velké množství zájemců z odborné i laické sféry, objevil jsem touto formou mnoho zajímavých lidí. Koncem listopadu pak proběhla na VŠFS vědecká konference, sborník z ní (který je přístupný on-line, jsem před páry dny dokončil a informoval o tom i na svém blogu, viz:

https://radimvalencik.pise.cz/7648-k-dobre-teorii-095-sbornik-o-bohatstvi-a-chudobe.htmlNa základě takto získaných podkladů i v návaznosti na dříve zpracovaných pět monografií se mně podařilo dát dohromady a redigovat pracovní verzi šesté monografie. Zde jsou názvy pěti předcházejících a odkaz a jejich plné texty:

Perspektivy a financování odvětví produktivních služeb, 2014

Čtvrtá průmyslová revoluce, nebo ekonomika produktivních služeb?, 2015

Ekonomický základ odvětví produktivních služeb a zahájení komplexních reforem, 2017

Odvětví produktivních služeb. Teorie a praxe, 2018

Ekonomie produktivní spotřeby, 2019

Všechny monografie jsou online ke stažení zde:

https://www.vsfs.cz/lidskykapital/?id=2479-monografie

Počínaje dnešním dnem začínám na pokračování uveřejňovat pracovní text šesté monografie, které jsme dali (rovněž pracovní) název "Bohatství a chudoba jako problém: Kdy a proč problém, jak jej řešit".

Obsah uveřejňuji v první části, odkazy na zdroje budu uveřejňovat průběžně.

Bohatství a chudoba jako problém:

Kdy a proč problém, jak jej řešit – 1. část

Obsah

1. Úvodní poznámky. 2

2. Bohatství a chudoba jako problém a jeho příčiny. 6

3. Proč je v noci tma, proč jsou bohatí a chudí? – Jak se triviální stává netriviálním.. 19

4. Problém bohatství a chudoby prizmatem kooperativních her. 32

5. Netriviální úlohy spojení s vícebodovým rozšířením Nashova vyjednávacího problému. 45

6. Praktické aplikace. 58

7. Aktuálnost odkazu epikúrejského pojetí hédonismu. 73

8. Některé aktuální aspekty teorie nadhodnoty. 81

9. Shrnutí, diskuse, závěr. 86

Literatura. 90

1. Úvodní poznámky

Formulace cíle monografie: Stručná, přesná, obtížně srozumitelné vně kontextu

Cíl monografie lze velmi stručně a velmi přesně formulovat takto:

Odpovědět na otázku proč investiční příležitosti spojené s nabýváním, uchování a uplatněním lidského kapitálu nejsou využívány podle míry jejich výnosnosti.

Stručné, přesné, ale bez pochopení příslušného kontextu či většího množství několika kontextů téměř nesrozumitelné. Máme to ověřeno na velkém množství odborných diskusí v různých prostředích.

Odpovědí na otázku, proč investiční příležitosti spojené s nabýváním, uchování a uplatněním lidského kapitálu nejsou využívány podle míry jejich výnosnosti, zabíjíme dvě mouchy jednou ranou:

- Jednak odpovíme na otázku, proč se rozdělení společnosti na bohaté a chudé stává problémem. Ne každé takové rozdělení a ne vždy se stává problémem či přerůstá v problém. Tak tomu je jen za určitých podmínek. Za jakých? Za těch, které velmi přesně obnažíme právě odpovědí na výše uvedenou ústřední otázku, kterou budeme sledovat po celou dobu výkladu.

- Jednak odpovíme na otázku, jak problémy, které za určitých podmínek rozdělení společnosti na bohaté a chudé vznikají, řešit. Již na tomto místě je třeba zdůraznit, že nejde o odstranění rozdělení společnosti na bohaté a chudé, ale výlučně o řešení problémů, které takovým rozdělením mohou vznikat. Ale o nic jiného přece nejde.

Původně jsme uvažovali, že otázku, proč investiční příležitosti spojené s nabýváním, uchování a uplatněním lidského kapitálu nejsou využívány podle míry jejich výnosnosti, necháme postupně vyplynout z výkladu tak, aby si čtenář uvědomil její sílu, její význam, aby si ji náležitě vychutnal. Zkušenost z diskusí nad průběžně vznikajícími texty publikovanými při různých příležitostech ukázala, že je to nereálné. Bez dostatečně jasné orientace, kterou tato formulace dává, se čtenář či posluchač ztrácí v souvislostech dané problematiky. Takže příslušnou formulací začínáme a pokusíme se ji krok za krokem obalit příslušným kontextem tak, aby se její plný smysl stal srozumitelným.

Použité metody

Hlavní metodou (souborem metod), kterou používáme k získání nejdůležitějších výsledků v oblasti popisu pozičního investování (bezprostředně souvisí s odpovědí na otázku proč investiční příležitosti spojené s nabýváním, uchování a uplatněním lidského kapitálu nejsou využívány podle míry jejich výnosnosti) je vícebodové rozšíření Nashova (S, d) vyjednávacího problému, aparát prezentace několika typů úloh tohoto typu a nástroje řešení těchto úloh.

Příslušné metody jsme vyvinuli vlastními silami jako součást řešení problematiky, která je obsahem této monografie. Vychází ze standardního Nashova vyjednávacího problému a zobecňuje jeho formulaci v tom směru, že kromě dosud uvažovaných zlepšení oproti bodu nedohody (d) v rámci příslušné množiny (S) ukazuje možnosti dalších alternativ, kterými hráči disponují a která lze porovnat na základě předpokladu individuální racionality. Při zobecnění Nashova vyjednávacího problému jsme postupovali v souladu s metodou přesahu, který má dvě fáze:

- Formální, ve které definujeme formální podobu zobecnění původní úlohy.

