Do seriálu o hledání vize zařazuji vybrané pasáže z příspěvku na naši letošní konferenci o lidském kapitálu, které se týkají změn na profesních trzích v souvislosti s Průmyslem 4.0. Literaturu, ze které příspěvek vychází, zařazuji do první části.
POŽADAVKY INZERENTŮ NA ŽADATELE O POZICI "PRODUCT MANAGER" V USA - INSPIRACE PRO ÉRU PRŮMYSL 4.0 - 4. část
Otakar Němec, Zuzana Wroblowská
5. Diskuse a doporučení
Výsledky, které jsou představeny v kapitole 4, mají přímou vazbu na účel formulovaný v kapitole 2. Diskuse se bude nejprve věnovat tomu, jak byl naplněn předpoklad o jednoznačnosti vnímání produktového manažera americkými inzerenty jako pracovníka, který disponuje znalostmi, přičemž osobnostní dispozice a soft skills nebudou diskutovány, ač mají s předmětem výzkumu úzkou souvislost, protože jsou mimo zaměření tohoto příspěvku.
Diskutovat výsledky vzhledem k dostupným sekundárním zdrojům nelze bez přiznání skutečnosti, že literární rešerše poskytovala poměrně obecná vymezení kompetencí, případně dílčí doporučení k žádoucí úrovni vybraných způsobilostí produktových manažerů. Lehmann a Winer (2005, s. 5) zdůraznili, že neocenitelné jsou nejen znalosti a dovednosti nabyté vzděláním, ale rovněž schopnost spolupracovat s jinými a komunikační dovednosti s prokazatelnou schopností přesvědčit. Specifické znalosti, potřebné v daném oboru anebo v aplikačních oborech, označila Gorchelsová (1995 in Wroblowská, 2011) za rozhodující pro úspěch v podnicích obsluhujících zákazníky na průmyslových trzích, zatímco znalost marketingu a dovednost pracovat s marketingovými nástroji rozhodují o úspěchu kandidáta na pozici "Produkt Manager" na trzích B2C (Gorchels, 2005).
V kategorii, která spojuje odborné dovednosti, znalosti a dovednosti, označené písmenem "T" (jako technická kompetence), se v 50 % inzerátů na pozici "Product Manager" objevila expertíza v oboru inzerenta. Jde o třetí nejvyšší výskyt. Je následována požadavkem na znalost produktového managementu (45,3 %) a znalosti a dovednosti v užívání informačních technologií (37,2 %). Díky výsledkům výzkumu, ve kterém Americká společnost pro řízení lidských zdrojů ve spolupráci s National Manufacturing Association dotazovala manažery, jaké obecné kompetence budou v horizontu 10 let potřebné na trhu práce, kde se IT dovednosti obsadily 2. místo žebříčku TOP 10 těsně za schopností řešit problém, přičemž obě kompetence odhadovalo 77% zástupců podnikatelských společností, jsme očekávali vyšší četnost požadavku "schopnost aplikovat informační technologie" v náborových inzerátech. Dodáváme, že zmíněný výzkum, prezentovaný dvojicí výzkumníků Casner-Lotto a Barrington (2006 in Noe et al., 2010), nebyl zaměřen na profesní znalosti a dovednosti.
Nejfrekventovanějším požadavkem v amerických inzerátech na pozici "Product Manager" byl požadavek na dosažení univerzitního vzdělání, který vznesly 2/3 inzerentů, přičemž více než 20 % inzerentů vyslovilo požadavek na další kvalifikaci či vyšší stupeň vzdělání. K tomu připomeňme, že 28 % inzerentů se formulaci stupně dosaženého vzdělání vyhnulo. Vzhledem k tomu, že v každoročně probíhajícím globálním výzkumu "Annual Product Management and Marketing Survey" je pravidelně vyhodnocován stupeň vzdělání respondentů a bakalářský titul bývá minimálně 90 % respondentů označen za dosažené vzdělání, naše zjištění korespondují s realitou. Konkrétně v posledním šetření, které probíhalo v listopadu 2016 a zúčastnilo se ho více jak 3500 respondentů z 56 zemí, přičemž z USA bylo 76 % respondentů, byl bakalářský diplom označen za podmínku pro práci v produktovém managementu a přes 3 % respondentů disponovalo vědeckou hodností Ph.D. (Pragmatic Marketing, 2017). A ještě dodejme, že univerzitní vzdělání je také nejčastějším požadavek v inzerátech na pozici "Brand Manager" v USA, viz tabulka 1.
Nyní přistoupíme k hodnocení poslední skupiny požadavků "pracovní zkušenosti a požadovaná praxe". Druhý nejvyšší výskyt jsme zaznamenali v kategorii pracovních zkušeností a požadované praxe. Více než polovina inzerentů (52,7 %) vyžaduje, aby uchazeč o pozici produktového manažera měl zkušenost v oboru, anebo inzerenti uvádějí, že zkušenost přímo v oboru inzerenta je výhodou. U inzerátů na pozici "Brand Manager" se v této kategorii s nejvyšší frekvencí výskytu umístil požadavek na pracovní zkušenost v marketingu (48,3 %), zkušenost v oboru nebyla v centru pozornosti inzerentů. Podobný je i výsledek srovnání těchto pozic v ČR, viz Wroblowská (2011). Srovnáme-li obě pozice, viz tabulka 1, je patrné že inzerující firmy mají v USA jiná očekávání od brand manažerů a produktových manažerů, minimálně co se týče této skupiny požadavků. Analýze amerických inzerátů na pozici "Brand Manager" je věnován jiný příspěvek, který je toho času v recenzním řízení (Wroblowská, 2017b).
Co se týče přenositelnosti šetření z USA do prostředí České republiky, je určitě potřeba připomenout již zveřejněné výsledky z výzkumného projektu realizovaného v ČR v roce 2014, kdy byl srovnatelný růst HDP s III. kvartálem roku 2015 v USA. V České republice taktéž dominoval požadavek na zkušenost v oboru (54 %), nicméně přes 20 % se přehoupl požadavek na zkušenost na pozici alespoň 3 roky, zatímco působení na pozici "Produktový manažer" delší 5 let byla požadována jen v 8 % inzerátů, podrobněji viz monografie Wroblowské (2016a). Na tyto odlišné výsledky můžeme nahlížet různě. Český trh možná neskýtá tolik talentů, jiné vysvětlení může být to, že státy Kalifornie, New York i Illinois jsou mimořádně atraktivní pro talentované lidi a firmy zde sídlící mohou zvyšovat své nároky na pracovní sílu. To jsou ale předpoklady, které by měly být ověřeny další badatelskou činností. K čemu můžeme přistoupit již nyní, je diskuse k potvrzení pracovního předpokladu, že je produktový manažer příkladem znalostního pracovníka.
U znalostních pracovníků s vysokou složitostí práce, a k těm produktoví manažeři patří, neboť jejich rozhodování probíhá velmi často v podmínkách nejistoty a činí tak zvaná neprogramovatelná rozhodnutí, souvisí udržení si výkonnosti se schopností učit se dalším dovednostem a získávat nové znalosti. Podle Larsena (2002 in Truneček, 2004, s. 39) se na schopnosti hledat obecné zákonitosti, tedy učit se znalostem, podílejí další faktory, respektive požadavky: rychlé přizpůsobení se na pracovním místě, schopnost znalosti získat a dělit se o ně, schopnost spolupracovat s jinými, podnikavost a v neposlední řadě znalost informačních technologií.
