V úterý 5. února jsem uveřejnil podrobný úvod k osmidílné sérii, která vychází z vybrané části práce Jaromíre Tichého na téma "Financování vysokoškolského vzdělání na principu přenesené ceny" předložené k malé obhajobě, celý úvod viz:
https://radimvalencik.pise.cz/6611-teorie-dneska-k-financovani-vs-1-87.html
Série byla věnována tomu, kde budou muset diskuse začít – australskému systému HECS. Nyní pokračuji další sérií, která je věnována mimořádně zajímavému experimentu – pokusu financovat vysoké školství ve Spojených státech prostřednictvím systému MRU (MyRichUncle, tj. "Můj bohatý strýček").
Doplním jeho text o své poznámky (odliším je výrazně červenou barvou), které považuji z hlediska lepšího pochopení toho, o co jde, za důležité.
Alternativní koncepce financování terciárního vzdělávání vycházející z principu přenesené ceny - teoretický princip MRU – 1. část
Jaromír Tichý
V roce 2001 byl ve Spojených státech dvěma americkými ekonomy spuštěn nový systém pomoci studentům s financováním jejich vysokoškolského studia. Vishal Garg a Raza Khan založili společnost MRU Holdings, Inc., zabývající se investicemi do vzdělávání financované pomocí jiného subjektu, na základě tzv. podílového financování "MyRichUncle" (dále "MRU").[1] Smyslem programu je poskytnout studentovi finanční částku potřebnou k úhradě všech nákladů spojených se studiem a umožnit návštěvu a výběr školy dle schopností a vlastního uvážení studenta. Finanční limity pro půjčku jsou 1 500 USD až 50 000 USD s výjimkou ekonomických, právních a medicínských oborů, kde je výše půjčky až 70 000 USD. Jedná se o investici do vzdělání, která je navržena s cílem vyplnit mezeru mezi příjmy potřebnými ke studiu a vlastními zdroji studenta. Po absolvování školy má student povinnost odvádět po předem definovanou dobu určité procento ze svých příjmů. Po ukončení stanovené periody se závazek ruší, bez ohledu na to, kolik reálně účastník zaplatil zpět.
Student po úspěšném složení přijímacích zkoušek požádá přes MRU formou žádosti o konkrétní částku potřebnou ke studiu. Při zpracování žádosti jsou žadateli stanoveny konkrétní podmínky kontraktu a celý obchod je dále zpracován. Všechny požadavky studentů – kontrakty, jsou rozděleny dle typů škol a oborů studia a dále nabídnuty investičním společnostem disponujícím dlouhými penězi. Konkrétní investor zváží a poté schválí financování daného kontraktu. Je-li žádost akceptována, student obdrží finanční dohodu "Master Funding Agreement". Takovýto typ smlouvy se nazývá "Human Capital Contract" ("HCC"), tedy smlouva o investování do lidského kapitálu. Je to jeden z typů půjčky, která je odvislá od budoucího příjmu a je splácena podle výše budoucího výdělku.
Finanční ujednání se liší případ od případu. První možností je "Traditional Repayment", možnost začít splácet dlužnou částku měsíc po půjčce. V tomto případě je velmi nízká úroková míra. Druhým případem je "Interest Only Repayment", možnost splácet během studia a 6 měsíců po ukončení studia pouze úroky a teprve potom dochází ke splácení půjčené částky. Nejvíce využívané je "Deffered Repayment", kdy student vše splatí až po ukončení studia příslušné vysoké školy.
Ve třetí variantě se student zavazuje vrátit investorovi 1-4 % z každého tisíce dolarů hrubého příjmu, které 6 měsíců po ukončení studia vydělá, po dobu 15 let. Částka je investorovi splácena měsíčně přes MRU a na konci splátkového kalendáře je závazek studenta automaticky ukončen bez ohledu na to, kolik student konkrétně odvedl.
Pokud student souhlasí a podepíše navrženou smlouvu, investor uvolňuje dohodnutou peněžní částku sníženou o servisní poplatek a připíše jí na konto univerzity. Za službu zprostředkovatele MRU je nutno zaplatit. Poplatek je stanoven jednorázově na 2,5 % z půjčené částky.
MyRichUncle byl úvěrový produkt, který byl prodáván studentům společností MRU Holdings, Inc. Společnost MyRichUncle, která byla založena ve státě Delaware dne 2. března 2000, vstoupila na trh půjček studentů jako původce a držitel soukromých studentských půjček. Do roku 2007 byla společnost kótována na elektronickém burzovním trhu v USA - NASDAQ (NASDAQ: UNCL)a rozšířila se o úvěry FFELP (Federal Family Education Loan Program). Společnost měla tržní kapitalizaci přesahující 200 milionů USD. MyRichUncle byla jednou z prvních firem, které používaly kreditní algoritmy, v kombinaci s tradičními kreditními hodnoceními, aby stanovily podmínky, které studentský úvěr nese. Tyto proprietární analytické modely a rozhodovací nástroje byly umístěny jako přístup "investování do lidského kapitálu" k upisování studentských půjček.
V období od května 2005 do září 2008 zprostředkovala společnost MRU Holdings více než 550 milionů USD ve studentských půjčkách a stala se jedním z největších poskytovatelů soukromých studentských půjček za špičkovými poskytovateli úvěrů, jako jsou Sallie Mae, Citibank a JPMorgan Chase. Dne 9. února 2009 společnost MRU Holdings, mateřská holdingová společnost společnosti MyRichUncle, požádala o bankrot dle 7. kapitoly a pozastavila všechny své činnosti.
K tomu ode mě:
Potud stručně na úvod od Jaromíra Tichého. Měl jsem možnost vývoj systému MRU průběžně sledovat. Byl spuštěn právě v době, kdy jsme s Petrem Matějů a dalšími připravovali českou verzi HCC, která byly v únoru 2002 předložena v podobě návrhu Zákona o změně financování na vysokých školách do Poslanecké sněmovny (neprošla tehdy o dva hlasy).
Následující text z pera J. Tichého je nesmírně zajímavý z hlediska dvou důležitých otázek:
- Nakolik šlo autorům projektu MRU o více než peníze, nakolik chtěli skutečně posunout společnost k větší míře rovnosti příležitostí při nabývání kvalitního vysokoškolského vzdělání? – Podle mě tuto ambici měli a také jim šlo o prokázání toho, že věda v podobě jejich teoreticky zdůvodněného návrhu může najít uplatnění v praxi.
- Nakolik byl neúspěch projektu zaviněn jeho nepropracovaností a nakolik sehrály roli vnější vlivy (snaha vytunelovat prostředky či záměrně zmařit to, co mohlo otevřít cestu k lepší společnosti)?
V dění kolem MRU je dodnes spousta nejasného. Ostatně posuďte sami. Máte možnost seznámit se s tím, co málokdo zná.
(Pokračování)
[1] WINDMEYER, Shane. My Rich Uncle Offers an Alternative to College Loans. [online] © 2018 The CollegeBound Network [cit. 2017-01-15]. Dostupné z: https://www.collegebound.net/content/article//19097/.
[2] CHAPMAN, Bruce. Income contingent loans for higher education: International reform. [online] Centre for economic policy research, Research school of social sciences, the Australian National University. 2005. [cit. 2017-01-15]. ISBN: 0-7315-3561-8. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Bruce_Chapman3/publication/4861415_Income_Contingent_Loans_for_Higher_Education_International_Reforms/links/53f162760cf23733e815b906/Income-Contingent-Loans-for-Higher-Education-International-Reforms.pdf.
[3] WINDMEYER, Shane. My Rich Uncle Offers an Alternative to College Loans. [online] © 2018 The CollegeBound Network [2017-01-15]. Dostupné z: https://www.collegebound.net/content/article//19097/.