V rámci seriálu o úloze racionálně zdůvodnění vize vycházející z identifikování příčin současných hromadících se problémů uveřejňuji příspěvek na aktuální téma projednávání programu první Babišovy vlády:
Tak, jak mě Babišův volební program příjemně překvapil, tak mě návrh programu jeho první vlády vzešlé z výsledku voleb zklamal. Vycházím přitom z čistě odborného pohledu na danou problematiku. Pokud někdo chce začít dělat reformy, které odstartují pozitivní změny v ekonomice i celém společenském systému, musí mít tyto reformy určitou vnitřní logiku. Pokusím se srozumitelně vylíčit v čem. Nejdříve však stručná poznámka, proč se k dané otázce dostávám až nyní.
Využívám příležitost trochu většího klidu v obdobé mezi svátky a připravuji interní projekt v rámci naší univerzity na téma "Růst role odvětví produktivních služeb: Teorie a praxe". V rámci něj mj. budeme identifikovat a zdůvodníme posloupnost kroků realizace komplexních reforem zaměřených na růst role produktivních služeb podporujících nabývání a uplatnění lidského kapitálu (tj. dáme odpověď na otázku, čím začít, čím pokračovat, kdy udělat další krok). Koncept komplexních reforem v oblasti systémů sociálního investování a sociálního pojištění (vzdělání, péče o zdraví penzijního pojištění) vyjde z výsledků třetí monografie věnované růstu role produktivních služeb (Valenčík a kol.
2017). Mimořádně významnou roli při startu reforem má posílení zásluhovosti v rámci penzijního systému, které:
1/ Lze provést nejen zcela bezbolestně, ale pro většinu lidí v důchodovém či těsně předdůchodovém věku tak, že prakticky okamžitě pocítí výrazné zlepšení, návazně pak systém postupně rozšiřovat, aby do něj mohly vstoupit i nižší věkové kategorie.
2/ Je nejvhodnějším startovním krokem reforem, protože vytváří ekonomickou základnu pro financování vzdělávacích a zdravotních služeb (návazně i lázeňských apod.) z prostředků generovaných dobrovolným prodloužením doby produktivního uplatnění člověka.
Všechny tři monografie, v nichž je rozpracována koncepce reforem podmiňujících zrod odvětví produktivních služeb jako dominantního ekonomického sektoru, jsou ke stažení zde:
https://www.vsfs.cz/lidskykapital/?id=2479-monografie
Proto jsem byl velmi potěšen, když jsem v Babišové předvolebním programu našel následující:
14. PRÁCE A SOCIÁLNĺ VĚCI |
Stáří a ani obtížná životní situace nesmí být pro občany hrozbou. Stát musí pomáhat, ale nesmí připustit, aby jeho pomocná ruka byla chapadlem, které člověka drží v pasivní závislé roli. Sebevědomý občan potřebuje pomoc v situaci, kterou sám nemůže ovlivnit, nikoliv v situacích, na které se může připravit a v rámci možností se na jejich řešení finančně podílet. Prosadíme transparentnost a předvídatelnost růstu důchodů, včetně důchodů invalidních. Počítáme s pravidelnými valorizacemi důchodů navázanými na ceny spotřebního koše a růst průměrné mzdy. Nepřipustíme využívání prostředků vybraných na důchodovém pojistném k jinému účelu, nepřipustíme, aby vzorec pro valorizaci důchodů byl měněn v neprospěch důchodců včetně příjemců důchodů invalidních. |
• |
Prosadíme opatření, která zabrání nezaslouženě nízkým důchodům lidí, kteří pečovali o děti nebo jiné závislé členy rodiny. Při výpočtu důchodu bude doba péče nejen započítána jako |
odpracovaná, ale bude i finančně zvýhodněna (uplatníme fikci, že pojištěnec měl vyměřovací |
základ, jehož výši stanoví zákon). Navrhneme zvýšení základní výměry důchodů. |
• |
Důchod se skládá ze základní a procentní výměry. Základní výměra je pro všechny stejná a činí 9 procent z průměrné mzdy používané pro důchodové účely, v roce 2017 činí 2 550 korun. Při každé valorizaci je navyšována všem o stejnou částku. |
• |
Zvýšení základní výměry na 10 procent průměrné mzdy by například v roce 2017 znamenalo |
růst příjmů důchodců každý měsíc o 273 korun, tedy stejnou částku pro každého. |
• |
Navýšení v roce 2018 by podle stávajících odhadů výše průměrné mzdy znamenalo pro každého důchodce cca 295 korun měsíčně navíc k zákonné valorizaci, navýšení v roce 2020 pak cca 324 korun. |
• |
Všechny další valorizace by dorovnávaly základní výměru stejnou částkou všem tak, aby vždy dosahovala 10 procent rostoucí průměrné mzdy. |
• |
Prosadíme možnost dřívějšího odchodu do důchodu pro lidi pracující v náročných profesích. Na zvláštní důchod bude platit odvody jejich zaměstnavatel, zaměstnanec se bude moci rozhodnout, zda ho bude čerpat před nástupem do řádného důchodu nebo později v souběhu s ním. |
• |
Prosadíme záruku automatického zvýšení důchodu o 1000 korun měsíčně při dosažení věku 85 let. Nyní jsou navyšovány důchody o 2000 korun měsíčně při dosažení věku 100 let. |
• |
Prosadíme dlouho odkládanou reformu důchodového systému založenou na principech: |
― zachování stávajících nároků; |
― směrování zásadně do budoucna; |
zákonem stanovenou dobu. Výše důchodu nebude závislá na výši odvodů a bude se měnit automaticky ve vazbě na zákonem určený statistický ukazatel; |
― doplnění základního důchodu o zásluhovou část závislou na výši a době odvodů. Doba péče o dítě nebo jiného závislého člena rodiny bude při výpočtu zvýhodněna; |
― správa příjmů a výdajů důchodového systému bude oddělena od státního rozpočtu prostřednictvím sociální pojišťovny; |
― možnost využití dalších státem podporovaných forem zajištění stáří podle možností a uvážení každého občana. Motivací k tomu bude snížená daňová i odvodová zátěž lidí v aktivním věku. |
• |
Zasadíme se o zlepšení podmínek života seniorů. Podpoříme jejich volnočasové aktivity, celoživotní vzdělávání. Prosadíme zvýšenou právní ochranu, návrat úcty a respektu ke stáří. Do služeb zaměstnanosti zařadíme také aktivní práci s osobami v předdůchodovém věku, odchod do důchodu nesmí být jedinou možností, jak řešit problémy na trhu práce. Všichni musí mít možnost včas změnit profesi, využít celoživotních znalostí a zkušeností a vykonávat práci, která je uspokojí a bude v souladu s jejich schopnostmi a možnostmi. Mezi naše hlavní priority patří zajištění kvalitního, bezpečného a dostupného systému sociálních služeb... |
• |
Nabídkou (sociálních) služeb se budeme snažit o co největší zapojení osob se zdravotním postižením do běžného života. |
K tomu jsem tehdy, 13. září, poznamenal:
1. V uvedené pasáži není nic populistického, vše je reálné.
2. Především však je pojetí reformy penzijního systému nejblíže tomu, co považuji za naprosto zásadní – dosáhnout toho, aby penzijní systém jak motivoval, tak i vytvářel podmínky pro prodloužení doby produktivního uplatnění člověka. A to jak z hlediska zavedení plně zásluhového systému s jednotnou sociální dávkou, tak i cíleným zaměřením sociálních (v naší terminologii "produktivních") služeb v dané oblasti. K tomu doporučuji 6. díl série "O smyslu teorie", ve kterém jsem popsal, o jaký penzijní systém jde a proč to má pro budoucí vývoj společnosti naprosto zásadní význam (vůbec nejde jen o důchodce), viz:
https://radimvalencik.pise.cz/4961-volby-2017-211-o-smyslu-teorie-6.html
Opravdu jsem nečekal, že příslušná a zásadní část programu ANO bude zpracována tak dobře. A je dobře, že je zpracovaná dobře.
Viz: https://radimvalencik.pise.cz/4985-penze-v-babisove-programu-velke-prekvapeni.html
A co říká program první Babišovy vlády z 18. prosince? Podívejte se a porovnejte:
V části o financích: |
Budeme podporovat nárůst důchodů a také platů u vybraných profesí, například u pedagogů a pracovníků v sociálních službách. |
V části o sociální politice: |
Připravíme a prosadíme novelu zákona o důchodovém pojištění, která zvýší základní výměru důchodu na 10 % průměrné mzdy. Tím přispějeme ke zvýšení životní úrovně lidí s nízkými důchody, kde základní výměra tvoří významnou část důchodu, aniž by byl narušen princip zásluhovosti. Zachováme pravidla pro valorizaci navázanou na růst mezd a index spotřebitelských cen. Novela zákona o důchodovém pojištění upraví navýšení důchodu o 1000 Kč lidem, kteří dosáhnou věku 85 let. Připravíme návrh na dřívější odchod do důchodu pro zaměstnance pracující v náročných profesích. |
Sestavíme odborný pracovní tým pro důchodovou reformu, který zhodnotí dosavadní návrhy, aktuální situaci a předpokládaný vývoj a předloží návrh řešení, které zachová stávající nároky, definuje standard plošného zabezpečení ve stáří na principu solidarity, posílí princip zásluhovosti a bude motivovat lidi v aktivním věku, aby využívali podporované formy individuálního zajištění na stáří. Návrh zachová výhody stávajícího systému, jako jsou stabilita a vysoká míra právní jistoty, nízká nákladovost, profesionalita a veřejnosprávní záruky při správě pojistného a zároveň oddělí správu příjmů a výdajů důchodového pojištění od státního rozpočtu. Systém nastavený reformou musí být stabilní, srozumitelný a finančně zajištěný, proto bude změna realizována v podobě, která si získá širokou politickou a společenskou podporu. |
Nastavíme pravidla pro tvorbu sítě sociálních služeb s cílem zajistit kvalitní, včasné, místně i finančně dostupné služby ve skladbě požadované klienty. Důraz budeme klást na rozvoj služeb, které umožní klientům co nejdéle žít v domácím prostředí. Zároveň definujeme standardy a podmínky jednotlivých služeb, které budou východiskem pro spravedlivé a řízené financování včetně pravidel spolufinancování a úhrad. Financování sociálních služeb bude vyvážené, vícezdrojové, spolehlivé a předvídatelné |
Porovnejte obě pasáže – z volebního programu a z programu vlády, která z voleb vzešla. Nebe a dudy.
- Volební program je motivující, klade velký důraz na využití možností dobrovolného prodloužení doby produktivního uplatnění, zásluhovost, otevírá cestu odvážnějším reformám.
- Vládní program je stereotypní, v podstatě blokuje reformy, jediná motivace, která je v něm zmíněna, je k penzijnímu připojištění (na které nejmají zejména ti, co jsou na tom nejhůře)...
Z toho pro mě vyplývá:
1. První Babišový vlády nebude škoda.
2. Babiš asi nemá představu o tom, jak reformy realizovat.
3. Příliš závisí na tom, kdo zrovna může ovlivňovat Babišovy kroky.
Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet dál...
Zdroj: https://radimvalencik.pise.cz/5313-program-prvni-babisovy-vlady-velke-zklamani.html
(Pokračování dalším tématem)