K následujícím doporučením pro recruitment chceme hned na začátku sdělit, že podnikatelská praxe těch nejpřitažlivějších zaměstnavatelů je inspirací pro akademickou sféru i další podniky, které se nebrání plně využívat dostupných služeb internetu a zpracovávat informace z trhu práce a využívat je marketingovým přístupem, neboť jde o hledání, samotné oslovení, získání pozornosti a zaangažování vhodného kandidáta. Firma s problematickou pověstí to má v soutěži o nositele klíčových kompetencí velmi těžké. Zaměstnavatelé nemohou podcenit investice do firemní značky a do aktivit posilujících ztotožnění se zaměstnanců s ní, protože prostředí sociálních sítí velmi usnadňuje sdílení negativních zpráv. Na druhou stranu toto prostředí dává obrovské možnosti k oslovení. Obecně platí, že ti nejschopnější produktoví manažeři, zkušení, znalí a disponující řadou osobních kvalit a integritou, si méně často hledají novou práci. Současně ale platí, že se zajímají o dění v oboru a budují si rozsáhlou síť kontaktů. Máme za to, že budou zasažitelní vhodnou kombinací komunikace v prostředí sociálních sítí, inzerováním obsahu umístěním do blogů a článků na internetu a audiovizuálními programy ke stažení, to znamená jobcastingem.
Sullivanem (2016) vyzdvihované náborové prostředky kategorie native ads pro oslovení produktových manažerů doporučujeme. Velký potenciál má nejen již zmíněný paid search, ale i tak zvaný in-feeds, to znamená obsah umístěný do článku nebo do blogu, který dodržuje formát článku a současně nese informaci o volné pozici. Sponzorovaný obsah (sponsored content), Sullivanem (2016) řazený do native ads, se od in-feeds odlišuje tím, že sdělení je označeno čtenářům jako sponzorované, aby nebyl inzerent nařčen z podvodného jednání.
Co z toho plyne? Upřednostnění elektronického recruitment (dále e-recruitment) se v případě oslovování a získávání produktových manažerů nemůže omezit na umístění nabídky volného místa v sekci "kariéra" na firemních webových stránkách.
6. Závěr
Účelem článku bylo prezentovat výsledky vlastního empirického výzkumu, propojit je s poznatkovou základnou, která se týká lidského faktoru v produktovém managementu a předložit soubor doporučení pro strategii a realizaci vybraných personálních procesů: náboru a rozvoje. Analýza textů náborových inzerátů potvrdila, že pozice "Product Manager" je v USA nabízena pracovníkům, kteří disponují znalostmi. Inzerenty jsou vyhledáváni pracovníci s univerzitním diplomem, přičemž více než pětina zaměstnavatelů hledá pracovníky s diplomem Ph.D. nebo absolventy studia "Master of Business Administration". Naše výsledky zřetelně dokládají, že pro získání místa jsou klíčové předchozí pracovní zkušenosti. Více než polovina inzerentů má zájem o ty, kteří již mají pracovní zkušenost v oboru podnikání inzerenta anebo jeho zákazníků. Pětiletou a delší zkušenost na pozici žádá více jak 20 % firem.
Je zřejmé, že absolventi prezenční formy bakalářských oborů mají omezenou šanci uspět, protože vyhledáváni jsou lidé s expertními znalostmi podloženými zkušeností a se specifickými dovednosti. O to více budou muset uchazeči s kratší praxí prokazovat, že znají produktový managament, marketing, projektové řízení a umějí plně využívat komunikační technologie a široké spektrum možností internetu, neboť všechny tyto požadavky figurují v seznamu požadavků s vysokou četností výskytu v textech náborových inzerátů. Podnikové praxi doporučujeme, aby i těm, kteří uspějí a pozici získají, byla věnována v adaptační fázi pozornost a byl pro ně zpracován plán rozvoje zaměřený na osvojení si nových znalostí a dovedností nezbytných pro udržení si vysoké výkonnosti v nastupující éře Průmysl 4.0.
Prezentovaný soubor požadavků na uchazeče o práci produktového manažera ve vybraných státech USA poskytuje inspiraci těm, kteří připravují budoucí manažery v procesu formálního vzdělávání, stejně jako podnikové praxi, neboť přináší konkrétní informace ze země, kde má produktový management své kořeny, a z geografických oblastí, kde působí významné globálně operující firmy.
(Pokračování dalším tématem)