Podrobný úvod k seriálu, který vychází z pojednání, které zpracoval PhDr. František Neužil (považuji za důležité tento úvod přečíst) je zde:
https://radimvalencik.pise.cz/7024-neuziluv-hus-o-moci-a-rozumu-v-soucasnosti-uvod.html
Několik poznámek k otázce ideově teoretických zdrojů husitství a vzájemného vztahu mezi myšlenkovým obsahem Husova díla a husitským revolučně demokratickým hnutím
27. část
František Neužil
Vážený a ctihodný univerzitní mistr Vavřinec z Březové ovšem samozřejmě pokládal Húskovo učení o svátosti oltářní, které do jisté míry předjímalo – evangelicko-protestantské a zřejmě i katolické – teologické myšlení dvacátého století, za "ohavné a zlořečené pikartské kacířství", a proto v "Husitské kronice" s upřímným, od srdce jdoucím rozhořčením napsal: "Potom toho času, když ďábel nespal a viděl, že se může volně a beztrestně rozsévati všeliké učení, tak jak kdo chtěl, veřejně se ukázal velmi škodlivý a dávno skrývaný blud, jako zahalené kacířství, úplně podrývající křesťanské náboženství, že totiž pod způsobou chleba a vína, řádně od kněze posvěcených, není pravé tělo Kristovo, ani jeho krev, ale že jsou po posvěcení knězově chléb a víno jen požehnány; a je mají věřící jen jako na památku umučení Kristova jísti, protože při poslední večeři Ježíš Kristus, Pán a Bůh náš, vzav chléb, díky činil, dobrořečil a lámaje ho řekl: Totoť jest tělo mé, které za vás bude vydáno".
..Tu slovem "toto" neoznačil chléb ani své tělo pod způsobou chleba, nýbrž stoje před učedníky, ukázal svým prstem na své tělo, ještě smrtelné, a pravil: "Totoť jest tělo mé"; vždyť ono mělo být vydáno za vykoupení všech. A když připojil: "Vezměte a rozdělte mezi sebe"..., dal jim chléb, který požehnal, aby kdykoli by podobně žehnali chléb a přijímali, činili to na jeho památku. Stejným fantastickým výkladem si představovali o kalichu, že slovem "toto" označil krev, která má býti vylita na dřevě kříže, a nikoli víno ani krev pod způsobou vína, protože tam, jak říkali, není obsažena. Tímto slepým, kacířským a všemu Písmu odporujícím praničemným učením – věc ovšem politováníhodná – nakazilo se přemnoho jak mužů, tak žen, především v kraji Žateckém, Plzeňském a Pražském, kteří dříve s velkou uctivostí, zbožností a proléváním slz takřka denně přijímali svátost oltářní...A nechtěli klekati, ani uctívati, ani se klaněti, jako dříve dělávali před svátostí s Kristem a pravým Bohem v svátosti skutečně obsaženým. A proto někteří z nich, když viděli, že se při mši svátost chleba pozdvihuje nebo v monstranci na oltářích vystavuje nebo v procesích nosí, klopili oči k zemi, svrašťovali tvář a někteří si odplivovali, reptajíce proti věřícím lidem, kteří před velebnou svátostí klekali a tak ve svátosti Boha svého uctívajíce, jemu se klaněli...Zikmund, panoš seděním na Řepanech blízko Hrádku, s četnými jak panoši, tak sedláky obojího pohlaví, kteří nechtěli přijmout žádné rozumné učení mistrů, nýbrž s hanobením a jako bez rozumu bláznili, říkajíce, že všichni mistři a kněží, kteří tvrdí, že pod způsobami chleba a vína je pravé tělo a krev Kristova, jsou klamači a svůdcové a že jim žádný věřící nemá důvěřivě věnovati víru. Původ pak a kořen tohoto zlořečeného kacířstva dostal se do Českého království od některých pikardských, kteří v počtu asi 40 mužů přišli roku 1418 do Prahy s ženami a dětmi a říkali, že je vyhnali jejich preláti pro zákon Boží. A poněvadž slyšeli, že prý je v Čechách převeliká svoboda evangelické pravdy, proto prý přišli do království. Proto je Pražané s radostí přijali a opatřili potravinami. I královna s královskými dvořany je velmi často pro útěchu navštěvovala v jejich příbytcích a s jinými boháči milosrdně pomáhala jejich potřebám. Ale zřídka chodili na bohoslužby a nebylo je vidět přijímat svátost pod dvojí způsobou, ani neměli s sebou vlastního kněze, nýbrž jen jakéhosi latiníka, který jim četl knížky v jejich jazyku. A tak se v kůži ovčí skrývali vlci hltaví...Neboť když dopuštěním Božím řečený Zikmund panoš a zeman veřejně vyhlásil svůj blud a tvrdošíjně ho hájil, shledalo se, že ho s ostatními k tomu bludu a kacířství svedli řečení pikardští. A tak, když někteří pikardští v Praze zemřeli, jiní zachváceni strachem odešli neznámo kam, přece zanechali Čechům své nakažlivé semeno. Až dodnes se nacházejí lidé, zapletení do svrchuuvedeného kacířstva, které račiž Bůh svou milostí co nejdříve od našich prahů vykořeniti!"126
Důstojný a úctyhodný autor "Husitské kroniky", jenž byl současníkem táborských pikartů, ze svého třídního hlediska velmi správně odsoudil pikartské názory na svátost oltářní jako "slepé, kacířské a všemu Písmu odporující praničemné učení", které "račiž Bůh svou milostí co nejdříve od našich prahů vykořeniti", a tudíž je s podivem, když v mnoha ohledech velice cenné historiografické monografii o husitství univerzitního profesora Jiřího Kejře, jež vyšla v osmdesátých letech dvacátého století, čteme, že "ještě z vypjaté chiliastické vlny se rodilo důsledné hnutí, jež pokračovalo k domýšlení představ o vytvoření snové společnosti bez světské vlády a přicházelo na myšlenky, jež daleko přesahovaly i smělé sny táborského lidu. Hlasatelům takových idejí se dostalo jméno pikarti, nejspíše proto, že navázali na některé zásady uprchlíků z Pikardie, kteří dleli od roku 1418 v Čechách. Zjevné vystoupení pikartů na duchovní a politickou scénu se datuje počátkem roku 1421. Nebyla to skupina zvláště početná; nejvyšší číslo, které uvádějí známé prameny, dosahuje počtu čtyř set osob, ale jejich existence, odbojné vystupování i proti jádru Tábora a nezlomná aktivita byly elementem, který ohrožoval jednotu a vnitřní pevnost táborského bratrstva. Jejich představy se rychle šířily i jinam a pikartské skupiny pronikly i na Žatecko a dokonce do samé Prahy. Nejnápadnějším prvkem pikartského učení byly zcela odlišné názory na svátost oltářní. V duchu dřívějších sektářských názorů, jejichž oživení, vyvolalo novou vlnu odmítání svátosti, hlásali někteří z táborských kněží, že ve svátosti není přítomen Kristus, chléb zůstává chlebem a víno vínem, víra ve večeři Páně je nálezek papežů a svátosti nemá být vzdávána úcta. Byly zavrženy bohoslužebné obřady a svátostnou večeři Páně nahradilo jakékoli jídlo. Ale tady byla překročena mez, kterou mohlo snášet exaltované prostředí, jež právě ve svátostném přijímání našlo svůj nejnitřnější výraz. Racionalismus pikartských představ zcela vybočoval z dobové psychózy a hluboce pobuřoval i táborskou většinu. Táboru hrozilo rozštěpení. Svého času se část vědecké literatury snažila vidět v pikartech dovršitele revolučního úsilí a v jejich myšlenkách výraz ideologie chudiny. Dokonce došlo k pokusům sestavit ze zlomků zpráv a z několika málo zachovaných spisů pikartských kněží jakýsi systém pikartského učení. Tato cesta je už dnes opuštěna. Ukázalo se, že bude třeba pokusit se znovu o souhrnný a střízlivý pohled na pikartství. Konečný soud se bude muset opřít o všechny dostupné zprávy a vyvarovat se apriorního zaujetí pro pikartské hnutí. Především je pochybné, že pikartství bylo opravdu hnutím nejchudších. Není totiž zřejmé, zda a v čem se lišilo sociální složení pikartské skupiny od obyvatelstva ostatního Tábora."127
Monografie profesora Kejře je vskutku v mnoha aspektech z poznávacího hlediska cenná, vysokou poznávací hodnotu má dle našeho názoru například kapitola o husitském válečnictví. O to větší rozpaky vyvolává myšlenkový obsah textové pasáže, kterou jsme ocitovali. Že by snad ideologie, která radikálním způsobem podvracela privilegované postavení církve, jež byla ideologickou a institucionální oporou feudálního systému, ať se jednalo o katolickou církev, nebo šlo o církev kališnickou, jak o tom svědčí zuřivé spílání autora "Husitské kroniky" i dalších pražských univerzitních "mistrů-fistrů" pikartským "kacířům", neodrážela a nevyjadřovala objektivní zájmy a tužby venkovské a městské chudiny, která patrně netoužila po ničem jiném, než klekat před svátostí oltářní – a platit v pravidelných intervalech poddanský úrok? A úplně nejsměšnější je mudrování reálně socialistického univerzitního "mistra-fistra" o tom, zda "pikartství bylo opravdu hnutím nejchudších?". Vážený pan univerzitní profesor si snad mohl z marxismu zapamatovat alespoň to, že ideologové a političtí vůdci utlačovaných a vykořisťovaných společenských tříd nemusejí automaticky pocházet z nejchudších sociálně ekonomických vrstev obyvatelstva: Marx, Engels ani Lenin nepocházeli z dělnické třídy, a tak ani Martin Lokvis nemusel být synem největšího chudáka ve své rodné moravské vesnici, pokud se v nějaké moravské vesnici narodil, aby jenom z toho důvodu hlásal radikálně kacířskou, pikartskou nábožensko-filosofickou ideologii; náležel ovšem beze sporu k sociálně ekonomické skupině chudých kněží bez obročí, kterou můžeme s trochou nadsázky nazvat "kněžským proletariátem".
V průběhu dvacátého století i na počátku století jedenadvacátého se nejrůznější aktivní kazatelé rozmanitých názorových proudů a pojmově kategoriálních systémů buržoazní či lumpenburžoazní sociálně filosofické (ekonomické, politické, mravní, právní atd., atp.) ideologie při svých zuřivě nenávistných protisocialistických a antikomunistických útocích předhánějí v líčení počtu obětí "zločinné marxistické a komunistické ideologie". Ideoví obhájci hospodářské a politické moci vládnoucí mafiánské lumpenburžoazie v "postkomunistických" zemích, kteří neustále opakují ideologickou mantru, že "komunismus = fašismus", současně zdůrazňují, že komunismus vytvořil v zemích, v nichž se – coby neuskutečnitelná sociální utopie – dostal k politické státní moci, "ještě mnohem horší a zločinnější politický režim, než byl hitlerovský fašismus". Tak se dozvídáme, že počet obětí komunistického režimu se jenom v Sovětském svazu odhaduje na dvacet až šedesát miliónů lidí, francouzský "historik" Stéphane Courtois pak v předmluvě k tak zvané "Černé knize komunismu" píše, že komunistické režimy na celém světě mají na svědomí 97 milionů mrtvých. Čtenáři by se chtělo zvolat: "proč tak málo"? Proč pouhé desítky milionů mrtvých, proč nenapsat, že zločinné a krvavé komunistické režimy zavraždily stovky milionů, ba přímo desítky či stovky miliard lidí? Představme si jen tuto nádhernou větu: "totalitní politické režimy, vzešlé ze zločinné marxistické a komunistické ideologie, mají na svědomí 970 miliard zavražděných nevinných obětí!" Vážený pan doktor Courtois i ostatní autoři "Černé knihy komunismu" by přece měli vědět, že lhát nutno s ideově politickým rozmachem a fantazií, jíž se nemohou klást žádné meze!128
Poznámky:
126) Vavřinec z Březové: Husitská kronika, v citovaném vydání str. 147-151.
