VIZE/075: K programu Babišovy vlády

7. leden 2018 | 07.00 |
blog › 
VIZE/075: K programu Babišovy vlády

V rámci seriálu o úloze racionálně zdůvodnění vize vycházející z identifikování příčin současných hromadících se problémů uveřejňuji příspěvek na aktuální téma projednávání programu první Babišovy vlády:

Tak, jak mě Babišův volební program příjemně překvapil, tak mě návrh programu jeho první vlády vzešlé z výsledku voleb zklamal. Vycházím přitom z čistě odborného pohledu na danou problematiku. Pokud někdo chce začít dělat reformy, které odstartují pozitivní změny v ekonomice i celém společenském systému, musí mít tyto reformy určitou vnitřní logiku. Pokusím se srozumitelně vylíčit v čem. Nejdříve však stručná poznámka, proč se k dané otázce dostávám až nyní.

Využívám příležitost trochu většího klidu v obdobé mezi svátky a připravuji interní projekt v rámci naší univerzity na téma "Růst role odvětví produktivních služeb: Teorie a praxe". V rámci něj mj. budeme identifikovat a zdůvodníme posloupnost kroků realizace komplexních reforem zaměřených na růst role produktivních služeb podporujících nabývání a uplatnění lidského kapitálu (tj. dáme odpověď na otázku, čím začít, čím pokračovat, kdy udělat další krok). Koncept komplexních reforem v oblasti systémů sociálního investování a sociálního pojištění (vzdělání, péče o zdraví penzijního pojištění) vyjde z výsledků třetí monografie věnované růstu role produktivních služeb (Valenčík a kol.

2017). Mimořádně významnou roli při startu reforem má posílení zásluhovosti v rámci penzijního systému, které:

1/ Lze provést nejen zcela bezbolestně, ale pro většinu lidí v důchodovém či těsně předdůchodovém věku tak, že prakticky okamžitě pocítí výrazné zlepšení, návazně pak systém postupně rozšiřovat, aby do něj mohly vstoupit i nižší věkové kategorie.

2/ Je nejvhodnějším startovním krokem reforem, protože vytváří ekonomickou základnu pro financování vzdělávacích a zdravotních služeb (návazně i lázeňských apod.) z prostředků generovaných dobrovolným prodloužením doby produktivního uplatnění člověka.

Všechny tři monografie, v nichž je rozpracována koncepce reforem podmiňujících zrod odvětví produktivních služeb jako dominantního ekonomického sektoru, jsou ke stažení zde:

https://www.vsfs.cz/lidskykapital/?id=2479-monografie

Proto jsem byl velmi potěšen, když jsem v Babišové předvolebním programu našel následující:

14. PRÁCE A SOCIÁLNĺ VĚCI

Stáří a ani obtížná životní situace nesmí být pro občany hrozbou. Stát musí pomáhat, ale nesmí připustit, aby jeho pomocná ruka byla chapadlem, které člověka drží v pasivní závislé roli. Sebevědomý občan potřebuje pomoc v situaci, kterou sám nemůže ovlivnit, nikoliv v situacích, na které se může připravit a v rámci možností se na jejich řešení finančně podílet. Prosadíme transparentnost a předvídatelnost růstu důchodů, včetně důchodů invalidních. Počítáme s pravidelnými valorizacemi důchodů navázanými na ceny spotřebního koše a růst průměrné mzdy. Nepřipustíme využívání prostředků vybraných na důchodovém pojistném k jinému účelu, nepřipustíme, aby vzorec pro valorizaci důchodů byl měněn v neprospěch důchodců včetně příjemců důchodů invalidních.

Prosadíme opatření, která zabrání nezaslouženě nízkým důchodům lidí, kteří pečovali o děti nebo jiné závislé členy rodiny. Při výpočtu důchodu bude doba péče nejen započítána jako

odpracovaná, ale bude i finančně zvýhodněna (uplatníme fikci, že pojištěnec měl vyměřovací

základ, jehož výši stanoví zákon). Navrhneme zvýšení základní výměry důchodů.

Důchod se skládá ze základní a procentní výměry. Základní výměra je pro všechny stejná a činí 9 procent z průměrné mzdy používané pro důchodové účely, v roce 2017 činí 2 550 korun. Při každé valorizaci je navyšována všem o stejnou částku.

Zvýšení základní výměry na 10 procent průměrné mzdy by například v roce 2017 znamenalo

růst příjmů důchodců každý měsíc o 273 korun, tedy stejnou částku pro každého.

Navýšení v roce 2018 by podle stávajících odhadů výše průměrné mzdy znamenalo pro každého důchodce cca 295 korun měsíčně navíc k zákonné valorizaci, navýšení v roce 2020 pak cca 324 korun.

Všechny další valorizace by dorovnávaly základní výměru stejnou částkou všem tak, aby vždy dosahovala 10 procent rostoucí průměrné mzdy.

Prosadíme možnost dřívějšího odchodu do důchodu pro lidi pracující v náročných profesích. Na zvláštní důchod bude platit odvody jejich zaměstnavatel, zaměstnanec se bude moci rozhodnout, zda ho bude čerpat před nástupem do řádného důchodu nebo později v souběhu s ním.

Prosadíme záruku automatického zvýšení důchodu o 1000 korun měsíčně při dosažení věku 85 let. Nyní jsou navyšovány důchody o 2000 korun měsíčně při dosažení věku 100 let.

Prosadíme dlouho odkládanou reformu důchodového systému založenou na principech:

― zachování stávajících nároků;

― směrování zásadně do budoucna;

zákonem stanovenou dobu. Výše důchodu nebude závislá na výši odvodů a bude se měnit automaticky ve vazbě na zákonem určený statistický ukazatel;

doplnění základního důchodu o zásluhovou část závislou na výši a době odvodů. Doba péče o dítě nebo jiného závislého člena rodiny bude při výpočtu zvýhodněna;

― správa příjmů a výdajů důchodového systému bude oddělena od státního rozpočtu prostřednictvím sociální pojišťovny;

― možnost využití dalších státem podporovaných forem zajištění stáří podle možností a uvážení každého občana. Motivací k tomu bude snížená daňová i odvodová zátěž lidí v aktivním věku.

Zasadíme se o zlepšení podmínek života seniorů. Podpoříme jejich volnočasové aktivity, celoživotní vzdělávání. Prosadíme zvýšenou právní ochranu, návrat úcty a respektu ke stáří. Do služeb zaměstnanosti zařadíme také aktivní práci s osobami v předdůchodovém věku, odchod do důchodu nesmí být jedinou možností, jak řešit problémy na trhu práce. Všichni musí mít možnost včas změnit profesi, využít celoživotních znalostí a zkušeností a vykonávat práci, která je uspokojí a bude v souladu s jejich schopnostmi a možnostmi. Mezi naše hlavní priority patří zajištění kvalitního, bezpečného a dostupného systému sociálních služeb...

Nabídkou (sociálních) služeb se budeme snažit o co největší zapojení osob se zdravotním postižením do běžného života.

Viz: https://www.anobudelip.cz/file/edee/2017/09/program-hnuti-ano-pro-volby-do-poslanecke-snemovny-2017-20170904-143443.pdf

K tomu jsem tehdy, 13. září, poznamenal:

1. V uvedené pasáži není nic populistického, vše je reálné.

2. Především však je pojetí reformy penzijního systému nejblíže tomu, co považuji za naprosto zásadní – dosáhnout toho, aby penzijní systém jak motivoval, tak i vytvářel podmínky pro prodloužení doby produktivního uplatnění člověka. A to jak z hlediska zavedení plně zásluhového systému s jednotnou sociální dávkou, tak i cíleným zaměřením sociálních (v naší terminologii "produktivních") služeb v dané oblasti. K tomu doporučuji 6. díl série "O smyslu teorie", ve kterém jsem popsal, o jaký penzijní systém jde a proč to má pro budoucí vývoj společnosti naprosto zásadní význam (vůbec nejde jen o důchodce), viz:

https://radimvalencik.pise.cz/4961-volby-2017-211-o-smyslu-teorie-6.html

Opravdu jsem nečekal, že příslušná a zásadní část programu ANO bude zpracována tak dobře. A je dobře, že je zpracovaná dobře.
Viz: https://radimvalencik.pise.cz/4985-penze-v-babisove-programu-velke-prekvapeni.html

A co říká program první Babišovy vlády z 18. prosince? Podívejte se a porovnejte:

V části o financích:

Budeme podporovat nárůst důchodů a také platů u vybraných profesí, například u pedagogů a pracovníků v sociálních službách.

V části o sociální politice:

Připravíme a prosadíme novelu zákona o důchodovém pojištění, která zvýší základní výměru důchodu na 10 % průměrné mzdy. Tím přispějeme ke zvýšení životní úrovně lidí s nízkými důchody, kde základní výměra tvoří významnou část důchodu, aniž by byl narušen princip zásluhovosti. Zachováme pravidla pro valorizaci navázanou na růst mezd a index spotřebitelských cen. Novela zákona o důchodovém pojištění upraví navýšení důchodu o 1000 Kč lidem, kteří dosáhnou věku 85 let. Připravíme návrh na dřívější odchod do důchodu pro zaměstnance pracující v náročných profesích.

Sestavíme odborný pracovní tým pro důchodovou reformu, který zhodnotí dosavadní návrhy, aktuální situaci a předpokládaný vývoj a předloží návrh řešení, které zachová stávající nároky, definuje standard plošného zabezpečení ve stáří na principu solidarity, posílí princip zásluhovosti a bude motivovat lidi v aktivním věku, aby využívali podporované formy individuálního zajištění na stáří. Návrh zachová výhody stávajícího systému, jako jsou stabilita a vysoká míra právní jistoty, nízká nákladovost, profesionalita a veřejnosprávní záruky při správě pojistného a zároveň oddělí správu příjmů a výdajů důchodového pojištění od státního rozpočtu. Systém nastavený reformou musí být stabilní, srozumitelný a finančně zajištěný, proto bude změna realizována v podobě, která si získá širokou politickou a společenskou podporu.

Nastavíme pravidla pro tvorbu sítě sociálních služeb s cílem zajistit kvalitní, včasné, místně i finančně dostupné služby ve skladbě požadované klienty. Důraz budeme klást na rozvoj služeb, které umožní klientům co nejdéle žít v domácím prostředí. Zároveň definujeme standardy a podmínky jednotlivých služeb, které budou východiskem pro spravedlivé a řízené financování včetně pravidel spolufinancování a úhrad. Financování sociálních služeb bude vyvážené, vícezdrojové, spolehlivé a předvídatelné

Viz https://www.vlada.cz/cz/jednani-vlady/navrh-programoveho-prohlaseni-vlady-162319/#Socialni_politika_a_zamestnanost

Porovnejte obě pasáže – z volebního programu a z programu vlády, která z voleb vzešla. Nebe a dudy.

- Volební program je motivující, klade velký důraz na využití možností dobrovolného prodloužení doby produktivního uplatnění, zásluhovost, otevírá cestu odvážnějším reformám.

- Vládní program je stereotypní, v podstatě blokuje reformy, jediná motivace, která je v něm zmíněna, je k penzijnímu připojištění (na které nejmají zejména ti, co jsou na tom nejhůře)...

Z toho pro mě vyplývá:

1. První Babišový vlády nebude škoda.

2. Babiš asi nemá představu o tom, jak reformy realizovat.

3. Příliš závisí na tom, kdo zrovna může ovlivňovat Babišovy kroky.

Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet dál...
Zdroj: https://radimvalencik.pise.cz/5313-program-prvni-babisovy-vlady-velke-zklamani.html

(Pokračování dalším tématem)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář