TEORIE DNEŠKA: Mezigenerační tvůrčí týmy/97

15. únor 2019 | 01.00 |
blog › 
TEORIE DNEŠKA: Mezigenerační tvůrčí týmy/97

V současné době mám v rámci jednoho výzkumného projektu možnost navštívit řadu firem na Karlovarsku a Mostecku. Měl jsem řadu zajímavých rozhovorů se zajímavými lidmi. V následujících několika odstavcích jsem se pokusil o vyhodnocení některých zkušeností. Uveřejňuji v rámci seriálu o TERORII DNEŠKA a uvítám připomínky. Jde mně o co nejreprezentativnější pohled. Výsledky budou využity při koncipování inovační strategie pro naši zemi. Pokud někoho z vás něco napadne, piště přímo své postřehy či kritické poznámky přímo jako komentář k tomuto příspěvku.

Při jednáních ze zástupci firem, v nichž působí tvůrčí mezigenerační týmy, i s členy těchto týmů, se z hlediska společenských, resp. ekonomických podmínek, ukázaly jako velmi podstatné tři následující okruhy:

1. Kvalita koncových forem vzdělání – učňovského, středního odborného a zejména vysokoškolského, kde je současná situace hodnocena jako kritická.

Současný stav:

Kritický nedostatek kvalitních absolventů (či vůbec absolventů) učňovského a středního odborného školství. Pokračující snižování úrovně vysokoškoláků. U některých vysokých škol přestal vysokoškolský diplom plnit i signalizační funkci vzdělání. Absolventi nejsou připraveni na týmovou práci, zůstávají mimo přirozené kolektivy, které se ve firmách vytvořily, mají velké potíže se zapojením do týmové práce, odcházejí z firem, nechtějí převzít práce, které předpokládají řízení lidí, mají nízkou odbornou úroveň, chybí nejen předpoklady tvůrčích výkonů, ale i samostatné práce.

2. Dlouhodobé motivace nositelů tvůrčích týmových aktivit k tomu, aby měli zájem na prodloužení doby produktivního uplatnění a mezigeneračním přenosu zkušeností.

Současný stav:

Existuje neochota některých starších lidí uvolnit místo mladším, případně jim předat zkušenostní know-how (s cílem udělat se nepostradatelným při výkonu některých činností, které mají pro firmu nezastupitelný význam). Současně je poměrně velký počet osob vyššího věku, které jsou nositeli významných a pro firmu důležitých týmových aktivit, ale nemají zájem pokračovat v produktivní činnosti (dávají přednost svým zálibám). Nejsou k tomu dostatečně motivováni finančně. Penzijní systém není nastaven tak, aby dostatečně motivoval člověka k dobrovolnému prodloužení jeho aktivit a současně mu umožňoval postupné rozvolňování jeho pracovní angažovanosti v tvůrčích týmech doplněné např. zvýšenou lázeňskou péči, běžnými pečovatelskými či obstaravatelskými službami šetřícími čas apod.

3. Podpora exportních aktivit firem tak, aby mohly dodávat přímo koncovému uživateli:

Současný stav:

Kromě toho, že v některých regionech, z nichž jsme získávali poznatky, je velké množství dceřiných firem, které mají hlavní firmu v zahraničí, i domácí firmy vyrábějící vysoce kvalitní výrobky jsou odkázány na exporty zahraničním partnerům, kteří nejsou finálními uživateli. Postupně se tento problém řeší, významnou roli při tom hrají různé okresní, krajské i celostátní instituce podporující inovace a export. Významnou roli má rovněž výměna zkušeností v regionech. Důležitá je aktivní účast firem na zahraničních veletrzích a s tím související schopnost prosadit se. Bez perspektivy sebevědomě se prosadit v globální ekonomice jsou možností tvůrčích týmů omezeny a omezen je i jejich vznik a rozvoj, jejich inovační potenciál se nedostává na dostatečnou úroveň a neposkytují dostatečný prostor k tomu, aby využívaly možností mezigenerační spolupráce a vytvářely motivující prostředí pro všechny zúčastněné.

