TEORIE DNEŠKA: Přesah ekonomické teorie II/115

5. březen 2019 | 01.00 |
blog › 
TEORIE DNEŠKA: Přesah ekonomické teorie II/115

Do seriálu o dobré teorii zařazuji článek, který v rámci našeho týmu připravujeme jako prestižní výstup v oblasti základního výzkumu v rámci rozpracování komplexní vize, která zahrnuje identifikování příčin současných problémů a cesty jejich řešení včetně návrhu komplexních reforem. Podrobnější úvod viz první díl:

Barevně (fialovou barvou) odlišuji své poznámky.

https://radimvalencik.pise.cz/6673-teorie-dneska-presah-ekonomicke-teorie-i-114.html

Dobrá teorie musí být srozumitelná. Snažíme se o to a uvítáme všechny podněty k prezentovanému textu.

Ekonomie produktivní spotřeby jako přesah hlavního proudu ekonomické teorie v hlavním směru – 2. část

(Pokračování)

Marx (Sperber 2013, Harvey 2017)[1] rozvinul a zdokonalil pracovní teorii hodnoty klasické ekonomie do své teorie nadhodnoty. Hlavním záměrem jeho teorie nadhodnoty bylo vědecky ukázat, že dělnická třída je v kapitalismu vykořisťována a přesvědčivě zdůvodnit nezbytnost sociální revoluce vedoucí k nahrazení kapitalismu komunismem. Zde Marx popřel některé své vlastní myšlenky způsobu přechodu od jednoho výrobního způsobu k druhému (Marx 1957-1959)[2]. Teorie nadhodnoty ani teorie reprodukce však neobstály ani vědecky ani empiricky. Většina osob má více příležitostí, jak uplatnit své schopnosti a jejich odměna nepoklesne pod jejich náklady obětované příležitosti. Za přínosnější lze považovat Marxovu analýzu rozporů mezi tím, co nazýval výrobní síly (vztah lidí k přírodě a stupeň ovládnutí přírody člověkem při využívání produktů přírody k uspokojování lidských potřeb) a výrobní vztahy (vztahy k výrobním prostředkům, vztahy mezi lidmi vznikající na základě jejich činnosti při produkci, směně, rozdělování i spotřebě). Ačkoliv soudobé ekonomické teorie s danými pojmy nepracují, např. institucionální ekonomie (Groenewegen, Spithoven, van den Berg 2010)[3] upozorňuje, že existující struktura institucí (v marxistické terminologii výrobních vztahů) nemusí odpovídat dané fázi technologického rozvoje (v marxistické terminologii výrobním silám). Nicméně myšlenka pojetí vývoje společnosti jako přírodně historického procesu (sebeutváření člověka i sebeutváření společnosti se odvíjí od procesu přetváření přírody člověkem prostřednictvím jeho začlenění do společnosti) je implicitně obsažena v řadě současných přístupů. V pojetí zákona ekonomie času se Marx identifikuje se základními motivy ekonomie produktivní spotřeby (Marx 1974)[4].

2. Neoklasická ekonomie a její přesahy

Neoklasická ekonomie se rozvíjí od 70. let 19. století a stále je chápána alespoň v oblasti mikroekonomie jako hlavní směr ekonomické teorie (for details see e.g. Henry 2012, Morgan 2015. Historicky je spojena se jmény jako Hermann Gossen (1810 – 1858), Leon Walras (1834 -1910), Vilfredo Pareto (1848 – 1923)William Jevons (1855 -1882), Francis Edgeworth (1845 – 1924), Alfred Marshall (1842 -1924), John Clark (1847 – 1938), Arthur Pigou (1877 -1959), Irving Fisher (1867 – 1947), Gustav Cassel (1866 – 1945), John Hicks (1904 -1989) a další. Ve své mikroekonomické části se zaměřuje na zkoumání principů jednotlivých subjektů zejména domácností a firem. Lze ji charakterizovat jako teorii rozhodování v podmínkách vzácnosti, jež se snaží najít odpověď na otázky, jak nejlépe využít vzácné zdroje, jak z hlediska jejich produkce, tak jejich alokace (užití), aby nešlo zvýšit produkci jednoho statku jinak než za cenu snížení produkce jiného statku, respektive zvýšit užitek jednoho spotřebitele jinak než za cenu snížení užitku jiného spotřebitele. Ekonomická teorie se dále pokouší o nadčasovou odpověď na obecné hospodářské problémy v podobě otázek, co vyrábět, jak vyrábět a pro koho vyrábět. Sojka (2010)[5] zde poukazuje, že v neoklasickém pojetí se z ekonomické analýzy vytrácí historický čas a do pozadí ustupují i vlastnické vztahy a celé institucionální uspořádání společnosti.

Základními charakteristikami neoklasické ekonomie je (Sojka 2010):

-                     Pojetí spotřebitele jako racionálního subjektu, který maximalizuje svůj užitek (odvozený od jeho preferencí).

-                     Pojetí ekonomického procesu jako jednorázového aktu, který začíná výrobou a končí spotřebou (opouští se reprodukční pohled).

-                     Důraz na objasnění lidského chování z hlediska výběru alternativ.

-                     Odmítnutí klasického modelu směny, na místo toho pojetí směny v její dvojí určenosti jako výsledku vyrovnání mezních nákladů (v podobě mezní míry transformace produktu) při výrobě jednotlivých statků s mezním užitkem (mezní míry substituce ve spotřebě) při spotřebě statků.

Hlavním podnětem pro nahrazení klasické ekonomie neoklasickou byla skutečnost, že došlo k výraznému zvýšení množství prostředků, které měli vlastníci pracovní síly, tedy spotřebitelé k dispozici. Spotřeba již přestala být pouhou reprodukcí pracovní síly, ale stává se oblastí, ve které dochází k výběru z různých alternativ spotřeby podle individuálních preferencí spotřebitelů a v souladu s jejich příjmovými možnostmi. Klasická ekonomie se touto problematikou nezabývala, protože v její době byl význam rozhodování o alternativách spotřeby okrajový. Jinými slovy, neoklasická ekonomie se začala rozvíjet v době, kdy zaměstnanci (vlastníci práce) získali tak velké příjmy, že rozhodování o jejich užití při pořizování spotřebních statků se stalo jedním z nejvýznamnějších jevů v ekonomie (Valenčík a kol. 2014)[6]. Z tohoto pohledu je neoklasická ekonomie dobově podmíněnou vědou, která však, jak už je naznačeno výše, usiluje o nalezení obecných ekonomických zákonů a principů platných pro ahistorický čas. Dobově musela neoklasická teorie reagovat na společenský vývoj v podobě teorie nedokonalé konkurence, problematikou externalit a dalších důvodů státních zásahů. Po druhé světové válce postupně docházelo k syntéze převážně mikroekonomické neoklasické teorie a makroekonomické keynesiánské teorie v tzv. neoklasickou syntézu, která i nyní představuje základ ekonomické teorie. Mezi představitele této syntézy patří např. Paul Samuelson (1915 – 2009), Franco Modigliani (1918 – 2003), James Tobin (1918 – 2002), Robert Solow (1924) a další. Od 70. let 20. století je neoklasická syntéza obohacována o další prvky související se soudobým vývojem např. v podobě asymetrie informací, heterogenní povahy práce, nepružností cen a mezd atd. (Mabsout 2018)[7]

K tomu doplňující poznámka ode mě:

V případě ekonomie produktivní spotřeby, jak uvidíme dále, jde především o překonání neoklasické ekonomie a v rámci toho (jak už to tak v dějinách vědy bývá) návrat k využití některých opuštěných konceptů, v daném případě zejména k reprodukčnímu pojetí ekonomického procesu (v tom smyslu, že spotřebou ekonomický proces nekončí, a to ani z hlediska rozhodování a chování člověka). Jedná se o jiný pohled na řešení problémů, kterým věnoval T. Sedláček svou knížku Ekonomie dobra a zla".

V této druhé části série považuji za velmi důležité to, co je obsaženo v poznámce 8 pod čarou a zvýrazněno tučně. Ekonomie produktivní spotřeby je bezprostředně spojena i s nápravou jednoho z největších omylů Marxe, který dodnes působí jako jedna z největších bariér vypracování koncepční a komplexní vize překonání současných problémů. Konkrétně jde o záměnu změny výrobního způsobu se změnou výrobních vztahů.

(Pokračování)


[1] HARVEY, D. 2017. Marx, Capital, and the Madness of Economic Reason. Oxford: Oxford University Press.

