16. část
Testování fenoménu averze k reformám
Jedna z příležitostí, kde se nabízí testovat modely popisující fenomén averze k reformám, jsou současné spory v ČR o pojetí úprav, resp. dílčích reforem systému penzijního pojištění. Po debaklu pokusu založeném na iluzi podpořit průběžný systém fondovým (což selhalo ve všech okolních zemích, kde se o to pokusili), se diskutují dvě možnosti:
- Jít cestou opatrných malých úprav, protože významné problémy s deficitem systému průběžného penzijního pojištění začnou až kolem roku 2035 a budou kulminovat až kolem roku 2060.
- Neodkládat řešení a svázat dobu odchodu do starobního důchodu s prodlužováním doby dožití, tak, aby doba žití v období starobního důchodu tvořila pětinu (Národní rozpočtová rada) či čtvrtinu (Ministerstvo financí) délky života.
Podle našeho týmu se nabízí mnohem přijatelnější, efektivnější a perspektivnější řešení:
Zabudovat do penzijního systému účinné motivace, které by vedly k větší snaze o dlouhodobější dobrovolné produktivní (výdělečné) uplatnění, a tyto motivace podpořit opatřeními v oblasti produktivních služeb (péče o zdraví, celoživotní vzdělání, profesní projektování a ochranu, obstarávací a pečovatelské služby), což umožní významné části populace posílit fyzické a duševní předpoklady pro dlouhodobější produktivní uplatnění. |
To odpovídá i představě našeho týmu o růstu významu produktivních služeb, do kterých se bude postupně přesouvat těžiště ekonomického růstu (zaměstnanosti, akumulace kapitálu, inovační aktivity) a tím se bude měnit charakter ekonomického růstu směrem k jeho trvalé udržitelnosti a neomezenosti z kvalitativního hlediska (ve smyslu neomezených podmínek pro rozvoj a uplatňování schopností lidí jako přirozeného naplnění smyslu života).
Spor o to, jak udržet penzijní systém stabilní, lze tedy formulovat takto:
Prodlužovat dobu odchodu do důchodu:
- Buď paušálně a vynuceně na základě jejího administrativního stanovení.
- Nebo individuálně a dobrovolně vytvořením systému motivací.
Podle nás se fenomén averze ke skutečným reformám projevuje právě v tom, že druhá alternativa, která je i z laického hlediska mnohem více přijatelná, méně kontroverzní a lze ji začít formou přípravných a doplňujících opatření realizovat prakticky okamžitě, vůbec není připuštěna k odborné a veřejné diskusi. To je fakt, který stojí za povšimnutí.
Elementární model rovnováhy systému průběžného penzijního pojištění:
Příjmy do systému:
Σp+i = p+*.q+
Kde:
Σp+i suma všech příjmů (odvodů) do systému penzijního pojištění
p+* průměrný příjem (odvod) do systému penzijního pojištění
q+ počet přispívajících (osob produktivně činných)
Výplaty ze systému:
Σp-i = p-*.q-
Kde:
Σp-i suma všech výdajů (výplat) ze systému penzijního pojištění
p-* průměrný výdaj (výplata)
q- počet příjemců (osob pobírajících starobní důchod)
Dlouhodobě musí platit
p+*.q+ = p-*.q-
(příjmy se rovnají výdajům)
Určité odchylky mohou být dány krátkodobým kolísáním ekonomiky.
K tomu:
p+* roste přibližně s růstem HDP
q+ stagnuje, příp. může i klesat
možnosti zvýšení:
- porodnost
- imigrace
- lepší zdravotní péče a příprava na profesní kariéru
- paušální vynucené prodloužení doby odchodu do důchodu
- individuální dobrovolné prodloužení doby odchodu do důchodu
p-* žádoucí zabezpečit růst odpovídající procentuálně růstu p+*
(případně alespoň valorizovat úměrně růstu životních nákladů)
q- výrazný nárůst v důsledku prodloužení doby dožití
možnosti snížení:
- paušální prodloužení doby odchodu do důchodu
- individuální prodloužení doby odchodu do důchodu s motivací (dopad na zvýšení čerpání ze systému)
Tučně jsou zvýrazněny dvě možnosti, které stojí proti sobě. Pokud paušálně a vynuceně prodloužíme dobu odchodu do důchodu, eliminujeme tím prostor pro působení motivací k dobrovolnému prodloužení doby odchodu do důchodu.
Paušální prodloužení doby odchodu do důchodu má ještě jeden velmi negativní aspekt. Odsuzuje významnou část populace k tomu, že se vůbec období, když může pobírat starobní důchod, nedožije, což je dost asociální a stresující.
Porovnání varianty povinného paušálního a individuálního dobrovolného prodloužení doby produktivního uplatnění:
- Povinné obsáhne větší počet osob, dobrovolné obsáhne sice menší počet osob, ovšem po dobu více let a s vyšším příjmem. (Lze kvantifikovat.)
- Povinné prodloužení znamená čistou úsporu výdajů na penze, dobrovolné jen odklad výplaty (zde jsou ovšem dvě možnosti – jednak lze část výplat zdanit, což ovšem mírně oslabí motivační účinnost systému, jednak lze do příjmů systému průběžného pojištění zahrnout část daní placených osobami, které jsou produktivně činné v období po dosažení hranice odchodu do důchodu). (Lze rovněž kvantifikovat.)
Porovnání obou variant lze realizovat na disponibilních datech a opřít o příslušné kvantifikace. Otázkou je, proč k tomu doposud nedošlo. Uvidíme, jak se bude vyvíjet snaha o zreálnění cesty k řešení problematiky systému průběžného penzijního pojištění, zda zde skutečně nepůsobí fenomén averze k reformám.
(Pokračování v intencích výše řečeného)