Čas od času vypuknou diskuse o tom, jak změnit financování vysokého školství, aby se odvrátil proces jeho úpadku. Příčinou úpadku je převládající kapitační způsob platby veřejných vysokých škol (tj. podle počtu hlav), který je vede k honbě za studenty a snižování požadavků na jejich úroveň.
V úterý 5. února jsem uveřejnil podrobný úvod k sérii, která vychází z vybrané části práce Jaromíre Tichého na téma "Financování vysokoškolského vzdělání na principu přenesené ceny" předložené k malé obhajobě, celý úvod viz:
https://radimvalencik.pise.cz/6611-teorie-dneska-k-financovani-vs-1-87.html
Části, která je věnována tomu, kde budou muset diskuse začít – australskému systému HECS. Doplním jeho text o své poznámky (odliším je výrazně červenou barvou), které považuji z hlediska lepšího pochopení toho, o co jde, za důležité.
Současné koncepce financování terciárního vzdělávání v Austrálii - teoretický princip HECS – 5. část
Jaromír Tichý
Systém HECS (od roku 2005 je program přejmenován na Higher Education Loan Programme – HELP) principálně funguje dobře, přesto je nutné jej neustále upravovat a vylepšovat, aby si australské vysoké školství udrželo dosavadní úroveň.
Australská vláda proto identifikovala současné největší slabiny systému a navrhla a realizuje balíček reforem, který byl vydán v květnu 2017. Zaměřuje se na oblasti dlouhodobé udržitelnosti financování terciárního sektoru, transparentnosti v tomto odvětví a v neposlední řadě navrhuje opatření pro zlepšení dostupnosti vysokého školství.
Austrálie jako první již před čtvrt stoletím zavedla systém dodatečného splácení studentských půjček až po ukončení studia a po dosažení určité úrovně příjmu (Higher Education Contribution Scheme – HECS, od roku 2005 Higher Education Loan Programme – HELP), jehož obdoba byla v polovině 90. let neúspěšně projednávána i v českém parlamentu.
Většinu nákladů VŠ vzdělávání však i nadále subvencuje stát. Studentské příspěvky (v rámci systému HECS) pokryly v roce 2001 zhruba 20 % celkových běžných nákladů vysokých škol.[1]
Současné největší slabiny systému financování terciárního vzdělávání v Austrálii:
- vysoká nákladnost systému,
- přibližně u čtvrtiny studentských půjček se neočekává, že budou vráceny,
- vysoký růst počtu studentů účastnících se vysokoškolského vzdělávání,
- vysoké výnosy univerzit je třeba snížit ve prospěch daňového poplatníka,
- vysoký splátkový limit nenutí dlužníky začít platit,
- indexace prahových hodnot splácení musí odpovídat indexu spotřebitelských cen a ne průměrnému týdennímu příjmu,
- nedostatečný mechanismus výkonnostně podmíněného financování univerzit pro zlepšení kvality vzdělání,
- chybí zodpovědnější a otevřenější systém ke kontrole vynakládání finančních prostředků daňových poplatníků,
- složitost přijímacích procesů, nesrozumitelnost a nedostupnost informací k vysokoškolskému vzdělávání,
- je obtížné posoudit účinnost současné struktury financování výdajů na výuku a stipendia univerzit,
- univerzity nejsou zodpovědné za úspěch svých studentů a za efektivitu výsledku v zaměstnanosti,
- většina trvalých rezidentů Austrálie a většina obyvatel Nového Zélandu není způsobilá pro půjčky HELP,
- studenti z regionální a vzdálené Austrálie čelí nižší podpoře k vysokoškolskému vzdělávání a dokončení studia,
- znepokojenost nad pracovní připraveností absolventů vysokých škol se zaměřením na potřeby průmyslu,
- nízká soudržnost terciárního sektoru vzdělávání mezi subbakalářskými a bakalářskými úrovněmi.
K tomu ode mě:
Zkušenost z australského systému má mimořádný význam pro budoucnost. Z našeho hlediska (tj. z hlediska situace v ČR) lze za obecné příčiny výše uvedených problémů považovat:
- Neprovázanost systému s veřejným financování základu (pokud by tento základ byl větší, lze do motivující nadstavby dát nižší úroveň splátek).
- S tím související fakt, že závazky nespravuje přímo příslušná vysoká škola. To je nedostatek hlavní a zásadní. Vysoká škola totiž musí být přímo a bezprostředně finančně zainteresována na efektivním splácení "succes fee".
- Vedlejším efektem by bylo, že by se vysoké školy jako předmětem poznání začaly zabývat i tím, jak zajistit řádné splácení závazku. Současný australský systém je k tomu nemotivuje. Dokonce je nedostatečně motivuje i v oblasti výběru studentů, jejich řádné přípravě a následné podpoře novými poznatky v rámci absolventské sítě.
Stručně shrnuto: Problémy, které indikuje australský systém, jsou koncepčně řešitelné.
Úspěch australského systému vysokoškolského vzdělávání přichází za cenu (náklad). Od roku 2009 se financování daňovými poplatníky na výuku a učení zvýšily o 71 %, což je dvojnásobek růstu ekonomiky jako celku. Přibližně u čtvrtiny studentských půjček se neočekává, že budou vráceny, pokud nebudou provedeny změny. Reálná hodnota nesplaceného dluhu činí nyní 36,8 miliardy AUD a očekává se, že se do roku 2019-20 zvýší na 59,7 miliardy AUD.[2]
Pokračující růst počtu studentů účastnících se vysokoškolského vzdělávání za posledních 25 let, zejména od zavedení poptávkového systému vysokoškolského financování v roce 2009, vytvořil tlak na rozpočet Commonwealthu. Mezi roky 2009 a 2016 se počet míst podporovaných Společenstvím Commonwealthem (CSPs) zvedl o 31,5 %. Výsledkem byl v období 2009 až 2016 nárůst výdajů na grantové schéma Commonwealthu (CGS) dvojnásobný v porovnání s tempem růstu hrubého domácího produktu (GDP – Gross Domestic Product).
K tomu ode mě:
To ještě není tak strašné. Tuto zprávu přinesla v této době média: "generace Američanů starších 60 let na svých půjčkách za studia stále dluží 86 miliard dolarů...", viz:
Současné uspořádání v oblasti financování není udržitelné a musí být upraveno, pokud by budoucí generace měly využívat výhod cenově dostupného vysokoškolského vzdělávání světové úrovně. To bude vyžadovat, aby studenti sdíleli o něco více nákladů, univerzity sdílely některé efekty z rozsahu realizovaného v posledních letech a dluh z růstu studentských půjček bude muset být lépe řízen.
Zvyšování poplatků bude postupně zaváděno od roku 2018 do roku 2021, přičemž každoročně se zvýší o 1,8 % a do roku 2021 se zvýší na 7,5 %. Návrh bude mít vliv na všechny studenty, kteří mají přístup k CSP od roku 2018.
Tyto reformy vyváží (vybalancují) příspěvky daňových poplatníků a studentů k nákladům na vysokoškolské vzdělávání úpravou podílu veřejného/soukromého financování na kurzy v průměru od 58/42 v roce 2017 na 54/46 v roce 2021.
Po úplném implementování v roce 2021 by toto opatření vedlo ke zvýšení celkových studentských poplatků o 2 000 AUD až 3 600 AUD za čtyřletý kurz.
K tomu ode mě:
Ano – úpravy by mohla být velmi prostá. Přenést část prostředků do přímé finanční podpory vysokým školám a závazek transformovat do podoby závazku nikoli vůči státu, ale vysoké škole. Učinit tak postupně,
(Pokračování zítra)
[1] CHAPMAN, Bruce. Government Managing Risk: Income Contingent Loans for Social and Economic Progress. Routledge Studies in Business Organizations and Networks, 2006. ISBN: 978-0415287784.
[2] AUSTRALIAN GOVERNMENT. The Higher Education Reform Package. [online] [cit. 2018-06-15]. May 2017. Dostupné z: https://docs.education.gov.au/system/files/doc/other/ed17-0138_-_he_-_glossy_budget_report_acc.pdf.