[2]Můj dodatek:"Ve společenské výrobě svého života vstupují lidé do určitých, nutných, na své vůli nezávislých vztahů, výrobních vztahů, které odpovídají určitému vývojovému stupni jejich materiálních výrobních sil. Souhrn všech těchto výrobních vztahů tvoří ekonomickou strukturu společnosti, reálnou základnu, nad níž se zvedá právní a politická nadstavba a které odpovídají určité formy společenského vědomí. Způsob výroby materiálního života podmiňuje sociální, politický a duchovní životní proces vůbec. Bytí lidí není určováno jejich vědomím, nýbrž naopak, jejich vědomí je určováno jejich společenským bytím. Na jistém stupni svého vývoje se materiální výrobní síly společnosti dostávají do rozporu s existujícími výrobními vztahy nebo — což je jen právní výraz toho — s vlastnickými vztahy, uvnitř nichž se dosud pohybovaly. Z forem vývoje výrobních sil se tyto vztahy proměňují v jejich pouta. Nastává pak epocha sociální revoluce. Se změnou ekonomické základny dochází pomaleji nebo rychleji k převratu celé ohromné nadstavby. Při zkoumání takových převratů musíme vždy rozlišovat mezi materiálním převratem v ekonomických výrobních podmínkách, který se dá přírodovědecky přesně zjistit, a mezi právními, politickými, náboženskými, uměleckými nebo filosofickými, zkrátka ideologickými formami, v nichž si lidé tento konflikt uvědomují a vybojovávají ho. Jako neposuzujeme individuum podle toho, co si samo o sobě myslí, právě tak nemůžeme takovou epochu převratu posuzovat podle jejího vědomí, nýbrž naopak, toto vědomí musíme vysvětlovat z rozporů materiálního života, z existujícího konfliktu mezi společenskými výrobními silami a výrobními vztahy.

Společenská formace nikdy nezaniká dříve, než se rozvinuly všechny výrobní síly, jimž poskytuje dost prostoru, a nové, vyšší výrobní vztahy nikdy nenastupují dříve, dokud se materiální podmínky jejich existence nevylíhly v lůně staré společnosti samé. Proto si lidstvo ukládá vždy jen takové úkoly, které může vyřešit, neboť při přesnějším zkoumání se vždycky ukáže, že úkol sám vzniká jen tam, kde jsou materiální podmínky k jeho řešení už dány nebo kde jsou alespoň v procesu vznikání."

Takto to viděl K. Marx celkem správně, netrpělivost badatele ho však vedl k tomu, že místo hledání toho, jaká bude další změna výrobního způsobu z hlediska dominantního sektoru (oproti průmyslu), začal vidět změnu jen v oblasti vlastnických vztahů. Uvedl tím v omyl celé generace poctivých lidí, které hledaly cestu k lepší společnosti. Paradoxně právě unikátností svého díla.

https://www.sds.cz/docs/prectete/eknihy/km_pkkpe.htm

MARX, K.: Předmluva ke kritice politické ekonomie.

[3] GROENEWEGEN, J.; SPITHOVEN, A.; VAN DEN BERG A, 2010. Institutional Economics: an Introduction. London: Palgrave Macmilian. 

[4]Můj dodatek:"[Skutečná ekonomie – úspornost – záleží v úspoře pracovní doby; (minimum – a redukce na minimum – výrobních nákladů); tato úspornost je však totožná s rozvojem produktivní sílyNejde tedy vůbec o to zříkat se požitku, nýbrž rozvíjet produktivní sílu a schopnosti k výrobě a tedy i schopnosti a prostředky požitku. Schopnost požitku je podmínkou požitku, tedy jeho prvním prostředkem, a tato schopnost znamená rozvoj nějaké individuální vlohy, produktivní síly. Úspora pracovní doby se rovná růstu volného času, tj. času pro plný rozvoj individua, který zase působí zpětně na produktivní sílu práce jako největší produktivní síla. Z hlediska bezprostředního výrobního procesu může být pokládána za produkci fixního kapitálu, přičemž: tento fixní kapitál je sám člověk. Rozumí se ostatně samo sebou, že sama bezprostřední pracovní doba nemůže zůstat v abstraktním protikladu k volnému času – jak se jeví z hlediska buržoazní ekonomie."

Viz: https://www.kmbe.cz/rukopisy_grundrisse_2.pdf

MARX, K: "Rukopisy "Grundrisse"" (1857-1859), dle citovaného zdroje s. 157.

[5]SOJKA, Milan 2010. Dějiny ekonomických učení.Praha: Havlíček Brain Team.

[6]VALENČĺK, R. a kol. 2014. Perspektivy a financování odvětví produktivních služeb. Praha: VŠFS.

[7]MABSOUT, R. 2018. Late Neoclassical Economics. The Restoration of Theoretical Humanism in Contemporary Economic Theory. Erasmus Journal for Philosophy and

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář