TEORIE DNEŠKA: K brněnskému semináři I/112

2. březen 2019 | 01.00 |
blog › 
TEORIE DNEŠKA: K brněnskému semináři I/112

Před tím, než v Brně proběhne 16. 3. veřejně přístupný seminář, uveřejňuji pracovní podobu tezí, se kterými vystoupím. Zde je informace o semináři:

Eurounijní turbulence a úloha teorie – I. část

Běžně se uvažuje v alternativě: Zůstat v EU – vystoupit z EU

Případně: Podporovat EU, usilovat o uchování EU, versus snažit se reformovat EU

0001pt;line-height: normal">Realita je jiná: EU čekají velké turbulence v oblasti finanční i politické,

které budou probíhat v kontextu globálních turbulencí. Srovnatelné s tím, co v historii nese název "boj o investituru"

(boj o pozice mezi různými silami, resp. o nástupnictví zdiskreditovaných pozic aktérů, původně na přelomu 11. a 12. století, dnes v jiné podobě, s jinými aktéry)

Hypotéza: Jedním z aspektů bude oslabení západounijních zemí a růst role středounijních zemí

-----

Některé aspekty lze předvídat lépe, některé hůře, lze však z nadhledu ukázat příčiny a směřování dějů. K tomu potřebujeme dobrou teorii. Za připomenutí stojí, jakou roli hrála u nás, ale např. i ve Francii či v Německu, teorie v létech 48 (k jeho významu napsal výborný komentář v tomto kontextu K. Mayer), 68, 89, čemu napomohla, v čem selhala. Stručně zmíním:

- 68 u nás 68 ve Francii i Německu z hlediska role teorie u nás a tam

- 68 u nás a 89 (letos 30. výročí) u nás z hlediska role teorie před 51 léty a před 30 léty (mj. moc zajímavé)

- 89 (letos 30 výročí) u nás a současnost u nás z hlediska role teorie tehdy a nyní (v čem se poučit)

- 68 ve Francii i Německu a současnost ve Francii z hlediska role teorie (taky moc zajímavé)

- současnost u nás a současnost ve Francii z hlediska role teorie

-----

Názorně:

F, N            ČR

68            68

          

                  89

         

19           19

Podrobně:

https://radimvalencik.pise.cz/6649-teorie-dneska-teorie-r-68-89-a-dnes-i-104.html

https://radimvalencik.pise.cz/6650-teorie-dneska-teorie-r-68-89-a-dnes-ii-105.html

https://radimvalencik.pise.cz/6651-teorie-dneska-teorie-r-68-89-a-dnes-iii-106.html

-----

Považuji za reálné (a brněnský seminář 16. 3. k tomu může napomoci), aby se v komunikačním prostoru těch, kteří si uvědomují problémy dneška a potřebu podílet se na jejich řešení, začalo fungovat jádro srozumitelné, perspektivní a realistické vize. Aby začalo fungovat jako memplex v komunikačním prostoru.

-----

To neznamená, že se na všem shodneme, ale to, že když se na něčem neshodneme, tak víme, na čem se neshodneme, a současně se chceme shodnout.

- Srozumitelné vize v tom smyslu, že každý pochopí, o co jde.

- Perspektivní vize v tom smyslu, že jde až za horizont vyřešení současných problémů, překonání historického excesu, ke kterému došlo.

- Realistické vize v tom smyslu, že je realizovatelná, že si najde adresáta, který ji prosadí s plným vědomím toho, o co jde.

-----

"Při zkoumání takových převratů musíme vždy rozlišovat mezi materiálním převratem v ekonomických výrobních podmínkách, který se dá přírodovědecky přesně zjistit, a mezi právními, politickými, náboženskými, uměleckými nebo filosofickými, zkrátka ideologickými formami, v nichž si lidé tento konflikt uvědomují a vybojovávají ho. Jako neposuzujeme individuum podle toho, co si samo o sobě myslí, právě tak nemůžeme takovou epochu převratu posuzovat podle jejího vědomí, nýbrž naopak, toto vědomí musíme vysvětlovat z rozporů materiálního života, z existujícího konfliktu mezi společenskými výrobními silami a výrobními vztahy."

Jako kdyby bylo psáno pro dnešek!

Od koho to je a odkud to je?

-----

Dodatek:

"Ve společenské výrobě svého života vstupují lidé do určitých, nutných, na své vůli nezávislých vztahů, výrobních vztahů, které odpovídají určitému vývojovému stupni jejich materiálních výrobních sil. Souhrn všech těchto výrobních vztahů tvoří ekonomickou strukturu společnosti, reálnou základnu, nad níž se zvedá právní a politická nadstavba a které odpovídají určité formy společenského vědomí. Způsob výroby materiálního života podmiňuje sociální, politický a duchovní životní proces vůbec. Bytí lidí není určováno jejich vědomím, nýbrž naopak, jejich vědomí je určováno jejich společenským bytím. Na jistém stupni svého vývoje se materiální výrobní síly společnosti dostávají do rozporu s existujícími výrobními vztahy nebo — což je jen právní výraz toho — s vlastnickými vztahy, uvnitř nichž se dosud pohybovaly. Z forem vývoje výrobních sil se tyto vztahy proměňují v jejich pouta. Nastává pak epocha sociální revoluce. Se změnou ekonomické základny dochází pomaleji nebo rychleji k převratu celé ohromné nadstavby."

Karel Marx: Předmluva ke spisu Ke kritice politické ekonomie

https://www.sds.cz/docs/prectete/eknihy/km_pkkpe.htm

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář