Naše perspektiva: Tvůrčí mezigenerační týmy/1

29. listopad 2019 | 06.54 |
blog › 
Naše perspektiva: Tvůrčí mezigenerační týmy/1

Pokud si chceme udělat konkrétní představu o tom, jak řešit současné problémy aktuálně i v dlouhodobé perspektivě, neobejdeme se bez pochopení mnohostranné role tvůrčích mezigenračních týmů (TMT). Mnohostranných proto, že tvůrčí mezigenerační týmy:

- Jsou základem inovačního potenciálu země.

- Nabízejí klíč k řešení problému trvalé udržitelnosti penzijního systému, protože jsou schopny absorbovat v podstatě neomezené množství osob v poproduktivním věku, přitom na základě nikoli substitučního vztahu (kdy přetrvávání starších osob na trhu práce omezuje přístup mladších k profesnímu uplatnění), ale na základěkomplementárního vztahu (kdy zaměstnávání starších osob vytváří předpoklady pro lepší uplatnění mladších osob a jejich rychlejší profesní vzestup).

- Jsou schopny efektivně absorbovat produkci odvětví produktivních služeb (tj. služeb zaměřených na nabývání, uchování a uplatnění lidského kapitálu) a současně tím vytvářejí ekonomický základ pro vzestup těchto odvětví (tím, že umožňují jejich financování podle jimi dosahovaných ekonomických efektů, a to na bázi HCC kontraktů, tj. smluv v oblasti nabývání, uchování a uplatnění lidského kapitálu). Mají klíčovou roli při zásadní změně charakteru ekonomického růstu, kdy se těžiště ekonomického růstu přesouvá právě do oblasti produktivních služeb, což umožňuje zvýšení dynamiky i neomezenou udržitelnost ekonomického růstu. Ten nabývá novou kvalitu, která se projevuje mj. tím, že radikálně snižuje množství přírodních vstupů (materiálových i energetických) do ekonomiky, čímž dochází k jejímu zásadnímu "odlehčení".

- Podstatným způsobem přispívají k mezigenerační soudržnosti.

Osobní poznámka: Velmi uvítám a velmi se přimlouvám, aby si čtenář výše uvedené čtyři body promyslel. V době kdy je pěstován primitivismus, kdy narůstá a kdy je snaha o jeho zneužití k destrukci společnosti, je mimořádně významné znát řešení současné "hádanky dějin”, tj. najít klíč k řešení současných problémů. A to nejen z hlediska dlouhodobé perspektivy, ale i akčně. Z hlediska odpovědi nejen na otázku "Co dělat?”, ale i "Čím začít?”. Jaké konkrétní kroky jsou možné, jak otevírají cestu k dalším. Nehledejme jednoduchá řešení. Toto je náročné, ale průchodné řešení.

Následující text informuje o jednom velmi významném kroku ve zkoumání problematiky stavu a možností rozvoje tvůrčích mezigeneračních týmu v naší zemi. Z výsledků mám radost též proto, že jsem se na tomto výzkumu mohl podílet. V následující sérii příspěvků v rámci seriálu o významu dobré teorie, uvedu část těchto výsledků a tam, kde to bude vhodné, je budu komentovat svými poznámkami. Do těchto poznámek zahrnu další poznatky, které jsou průběžně získávány týmem (který je take mezigenerační a doufám, že i tvůrčí, zahrnuje osoby ve věku od 20 do 91 let).

Základní údaje o projektu:

NÁZEV PROJEKTU: Analýza Průmyslu 4.0 a význam tvůrčích týmů s důrazem na interdisciplinární a mezigenerační spolupráce

ZADAVATEL: Svaz průmyslu a dopravy České republiky

PROJEKT: Propojování národního, odvětvového a regionálního sociálního dialogu v ČR

ZPRACOVATEL: Ing. Lenka Říhová, Ph.D. a kol.

Jedná se o nízkorozpočotový projekt Propojování národního, odvětvového a regionálního sociálního dialogu v ČR, který byl financován z Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost a státního rozpočtu České republiky.

Projekt realizoval Svaz průmyslu a dopravy České republiky spolu s Českomoravskou konfederací odborových svazů.

ABSTRAKT

Demografický vývoj České republiky spolu s nízkým podílem nezaměstnanosti a přeměnou předmětu práce vytvářejí nové výzvy pro zástupce vlády, podniky i zaměstnance. Zrychlení technického pokroku v nadcházejících letech bude vyžadovat, aby pracovníci měli intenzivní přístup k celoživotnímu učení a mezigeneračnímu přenosu znalostí a znalostem kulturních zkušeností v rámci expertních tvůrčích mezigeneračních týmech (TMT). Pochopení fungování a podporou TMT je vhodným nástrojem pro podporu inovačního růstu podniků. Cílem předkládané práce je proto identifikovat možnosti podpory mezigenerační spolupráce.

Moje poznámka:

Vzhledem k požadavkům zadavatelů projektu a omezeným prostředkům byly z komplexu vzájemně souvisejících otázek vybrány jen některé, tedy ty, které jsou prezentovány v abtraktu.

Pro lepší představu o structure projektu uvádím členění závěrečné zprávy:

Obsah

Abstrakt 4

Abstract 4

Klíčová slova  4

Key words 4

Úvod 5

1          Teoretická východiska 8

1.1       Tvůrčí týmy a kreativita 8

1.2       Vývoj skupiny a její stabilita  9

1.3       Střet a spolupráce generací v týmu 11

1.4       Průmysl 4.0 a organizace práce 12

2          Šetření mezi tvůrčími mezigerenačními týmy (TMT) 14

2.1       Metody práce14

2.1.1    Struktura rozhovorů 15

2.1.2    Výběr výběrového souboru / respondent 16

2.2       Analyzované týmy 17

2.3       Další zdroje informací 18

2.4       Zjištěné poznatky – vlastní klasifikace / kategorizace tvůrčích mezigeneračních týmů (TMT) a jejich specifika 18

2.4.1    Členění a specifika TMT podle velikosti 19

2.4.2    Členění a specifika TMT podle počtu generací 19

2.4.3    Členění TMT podle oblasti působnosti 20

2.4.4    Členění a specifika TMT podle poslání/důvodu jejich vzniku 21

2.4.5    Členění TMT podle fáze vývoje 21

2.4.6    Členění TMT podle vzájemné interakce 22

3          Syntéza zjištěných poznatků a formulace doporučení 23

3.1       Vzdělání a TMT 23

3.2       Role manažerských a tvůrčích týmů  25

3.3       Udržení funkčnosti týmu a začlenění jednotlivých členů týmu: nástroje motivace25

3.4       Komunikace a digitální kultura 27

3.5       Pozice lídra TMT 28

3.6       Slepé cesty "podpory" týmů 29

3.7       Potenciál TMT při jejich vzájemné interakci v kontextu Průmyslu 4.0 30

Závěr 34

Zdroje36

Příloha 1 – struktura hloubkových rozhovorů s TMT v rámci kvalitativního šetření 38

Příloha 2 – deskripce analyzovaných týmů 40

Autorský kolektiv 44

(Pokračování)

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.33 (3x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší