VIZE/346: Ke stabilizaci penzijního systému/1

8. listopad 2018 | 07.00 |
blog › 
VIZE/346: Ke stabilizaci penzijního systému/1

Pracovní verze připravovaného materiálu, který bezprostředně souvisí s perspektivní vizí:

Ke Zprávě o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí,

kterou vydala v říjnu 2018 Národní rozpočtová rada:

Možnost stabilizace penzijního systému – 1. část

Úvodní poznámka

V říjenu 2018 vydala Národní rozpočtová rada svou historicky první Zprávu o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí, která je významným příspěvkem k pochopení současných problémů a zaměření pozornosti na jejich řešení případně předcházení těm, které se ještě nevyhrotily.

Cílem našeho matriálu, který na základě dosavadních výsledků zpracoval tým působící v rámci Teoretického semináře ekonomie produktivní spotřeby na VŠFS, je poskytnout určité náměty na řešení jednoho z dílčích, ale dle zprávy i našeho názoru nejzávažnějších problémů, problému stability penzijního systému v dlouhodobém časovém horizontu.

V přímé návaznosti na příslušné pasáže zprávy a její prezentace Národní rozpočtovou radou bude formulován konkrétní návrh na dílčí reformu penzijního systému, která umožní, aby vyhovoval požadavkům:

- trvalé udržitelnosti z hlediska demografického vývoje,

- stability z hlediska případných turbulencí na finančních trzích,

- sociální citlivosti a efektivnosti z hlediska chování účastníků systému.

0pt;font-family:"Times New Roman",serif">Konkrétně jde o návrh plně uzavřené a plně zásluhové postgraduální nadstavby současného průběžného systému penzijního pojištění.

K úvodní informaci o zprávě[1]

Ke Zprávě vydala Rada informaci, která již v názvu upozorňuje na to, že ČR hrozí dluhová past, za hlavní příčinu pak označuje stárnutí obyvatelstva: "Při zachování stávajícího nastavení daňových a výdajových politik by se Česká republika během následujících padesáti let dostala do bezvýchodné dluhové pasti. Dluh sektoru veřejných financí by se z 34,7 procenta HDP na konci roku 2017 zvýšil až na 230 % HDP v roce 2068. Důvodem je především stárnutí obyvatelstva a s ním spojené zvyšování nároků na penzijní systém."

K tomu pak uvedla v úvodu ke Zprávě tato zjištění:

- 31 % bude pravděpodobně podíl osob ve věku 65 a více let na celkové populaci ve 60. letech 21. století,

- v případě zachování současného nastavení daňových a výdajových politik by podíl veřejného dluhu na HDP začal od poloviny 30. let 21. století narůstat a v padesátiletém horizontu by se vyšplhal až na 230 % HDP,

- výdaje na starobní důchody začnou během 30. let 21. století ze stávající úrovně 7 % HDP rapidně růst a budou kulminovat kolem roku 2059 na úrovni 12,9 % HDP,

- 2,86 je počet procentních bodů HDP, o který by se muselo každý rok zlepšit primární strukturální saldo po dobu 50 let, aby na konci tohoto období dluh nepřesahoval hranici dluhové brzdy (55 % HDP),

- 40 % je přibližná hranice podílu veřejného dluhu na HDP, která za současných podmínek zajistí, že v případě ekonomických problémů nedojde k aktivaci dluhové brzdy.

Některá média posunula interpretaci Zprávy prostřednictvím titulků až do podoby katastrofické vize[2], aniž by se zaměřila na podstatu sdělení. Radě šlo v korektně zpracovaném materiálu o to, aby na základě principu předběžné opatrnosti a na základě zkušeností s tím, jak obtížně se prosazují i dílčí změny v penzijním systému, včas upozornit na problém, který čím dříve začneme řešit, tím s méně riziky či případně i některými negativními sociálními a politickými dopady se budeme potýkat. Takto materiál Rady chápeme a k tomu směřuje naše konkrétní doporučení.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář