TEORIE DNEŠKA: K financování VŠ-8/94

12. únor 2019 | 01.00 |
blog › 
TEORIE DNEŠKA: K financování VŠ-8/94

V úterý 5. února jsem uveřejnil podrobný úvod k sérii, která vychází z vybrané části práce Jaromíre Tichého na téma "Financování vysokoškolského vzdělání na principu přenesené ceny" předložené k malé obhajobě, celý úvod viz:

https://radimvalencik.pise.cz/6611-teorie-dneska-k-financovani-vs-1-87.html

Části, která je věnována tomu, kde budou muset diskuse začít – australskému systému HECS. Doplním jeho text o své poznámky (odliším je výrazně červenou barvou), které považuji z hlediska lepšího pochopení toho, o co jde, za důležité.

Současné koncepce financování terciárního vzdělávání v Austrálii - teoretický princip HECS – 8. část

Jaromír Tichý

Regionální studenti, absolventské dovednosti, soudržnost terciárního sektoru

Regionální studenti budou těžit z vládních reforem prostřednictvím zdokonalení programu účasti a partnerství v oblasti vysokoškolského vzdělávání (HEPPP -Higher Education Participation and Partnerships Program). Studenti z regionální a vzdálené Austrálie čelí mnoha stejným překážkám jako studenti s nízkou úrovní SES (socioekonomického statusu) a reformy HEPPP povedou k většímu zaměření na přístupnost vysokoškolského vzdělávání a lepší podporu studentům k dokončení studia.

Regionální studenti budou také mít prospěch ze zvýšené podpory Commonwealthu pro místa podkvalifikované (subbakalářské) úrovně. Rozšíření financování založeného na poptávce na způsobilé subbakalářské kurzy znamená větší volbu pro studenty na úrovni, na kterou vstupují na vysokoškolské vzdělávání, a příležitost k získání příslušné uznávané kvalifikace dříve.

Poskytnutí 15 milionů AUD od roku 2017-18 do roku 2020‑21 pomůže komunitám založit a provozovat až osm regionálních studijních center, což zlepší přístup studentům z venkovských a odlehlých oblastí Austrálie k vysokoškolskému vzdělávání. Taková střediska obvykle podporují regionální studenty k tomu, aby studovali kurzy místně doručené vzdáleně od jakékoliv australské univerzity tím, že poskytnou lepší přístup k podpoře studia a infrastruktuře.

Špičkové podniky a průmyslové subjekty vyjádřily znepokojení nad pracovní připraveností absolventů vysokých škol. Bakalářské kurzy budou posíleny požadavkem, aby subbakalářské kurzy, aby byly způsobilé pro podporu Commonwealthu, musely být vyvinuty se zaměřením na potřeby průmyslu. Tyto kurzy jsou často paraprofesionální nebo technické kvalifikace a kratší časový rámec pro jejich dokončení pomůže uspokojit poptávku pracovní síly.

Znalosti vedoucí k zaměstnatelnosti budou lépe rozvinuty díky zavedení finančních prostředků pro pracovní zkušenosti v průmyslových jednotkách. Zaměstnavatelé a průmysl budou těžit z této reformy prostřednictvím užších vazeb s institucemi a budoucími absolventy. Studenti budou mít prospěch díky zvýšeným a zlepšeným příležitostem získat zkušenosti v průmyslu jako součást svých kurzů. Přezkum australského rámce kvalifikací (AQF – Australian Qualification Framework) se soustředí na to, aby výsledky učení splňovaly potřeby trhu práce (včetně mezinárodního).

Reformy zlepší koherenci dalšího vzdělávacího systému Austrálie tím, že zajistí lepší propojení mezi subbakalářskými a bakalářskými úrovněmi.

Reformy australského systému vysokoškolského vzdělávání a reakce veřejnosti

Balíček reforem australského systému vysokoškolského vzdělávání:

-                vyvažuje podíl financování vysokoškolského vzdělávání na straně daňových poplatníků a studentů,

-                reformuje studentské půjčky s cílem zlepšit jejich udržitelnost a cenovou dostupnost,

-                zvyšuje kvalitu výuky a učení v oblasti vysokoškolského vzdělávání,

-                zajišťuje větší odezvu studentů a potřeby budoucí pracovní síly,

-                řeší anomálie ve způsobech financování umožňujících podkvalifikační (subbakalářské) a postgraduální kurzy,

-                zvyšuje kontrolu poskytovatelů výkonů, zvyšuje odpovědnost a transparentnost při poskytování vysokoškolského vzdělávání.

Současná vládní reforma je široce kritizovaná z řad studentů, zejména proto, že významně snižuje prahovou hodnotu pro počátek splácení a panují velké obavy, že toto zatížení v "rozjezdu" kariéry bude příliš velké a bude ztěžovat absolventům zakládání rodin – s ohledem na nedostupnost resp. ztíženou dostupnost vlastního bydlení v souvislosti s odvody na odložené školné. Čas prověří, nakolik byly tyto obavy oprávněné.

Lze říci, že systém HECS principálně funguje dobře a australská vláda provádí jen dolaďující a vylepšovací úpravy. Australské vysoké školství si udržuje ve srovnávacích žebříčcích vysokou úroveň. Vysokoškolské univerzitní hodnocení v časopise Times v letech 2016-2017 umístilo šest australských univerzit v top 100 s téměř polovinou všech australských univerzit v top 300.[1],[2] Pokud bychom měli čerpat inspiraci pro vytvoření systému terciárního vzdělávání, měli bychom sledovat ty nejvýkonnější v parametrech našeho zájmu. Australský model financování vysokého školství je stále vzorem, i když původní model doznal hodně změn.

K tomu ode mě:

Se závěrem lze souhlasit. Přes všechny nedotaženosti je australský systém tím nejlepším, co funguje. Z hlediska našeho návrhu na dotažený systém (založený na přenesené ceně) dodám ještě následující: Motivační efekt se pochopitelně zvýší tím, že splácení bude napojeno na jednotný evidenční systém (ten bude jen evidovat), takže bude jasné v různých statistických průřezech, jak si vedou absolventi stejných oborů, ale z různých vysokých škol.

Systém financování založený na přenesené ceně lze doplnit programem podílově splácených startovních bytů, které umožní snížit sociální rizika mladých rodin a urychlit proces uplatnění absolventů vysokých škol.

(Pokračování navazujícím tématem startovních bytů)



[1] AUSTRALIAN GOVERNMENT: Department of Education and Training. Higher Education Reform Package. [online] [cit. 2018-06-15]. Last modified on Monday 1 May 2017. Dostupné z: https://docs.education.gov.au/node/43521.

[2] AUSTRALIAN GOVERNMENT. The Higher Education Reform Package. [online] [cit. 2018-06-15]. May 2017. Dostupné z: https://docs.education.gov.au/system/files/doc/other/ed17-0138_-_he_-_glossy_budget_report_acc.pdf.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář