Příspěvek L. Knihové a doyena 22. ročníku naší konference Lidský kapitál a investice do vzdělání patřil mezi nejvíce diskutované, a to zejména z hlediska celé řady podnětů, které přináší. Je významný mj. i z hlediska dalšího zkoumání vztahu mezi vznikem a vývoje tvůrčích mezigeneračních týmu a prezentovaným zkoumáním edukačních služeb.
Transfer poznatků: metodika a hodnocení edukačních služeb vybraných českých malých a středních podniků v podmínkách konkurenčního trhu -2. část
Ladislava Knihová a Vladislav Pavlát
3.2 Mezinárodní konference IMES 2019: výzkum zaměřený na vzdělávání podnikatelů
Spoluřešitelka projektu PhDr. Ladislava Knihová, MBA měla možnost zúčastnit se prestižní mezinárodní konference IMES 2019, která je každoročně pořádána Vysokou školou ekonomickou v Praze. Společně se spoluautorkou Mgr. Štěpánkou Hronovou, MBA zpracovala příspěvek, který se zabýval otázkami aktuálního manažerského vzdělávání v podmínkách Průmyslu 4.0. Název příspěvku "Digitální podnikání: zvyšování a změna kvalifikace pomocí mobilních vzdělávacích kurzů MOOC"/´"Digital Entrepreneurship: Reskilling and Upskilling with Mobile MOOCs". V rámci výzkumné části tohoto příspěvku bylo pomocí mixu výzkumných metod (kvantitativní obsahová analýza, explorační analýza a komparativní analýza) identifikováno 242 mobilních multimediálních vzdělávacích kurzů poskytovaných dvěma předními poskytovali, tj. Coursera a edX. Na základě identifikace požadavků na získání nových znalostí a dovedností autorky přinesly doporučení v podobě výzvy pro vzdělávací instituce intenzivně pracovat na tvorbě mobilních vzdělávacích aplikací, včetně lokalizace již existujících programů do češtiny, a požadavek na změnu zaměření grantových výzev EU směrem k širší podpoře tvorby mobilních vzdělávacích strategií a jejich financování. Posledním, avšak neméně důležitým doporučením, je návrh zařadit již existující mobilní vzdělávací kurzy do sylabu univerzitních vzdělávacích programů. Příspěvek byl kladně přijat účastníky této mezinárodní konference. Po obsahové stránce mají zjištění publikovaná na základě provedeného výzkumu úzký vztah k tématu projektu Transfer znalostí, neboť možnost studovat nejnovější trendy nejen v oblasti podnikání je zajímavým obohacením firemních vzdělávacích programů. Jejich implementace do firemního vzdělávání přináší pozitivní aspekt nejen z hlediska vzdělávacího obsahu, což je primárním přínosem, ale i z hlediska dynamického snížení nákladů na tvorbu vlastního vzdělávacího obsahu.
Následující Tabulka 1 přináší kvantitativní data - sumární pohled na výsledky obsahové analýzy nabízených mobilních vzdělávacích kurzů zaměřených na podnikání u poskytovatele Coursera. Data přinášejí informaci o počtu mobilních vzdělávacích kurzů, o jazykové mutaci, spolupracujícího partnera, který se podílel na tvorbě a zpracování obsahu, a výčet dovedností, na které jsou kurzy zaměřeny.
Course provider |
Coursera (Stanford University) |
||
Keyword |
Entrepreneurship |
||
Total No. of courses |
144 |
||
Language: |
Level: |
Partner: |
Main Skills: |
English 113 |
Beginner 75 |
University of Pennsylvania 12 |
Entrepreneurship 22 |
French 13 |
Intermediate 15 |
HEC Paris 11 |
Innovation 14 |
Spanish 10 |
Mixed 54 |
University of Maryland 11 |
Business Model 9 |
Russian 4 |
|
University of Illinois 10 |
Finance 9 |
Portuguese (Brazil) 3 |
|
University of Virginia 9 |
Management 7 |
Chinese 1 |
|
ESSEC Business School 8 |
Customer 6 |
|
|
Michigan State University 8 |
Investment 6 |
|
|
EIT Digital 6 |
Corporate Bond 5 |
|
|
Israel Institute of Technology 6 |
Value proposition 5 |
Tabulka 1: Výzkumný datový soubor – klíčové slovo "podnikání"
Zdroj: vlastní zpracování v rámci průzkumného šetření s využitím https://www.coursera.org/browse/business/entrepreneurship
Další ročník mezinárodní konference DisCo 2019 byl opět platformou, kde řešitelé projektu představili další směřování projektu Transfer znalostí a výsledky svého dalšího výzkumu. Tentokrát odborné veřejnosti představili myšlenku cloudového řešení individuálních vzdělávacích potřeb jako inovativního nástroje firemního vzdělávání. Jak již bylo uvedeno v úvodu příspěvku, autoři projektu provedli další, tentokrát rozsáhlejší šetření týkající se firemního vzdělávání. Tentokrát respondenty představovaly firmy tzv. Czech Top 100, tj. žebříček firem podle jejich obratu, který je každoročně zpracováván. Pro účely získání relevantních dat byli osloveni přímo vedoucí oddělení Human Resources. Návratnost dotazníků v rámci druhého dotazníkového šetření dosáhla 35%; respondentům byla dána možnost vlastních komentářů v rámci otevřených otázek, což výrazným způsobem obohatilo zpětnou vazbu a přineslo podrobnější vhled do celé problematiky. Z celé plejády výsledných odpovědí je několik velmi zajímavých poznatků, která lze shrnout do následujících klíčových slov: kustomizace výukového prostředí, digitální student, mikrocertifikace, osobní vzdělávací cloud, digitální transformace společnosti. Příspěvek přinesl též informaci o velmi inovativně pojatém souboru článků prestižního časopisu Harvard Business Review se souhrnným názvem "Vzdělávání příští generace lídrů" / "Educating the Next Generation of Leaders", který přinesl mezinárodní zkušenosti z aktuální vzdělávací praxe a podrobný vhled do problematiky ze strany firemních odborníků na vzdělávání a manažerů HR. Publikované náměty mají potenciál pro aplikaci jak v oblasti vzdělávání ve firmách, tak i pro akademickou sféru. Některé z nich jsou natolik inovativní, že představují svou podstatou disruptivní změny v budoucím charakteru vzdělávání a osobního rozvoje. Vlastní výzkumné šetření autorů přineslo některá zajímavá zjištění: např. 29,41 % respondentů při přípravě firemního vzdělávání nebere (nemůže brát) v úvahu učební styl studujícího. Spolupráci s univerzitami při přípravě firemních vzdělávacích programů připustilo 50 % respondentů, avšak pouze v kategorii "příležitostně". Autoři též zjišťovali odpověď na otázku, zda firemní vzdělávací kurzy zahrnují mix různých vzdělávacích formátů (přednášky, seminář, mobilní kurzy, e-learningové kurzy, webináře, vzdělávací videa), přičemž 38,24 % dotázaných na tuto otázku odpovědělo kladně, tj. že vždy používají mix vzdělávacích formátů, 50,00 % pak příležitostně v závislosti na typu kurzu, což detailně představuje následující Graf 2.
Graf 2: Zohlednění preferovaného učebního stylu studujícího
Zdroj: vlastní zpracování dat získaných v rámci průzkumného šetření
Velmi pečlivě byla též posuzována otázka formátu firemní tréninků, přičemž byly zjištěny informace
o již používaném formátu vzdělávacího videa či přípravných pracích nebo záměru se tímto směrem vydat a vzdělávací videa zařadit do portfolia výukových formátů.
(Pokračování)