- Interpretační, ve které formálnímu přesahu dáváme konkrétní interpretaci v podobě úloh, které odpovídají netriviálním prakticky relevantním situacím.

Srozumitelně lze výše uvedené s mírným zjednodušením formulovat takto: Nashův vyjednávací problém zkoumá úlohy, které mají podobu rozdělení zlepšení výplat hráčů oproti výchozímu bodu nedohody. Jedná se o případ takzvaných kooperativních her. V našem případě zobecňujeme tento typ her o případ, kdy jeden z hráčů (ten, který je majetnější, resp. disponuje větším množstvím investičních prostředků) může využít své poziční převahy a volí mezi alternativou původní kooperativní hry a možností využít svoji poziční převahu. Návazně uvažujeme možnost odvetných reakcí druhého hráče (tedy chudšího, který disponuje menším množstvím investičních prostředk). Čistě formálně, z matematického hlediska, pak můžeme původní jednobodovou úlohu rozšířit na vícebodovou. Návazně v souladu s potřebou ukázat, jaké efekty má poziční investování, interpretovat tento formální přesah původního Nashova (S, d) vyjednávacího problému.

Předpokladem uvedeného teoretického posunu v oblasti metod teorie her je vyjádření problematiky využívání investičních příležitostí mikroekonomickými prostředky hledání optima. Tyto úlohy z důvodů srozumitelnosti prezentujeme formou původního grafického vyjádření (tedy příslušných obrázků) a pro úplnost je vyjadřujeme i příslušným analytickým aparátem.

Důležitou součástí metod vyvinutých v rámci odpovědi na úvodní otázku, proč investiční příležitosti spojené s nabýváním, uchování a uplatněním lidského kapitálu nejsou využívány podle míry jejich výnosnosti, je rovněž duální grafická prezentace příslušných úloh (jako hledání optima nástroji s využitím mikroekonomických postupů a řešením kooperativních úloh).

Možnost výše naznačeného postupu předpokládá přesné definování jednotlivých pojmů v rámci relativně uzavřeného systému, tj. vytvoření tezauru (základního slovníku pojmů), který je dostatečně srozumitelný, ve kterém je každý pojem prezentován definicí odpovídající metodě definování pojmů, přičemž definice každého pojmu umožňuje jeho operacionalizaci z hlediska tvorby modelů založených na kvantifikaci příslušných veličin.

Na základě postupu od popisu reality prostřednictvím přesně definovaných pojmů k mikroekonomickému vyjádření příslušné oblasti reality a následně pak k formulování původních úloh vycházejících z teorie kooperativních her identifikujeme důležité standardní situace související s problematikou bohatství a chudoby a navrhujeme jejich konkrétní řešení v rámci ucelené koncepce.

Z hlediska prezentace širšího kontextu, tj. uvažování různých alternativ a porovnání výsledků se stávajícími přístupy, ukazujeme některé další možnosti toho, jak je řešena problematika bohatství a chudoby či její dílčí aspekty.

Prezentovaný přístup porovnáváme s možnosti, které má teorie nadhodnoty aktualizovaná na současnost.

Struktura monografie a složená týmu

Monografie je pokračováním dosavadních bádání, jejichž výsledky byly uveřejněny v pěti monografiích zpracovaných dlouhodobě mezigeneračním týmem působícím při Vysoké škole finanční a správní:

Perspektivy a financování odvětví produktivních služeb, 2014

Čtvrtá průmyslová revoluce, nebo ekonomika produktivních služeb?, 2015

Ekonomický základ odvětví produktivních služeb a zahájení komplexních reforem, 2017

Odvětví produktivních služeb. Teorie a praxe, 2018

Ekonomie produktivní spotřeby, 2019

Všechny monografie jsou online ke stažení zde:

https://www.vsfs.cz/lidskykapital/?id=2479-monografie

V současné době je tým složen z osob od 23 let (studenti magisterského studia) do 91 let (doyen týmu Vladislav Pavlát). Čítá včetně odborníků spolupracujících s naší univerzitou přibližně 20 osob a působí na VŠFS od října roku 2003, kdy se začal pravidelně scházet stálý teoretický seminář Ekonomie produktivní spotřeby.

V předkládané monografii jsou propojeny dva hlavní teoretické zdroje:

1. Rozpracování teorie prosazování odvětví produktivních služeb (služeb zaměřených na nabývání, uchování a uplatnění lidského kapitálu) jako dominantního ekonomického sektoru (což chápeme jako změnu srovnatelnou s průmyslovou revolucí). Teoretický koncept vychází z pojetí a metod ekonomie produktivní spotřeby.

2. Vyjádření problematiky investování do společenské pozice (pozičního investování) prostřednictvím teorie kooperativních her, konkrétně pak prostřednictvím metod vícebodového rozšíření (S, d) vyjednávacího problému. Poziční investování je totiž hlavním faktorem působícím proti prorůstovým efektům produktivní spotřeby a jeho role je bezprostředně spojena s odpovědí na otázku, proč nejsou investiční příležitosti spojené s nabýváním, uchováním a uplatněním lidského kapitálu využívány podle míry jejich výnosnosti.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2 (3x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Bohatství a chudoba jako problém/1 pavel morava 27. 03. 2020 - 10:03
RE(2x): Bohatství a chudoba jako problém/1 radimvalencik 27. 03. 2020 - 13:03