Všechny tři výše uvedené problémy, které jsme prostřednictvím kontaktů vytipovali jako nosné, spolu navzájem souvisejí. V navazující komunikaci jsme se snažili identifikovat náměty na řešení a současně sami určité náměty dávali a vyhodnocovali reakci na ně. Zde jsou některé poznatky, které jsme získali touto formou:

- Problém obratu ve vývoji vysokého školství z hlediska připravenosti a uplatnitelnosti absolventů vysokých škol je naprosto zásadní a neodkladný; pokud má mít ČR nějakou inovační strategii, musí být její součástí pojmenování tohoto problému a návrh na jeho řešení.

- Podobné je tomu, i pokud jde o učňovské a střední odborné školství, zde je však možné udělat významné kroky i na úrovni regiónů.

- Jedním z kroků by mělo být financování vysokých škol podle kvality jejich absolventů, tak jak se projevuje právě v oblasti jejich uplatnitelnosti v tvůrčích týmech, tato vazba musí být jasná a čitelná.

- Lze uvažovat dva návrhy – radikálnější řešení navrhované Zákonem o změně financování na vysokých školách z roku 2002 (vysoké školy jsou částečně "dofinancovány" úhradou závazku, který v regulované podobě vzniká každým rokem studia a který je jako neúročený splácený procentuálním odvodem z příjmu absolventa), nebo umírněná alternativa založená na porovnání matriky studentů, resp. absolventů s evidencí jejích příjmů prostřednictvím plateb do systémů sociálního pojištění, na základě toho pak výrazné bonusy pro studijní programy na konkrétních vysokých školách s dobrou uplatnitelností absolventů, na druhé straně výrazná redukce kapitačních plateb v případě těch studijních programů na těch vysokých školách, které mají výrazné problémy s uplatnitelností jejich absolventů.[1]

- Opatření, která by vedla ke zvýšení motivací zaměřených na prodloužení období dobrovolného produktivního uplatnění člověka s možností využít získávané finanční prostředky k postupnému rozvolňování výdělečných aktivit a zvýšené míře využívání služeb umožňujících úspory času ve vyšším věku, jsou vítána, pozitivně by ovlivnila i strategické uvažování firem, ve kterých tvůrčí týmy působí.

- Existuje i opačná závislost – čím více se jako základ inovačního potenciálu země budou rozšiřovat (ve smyslu intenzity pokrytí) a prohlubovat (ve smyslu vytváření vícegeneračních vazeb a zvýšení podílu tvůrčích výkonů) mezigenerační tvůrčí týmy, tím větší bude prostor pro prodloužení doby produktivního uplatnění člověka v této oblasti a tím větší ekonomické efekty tím budou vznikat.

- Vývoj tvůrčích týmů v regionech je velmi citlivý na politiku státu z hlediska všech aktivit, které vyúsťují do oblasti proexportní politiky, a to jak v pozitivním, tak i negativním smyslu.[2]



[1] Oba dva systémy jsou zástupcům tvůrčích týmů, představitelů firem a regionálních institucí známé a srozumitelné. Jejich odhad je, že zásadní řešení formou změny financování vysokého školství ve smyslu návrhu uvedeného zákona by bylo perspektivnější řešení, lze však předpokládat zpolitizování diskusí. Napomohlo by však i dílčí řešení – stanovit pravidla pro vyhodnocení údajů vyplývajících z porovnání matriky studentů/absolventů s daty z odvodů z příjmů absolventů do systému sociálního pojištění. Kroky správným směrem by našly podporu v té oblasti, ve které jsme průzkum prováděli.

[2] Vzhledem k citlivosti této problematiky uvádíme tento aspekt týkající vzniku, vývoje, rozšiřování a prohlubování tvůrčích mezigeneračních týmů jen v obecné rovině. Pokud má být strategie zaměřená na podstatné zvýšení inovační výkonnosti ČR úspěšná, měla by uhájit firmy disponující tvůrčími týmy před dopady kroků, které jednostranně podrývají exportní možností těchto firem oproti firmám působícím v partnerských zemích, které jsou v silnější pozici.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář