Konečně se mi podařilo v editování sborníku z 21. ročník mezinárodní vědecké konference na téma Lidský kapitál a investice do vzdělání: Výzkum, výuka, publikování, proběhl 23. listopadu 2018 v prostorách Vysoké školy finanční a správní za účasti příslušníků čtyř generací.Postupně uveřejním dosud nepublikované příspěvky ze studentské sekce. Zařadili jsme všechny příspěvky, které obsahovaly nějakou "jiskřící" myšlenku, protože ve svém souhrnu dávají více i méně vyzrálé příspěvky velmi cenný pohled na to, jak problémy, kterým se konference věnovala, vidí studenti.
Martan Petr
Čtvrtá otázka:
4. Jak motivovat studenty, aby si po absolvování vysoké školy doplňovali poznatky v oboru svého působení a využívali i přirozené vazby na ,,mateřskou" vysokou školu:
- Jak udržovat vztahy s absolventy.
Odpověď:
Problémový okruh týkající se doplňování poznatků v oboru svého působení, s využitím vazeb na mateřskou školu, bych se pokusil popsat z pohledu studenta kombinovaného studia VŠFS a.s. Karlovy Vary, studijní obor Právní aspekty podnikání. Forma kombinovaného studia je z více jak 90% navštěvována studenty, kteří tuto formu studují při zaměstnání, do toho mají svoje rodinné povinnosti a spousty dalších osobních náležitostí. Tuto formu studia absolvuji již šestým rokem, a vím, že je někdy dost obtížné veškeré povinnosti skloubit tak, aby byly ve vzájemné shodě.
Nemá cenu zakrývat motivaci u většiny studentů formy kombinovaného studia, kterou je zejména získání studovaného akademického titulu. Z tohoto důvodu je větší částí studentů škola absolvována a po jejím ukončení zbydou vzpomínky na studentský život, ale většinou již žádné vazby se školou neudržují.
Studenti - absolventi získávají další poznatky v oboru svého působení zejména na svých pracovištích a to vzhledem k jednotlivým zcela rozdílným pracovním oborům. Při studiu je vidět velká rozmanitost pracovního zaměření u jednotlivých studentů. Sám bych mohl uvést několik typů studentů dle jejich pracovního zaměření např. OSVČ - samostatní podnikatelé v různých oborech jako služby, obchod, přes manažérské funkce např. v logistice, zaměstnance ve státní správě či pedagogické pracovníky, až přes zaměstnance v zahraničních firmách s potřebným jazykovým vybavením.
V této různorodosti jednotlivých pracovních pozic vidím problém udržování vazeb po absolvování studia. Z pozice školy se těžko dá takto široká paleta pracovních zaměření nějak podchytit a to vycházím pouze ze svých znalostí a setkávání se s několika desítkami studentů při vlastním studiu. Jaké možnosti tedy za dané situace škola má?
Myslím si, že určitě není problém a většina škol i tak dělá, že má tzv. ,,Klub absolventů školy", do kterého jednotliví absolventi vstupují po ukončení studia. Je důležité, aby byly zanechány ze strany studenta potřebné kontakty, a nemělo by zejména chybět jeho pracovní zařazení, případný obor zájmu absolventa!! Na škole již pak je, zda dokáže tyto podklady nějak využít a udržovat s jednotlivými absolventy kontakt.
Jak bylo již uvedeno, pracovní zařazení absolventů jsou příliš rozličná a odtud by se měla odvíjet i další aktivita ze strany školy, která by měla být již cíleněji zaměřená. Je skvělé pokud škola udělá např. seminář pro oblast změn v daňových zákonech. Pokud dostane nabídku absolvent, který např. podniká, či pracuje ve finanční sféře, je dosti patrné, že jej tato nabídka zaujme a využije ji. Opačné to bude, pokud touto nabídkou bude osloven někdo, kdo pracuje např. v oblasti bezpečnosti, reklamy apod.
Určitě by bylo dobré, kdyby takových seminářů bylo několik v běžném roce, tak aby absolventům byly nabízeny dle již uvedeného jejich pracovního zaměření a také s uvedením určitého finančního zvýhodnění již z titulu, že se jedná o absolventa školy.
Dále mi napadá, že i nějaký občasný bulletin např. ekonomický, právní, tak aby alespoň částečně korespondoval s vystudovaným oborem absolventů, by byl určitě velkým přínosem. Měla by v něm být i možnost, aby se jednotliví absolventi mohli k uváděné problematice vyjadřovat.
Způsob informačních prostředků bych v současné době viděl jen elektronicky, a to i z důvodu nižších nákladů pro samotnou školu. Spousta škol se také podílí na vydávání jednotlivých knižních publikací týkající se zaměření studia jednotlivých škol. I tahle informace by se měla dostávat k absolventům škol, např. v obsahu bulletinu a s alespoň symbolickým zvýhodněním ceny pro bývalé studenty.
Možná tento můj krátký příspěvek na téma motivace studentů absolventů vyznívá spíše ve prospěch těchto studentů, neboť oni v počáteční fázi nic, pouze jejich mateřská škola by měla povinnosti nabízet jim akce, bulletiny, určitá zvýhodnění atd. Na druhou stranu si myslím, že prvotní aktivita by měla být na straně vzdělávacích zařízení. Cílem by mělo být aktivní oslovení alespoň deseti procent absolventů, kteří budou dále se školou ve spojení, např. jako návštěvníci některých seminářů, odběratelé vydávaných periodik či někteří jako externí spolupracovníci. Takový stav bych považoval za velmi přínosný a určitě by se při správném marketingovém využití pozitivně projevil i v budoucnu ze strany nových zájemců o jednotlivé studijní obory na příslušných školách.
(Pokračování)