127) Kejř, J.: Husité; Panorama, Praha 1984, str. 90-91.
128) Údaje po údajném počtu "obětí komunistických zločinů" lze načerpat ze stati "Komunismus" na nezávislé internetové encyklopedii. Okrajová poznámka: na jiných militantně antikomunistických webových serverech se dočteme, že "Černá kniha komunismu" prý jasně dokazuje, že "iniciátorem zločinnosti komunismu byl V. I. Lenin" – potažmo tedy i Karel Marx a Friedrich Engels: není to náhodou svérázný pokus o ospravedlnění, očištění a rehabilitaci historické úlohy Stalina a stalinského režimu? Na fanaticky protikomunistickém internetovém portálu www.bezkomunistu.cz komentuje jeden z diskutujících úvodní článek slovy: "Komunisté jen v Rusku zavraždili z celkového počtu 120 000000 Rusů 119 999 999". (Ze sto a dvaceti milionů sto devatenáct milionů devět set devadesát devět tisíc a devět set devadesát devět lidí). "Ten jeden potom doplnil stavy Rusů na dnešních 125 000000 poctivou souloží od 5 do rána den co den dlouhých 70 let. Holky do pravé ruky kluky do levé ruky... Nacisté nezavraždili 40 000000 lidí, ale jen 300 v ČR a potom pár židů, kteří byli plynatí... Jen u nás komunisté popravili 250 000000 lidí v 50. letech a nikomu z nich se nic nestalo". Další účastník diskuse k onomu článku se pak zamýšlí: "Tak nevím, jak si vysvětlit drobný rozpor mezi tvrzením "komunismus jako politické zřízení selhal naprosto všude" a tím, že největší a nejúspěšnější ekonomikou na světě se stala Čína. Trochu se bojím, že autor se ve svém hlubokém přesvědčení nenechá jen tak obalamutit nějakými fakty". Jemu však odpověděl jiný diskutující: "Opravdu si myslíte, že Čína se vypracovala díky komunismu? Pod rouškou komunistické ideologie je tvrdý kapitalismus. Z komunismu v Číně opravdu mnoho není". Z uvedených názorů vysvítá, že i někteří političtí odpůrci socialismu a komunismu si uchovali zdravý kritický rozum a berou nenávistné výkřiky – své vlastní! – fanaticky bojovné protikomunistické ideologie s humorem, neboť vědí, že většina autorů zuřivých antikomunistických statí se vskutku "ve svém hlubokém přesvědčení nenechá jen tak obalamutit nějakými fakty", což je docela hodné pozoru. A poslední ocitovaný názor už samozřejmě nelze v žádném případě nazvat antikomunistickým či protisocialistickým, ať už má jeho nositel jakékoli politické přesvědčení, neb je plně v souladu s marxistickou filosoficko-ekonomickou teorií, uplatněním marxistických ideově teoretických a metodologických přístupů na reálně existující socialismus.
Moje poznámky:
K tomu připojím jen svůj názor – myslím, že na výše uvedené otázky, kdo za co může je nutné dívat se více z nadhledu. Vzájemné předhazovábní zločinů k ničemu rozumnému nikdy nevede. Možná, že jsem příliš pod vlivem filmu Vinnetou rudý gentleman, konkrétně pak scény při vyjednávání u pevnosti Niobara, kde se obě strany předstihují v tom, kdo napáchal více zla a největší darebáci z tého hádky mají prospěch.
(Pokračování)