Ještě k bohatsví a chudobě/4

30. srpen 2019 | 01.00 |
blog › 
Ještě k bohatsví a chudobě/4

4. část

Dostáváme se k jednomu z velmi důležitých momentů analýzy příčin bohatství a chudoby. Uvidíme, jak se říká "na vlastní oči", že i poměrně jednoduchý obrázek může mít velkou vypovídací schopnost a navést nás na řešení reálného problému.

Obrázek 9:

Podívejme se nyní na tři linie (L1, L2, L3), které v obrázku 9 označují možné místo výskytu některého z bodů pozičního investování p:

- V případě, že je bod p nad L1, je zřejmé, že z hlediska individuální racionality dá hráč B přednost pozičnímu investování, které mu zajistí vyšší výplatu než výplata při kterémkoli řešení Nashova vyjednávacího problému.

- Pokud linie L2 prochází bodem, který je v dané situaci řešením Nashova vyjednávacího problému, dá hráč B přednost bodům nad touto linií, v některých případech (pokud by výplata hráče B v bode p byla nižší, než jeho maximální výplata při řešení Nashova vyjednávacího problému (tedy na množině BN, viz obrázek 4), ovlivnila by potenciální možnost pozičního investování způsob řešení Nashova vyjednávacího problému a tudíž i rozdělení výplat.

- Pokud bychom chtěli, aby se bod p nacházel v původní množině , která popisuje původní investiční příležitosti, kterými hráči A a B disponují, muselo by řešení Nashova vyjednávacího problému ležet na linii L3. To je ovšem prakticky nereálné. Mohli bychom sice najít některé specifické tvary křivky určující množinu a specifické řešení Nashova vyjednávacího problému, při kterém by se bod p "vešel" do množiny , ale to by byly tak výjimečné případy a tak zanedbatelný přínos pozičního investování pro hráče B, že z hlediska reálných problémů nemá smysl je uvažovat. Z toho ovšem vyplývá velmi důležitý závěr: Poziční investování musí mít vliv na změnu investičních příležitostí, kterými disponujíhráči A a B, konkrétně pak zvyšovat výnosnost investičních příležitostí hráče B a snižovat výnosnost investičních příležitostí hráče A.

Hráčovi B tedy umožňuje "sáhnout" si na řešení v bodě p(xp, yp) to, že v důsledku pozičního investování se zvýší výnosnost jeho investičních příležitostí a sníží výnosnost investičních příležitostí hráče A, jak je uvedeno na následujícím obrázku:

Obrázek 10:

Pokud by nedošlo ke zvýšení výnosnosti investičních příležitosti hráče B, nenastala by v obecném případě situace, za které by se mu vplatilo poziční investování.

(Pod "obecným případem" máme na myslí takový průběh křivek, které v realitě odpovídají běžným situacím.)

To, že bod p leží na křivce F1(x, y), která vymezuje množinu S´´, je dáno předpokladem individuální racionality každého z hráčů.

Efektivnost systému se sníží, což si rovněž ukážeme.

Pro úplnost ještě ukážeme, jak příběh, který vidíme na obrázku 10, vypadá, pokud jej "převyprávíme" prostřednictvím mezních veličin a příslušného grafu nabídky a poptávky investičních prostředků a investičních příležitostí:

Obrázek 11:

Šipkami jsou naznačeny posuny křivek mezních výnosů z využití investičních příležitostí jednotlivých hráčů.

Důležitá metodologická poznámka

Dříve, než se pustíme do rozboru dosaženého výsledku, stručně se zmíním o významu "čtecích model", tj. modelů, prostřednictvím kterých můžeme v realitě odhalit to nejdůležitější. Mohou mít analytickou podobu (být vyjádřeny systémem funkcí), nebo grafickou, tj. názornou (být vyjádřeny prostřednictvím grafů).

Tam, kde při konfrontaci nepotřebujeme či nemůžeme použít výpočet (například proto, že nejsme schopni přesně naměřit číselné hodnoty), jak tomu bývá, pokud je předmětem bádání společenská realita, je vhodnější používat názorné vyjádření prostřednictvím jednoduchých grafů. Klasickým příkladem může být Lafferova křivka.

V našem případě jsme si ukázali, že poziční investování musí ovlivnit výnosnost investičních příležitostí, kterými hráči disponuji, že v tom je podstata jeho fungování a dosahování efektů pro hráče, který má možnost pozičního investování.

Zanedlouho uvidíme, že z našeho modelu vyčteme mnohem více, že nám umožní postupně odhalovat v realitě nové a důležité jevy, které bychom jinak neviděli a neuvědomovali si jejich souvislost.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář