Dlouho jsem program ANO pro letošní říjnové volby nečetl. Z prostého důvodu. Neočekával jsem, že by byl lepší než programy jiných stran. Z toho, co jsem z dílny ANO četl či slyšel před tím, jsem věděl, že nevychází z pojmenování a analýzy příčin současných problémů, podobně jako je tomu i u ostatních politických subjektů.
Začal jsem se o něj zajímat, teprve až jsem na Facebooku narazil na článek "Program hnutí ANO: Vrchol populismu, který snad ani Babiš nemůže myslet vážně" uveřejněný na ctidoma.cz, viz:
Začal jsem se o něj zajímat jednak proto, že článek obsahoval spoustu ne zcela korektních výpadů proti Ano, jednak proto, že jsem v článku žádný odkaz na program nenašel. A také jsem byl zvědav, zda v programu zůstala ještě nějaká zmínka o blbosti s tzv. 2. pilířem, která se na stránkách ANO coby relikt minulosti dlouho vyskytovala, viz:
https://radimvalencik.pise.cz/4297-volby17-026-problem-zvany-ano.html
(pokud by to tam zůstalo, byl by to, jak jsem ukázal, hodně velký problém).
A ještě jedna věc mě vedl k tomu, že jsem program ANO vyhledal. Před čtyřmi dny jsem uveřejnil 7. pokračování série "O smyslu teorie", kde jsem rozebral článek z České pozice věnovaný penzijní problematice a programům jednotlivých stran. V něm se k programu ANO v této oblasti uvádělo: "Hnutí ANO svou představu o budoucí důchodové reformě dokonce ještě ani nepředstavilo."
Viz: https://radimvalencik.pise.cz/4964-volby-2017-212-o-smyslu-teorie-7.html
Hned jsem proto vyhledal a podíval se v "Programu hnutí ANO pro volby do Poslanecké sněmovny 2017" na část věnovanou penzijnímu systému a byl jsem opravdu překvapen.
Zde je program ANO v uvedené oblasti, vybral jsem a zvýraznil tučně to nejdůležitější:
14. PRÁCE A SOCIÁLNĺ VĚCI |
Stáří a ani obtížná životní situace nesmí být pro občany hrozbou. Stát musí pomáhat, ale nesmí připustit, aby jeho pomocná ruka byla chapadlem, které člověka drží v pasivní závislé roli. Sebevědomý občan potřebuje pomoc v situaci, kterou sám nemůže ovlivnit, nikoliv v situacích, na které se může připravit a v rámci možností se na jejich řešení finančně podílet. Prosadíme transparentnost a předvídatelnost růstu důchodů, včetně důchodů |
Invalidních. Počítáme s pravidelnými valorizacemi důchodů navázanými na ceny spotřebního koše a růst průměrné mzdy. Nepřipustíme využívání prostředků vybraných na důchodovém pojistném k jinému účelu, nepřipustíme, aby vzorec pro valorizaci důchodů byl měněn v neprospěch důchodců včetně příjemců důchodů invalidních. |
• |
Prosadíme opatření, která zabrání nezaslouženě nízkým důchodům lidí, kteří pečovali o děti nebo jiné závislé členy rodiny. Při výpočtu důchodu bude doba péče nejen započítána jako |
odpracovaná, ale bude i finančně zvýhodněna (uplatníme fikci, že pojištěnec měl vyměřovací |
základ, jehož výši stanoví zákon). Navrhneme zvýšení základní výměry důchodů |
• |
Důchod se skládá ze základní a procentní výměry. Základní výměra je pro všechny stejná a činí 9 procent z průměrné mzdy používané pro důchodové účely, v roce 2017 činí 2 550 korun. Při každé valorizaci je navyšována všem o stejnou částku. |
• |
Zvýšení základní výměry na 10 procent průměrné mzdy by například v roce 2017 znamenalo |
růst příjmů důchodců každý měsíc o 273 korun, tedy stejnou částku pro každého. |
• |
Navýšení v roce 2018 by podle stávajících odhadů výše průměrné mzdy znamenalo pro každého důchodce cca 295 korun měsíčně navíc k zákonné valorizaci, navýšení v roce 2020 pak cca 324 korun. |
• |
Všechny další valorizace by dorovnávaly základní výměru stejnou částkou všem tak, aby vždy dosahovala 10 procent rostoucí průměrné mzdy. |
• |
Prosadíme možnost dřívějšího odchodu do důchodu pro lidi pracující v náročných profesích. Na zvláštní důchod bude platit odvody jejich zaměstnavatel, zaměstnanec se bude moci rozhodnout, zda ho bude čerpat před nástupem do řádného důchodu nebo později |
v souběhu s ním. |
• |
Prosadíme záruku automatického zvýšení důchodu o 1000 korun měsíčně při dosažení věku 85 let. Nyní jsou navyšovány důchody o 2000 korun měsíčně při dosažení věku 100 let. |
• |
Prosadíme dlouho odkládanou reformu důchodového systému založenou na principech: |
― zachování stávajících nároků; |
― směrování zásadně do budoucna; |
― záruky základního státního důchodu pro každého, kdo v zemi odváděl daně z příjmu po |
zákonem stanovenou dobu. Výše důchodu nebude závislá na výši odvodů a bude se |
měnit automaticky ve vazbě na zákonem určený statistický ukazatel; |
― doplnění základního důchodu o zásluhovou část závislou na výši a době odvodů. Doba péče o dítě nebo jiného závislého člena rodiny bude při výpočtu zvýhodněna; |
― správa příjmů a výdajů důchodového systému bude oddělena od státního rozpočtu prostřednictvím sociální pojišťovny; |
― možnost využití dalších státem podporovaných forem zajištění stáří podle možností |
a uvážení každého občana. Motivací k tomu bude snížená daňová i odvodová zátěž lidí |
v aktivním věku. |
• |
Zasadíme se o zlepšení podmínek života seniorů. Podpoříme jejich volnočasové aktivity, celoživotní vzdělávání. Prosadíme zvýšenou právní ochranu, návrat úcty a respektu ke stáří. Do služeb zaměstnanosti zařadíme také aktivní práci s osobami v předdůchodovém věku, odchod do důchodu nesmí být jedinou možností, jak řešit problémy na trhu práce. Všichni musí mít možnost včas změnit profesi, využít celoživotních znalostí a zkušeností a vykonávat práci, která je uspokojí a bude v souladu s jejich schopnostmi a možnostmi. Mezi naše hlavní priority patří zajištění kvalitního, bezpečného a dostupného systému sociálních služeb... |
• |
Nabídkou (sociálních) služeb se budeme snažit o co největší zapojení osob se zdravotním postižením do běžného života. |
Zodpovědně konstatuji:
1. V uvedené pasáži není nic populistického, vše je reálné.
2. Především však je pojetí reformy penzijního systému nejblíže tomu, co považuji za naprosto zásadní – dosáhnout toho, aby penzijní systém jak motivoval, tak i vytvářel podmínky pro prodloužení doby produktivního uplatnění člověka. A to jak z hlediska zavedení plně zásluhového systému s jednotnou sociální dávkou, tak i cíleným zaměřením sociálních (v naší terminologii "produktivních") služeb v dané oblasti. K tomu doporučuji 6. díl série "O smyslu teorie", ve kterém jsem popsal, o jaký penzijní systém jde a proč to má pro budoucí vývoj společnosti naprosto zásadní význam (vůbec nejde jen o důchodce), viz:
https://radimvalencik.pise.cz/4961-volby-2017-211-o-smyslu-teorie-6.html
Opravdu jsem nečekal, že příslušná a zásadní část programu ANO bude zpracována tak dobře. A je dobře, že je zpracovaná dobře.
RE: Penze v Babišově programu: Velké překvapení | čtenář | 14. 09. 2017 - 05:33 |
![]() |
selský rozum | 15. 09. 2017 - 19:08 |
![]() |
radimvalencik | 17. 09. 2017 - 20:56 |
RE: Penze v Babišově programu: Velké překvapení | františek | 14. 09. 2017 - 09:57 |
RE: Penze v Babišově programu: Velké překvapení | vlado | 17. 09. 2017 - 10:38 |
![]() |
selský rozum | 17. 09. 2017 - 16:02 |
RE: Penze v Babišově programu: Velké překvapení | kowak | 18. 09. 2017 - 16:07 |
![]() |
selský rozum | 23. 09. 2017 - 15:29 |