Do seriálu o hledání vize zařazuji vybrané pasáže z příspěvku na naši letošní konferenci o lidském kapitálu, které se týkají změn na profesních trzích v souvislosti s Průmyslem 4.0. Literaturu, ze které příspěvek vychází, zařazuji do první části.
POŽADAVKY INZERENTŮ NA ŽADATELE O POZICI "PRODUCT MANAGER" V USA - INSPIRACE PRO ÉRU PRŮMYSL 4.0 - 3. část
Otakar Němec, Zuzana Wroblowská
4. Výsledky výzkumu
V tomto příspěvku jsou prezentována a diskutována data a výsledky, které mají přímou souvislost s účelem článku. Analýza vlastností, schopností a měkkých dovedností kandidátů na pozici "Product Manager", které byly dostupné na pracovním portálu Monster.com ve vybraných státech USA, bude zveřejněna v příspěvku, který je v současné době v recenzním řízení.
Tabulka 1: požadavky na odborné znalosti a dovednosti, vzdělání a praxi uchazečů o pozici "Product Manager" a o pozici "Brand Manager" inzerované v USA v roce 2015
Zdroj: vlastní zpracování
V tabulce 1 je prezentován přehled dosud nepublikovaných požadavků kladených na produktové manažery americkými inzerenty. Tabulka rovněž obsahuje požadavky kladené na brand manažery, publikované v recenzovaném příspěvku Wroblowské (2017a), který zatím není dostupný odborné veřejnosti.
Aniž bychom chtěli předbíhat diskusi, je nutno vyjasnit, jakým způsobem bylo přistoupeno k odstupňování praxe. Data skýtala možnost určit výskyt požadavků na kratší anebo delší dobu praxe a doby setrvání na pozici, než je uvedeno v tabulce 1. Přiklonili jsme se ale k té skutečnosti, že v ukazatelích pro hodnocení intelektuálního kapitálu se kritérium "roky praxe v povolání" kombinuje s kritériem "procento zaměstnanců s n-tým počtem roků praxe", viz Dzinowski (2000 in Kleibl, Dvořáková a Šubrt, 2001), kde nejkratší doba praxe byla vyjádřena ukazatelem "2 roky praxe". Proto byly požadavky na praxi v délce trvání 1 rok a v délce trvání alespoň 2 roky spojeny. Sloučeny byly také požadavky na praxi v délce trvání 5 let, 5 až 10 let a více než 10 let. Ve fázi testování metodiky výzkumného projektu Wroblowské, jež probíhala na území ČR, byly požadavky "6 až 10 let praxe" a "nad 10 let praxe" vyjmuty z původního kódovacího slovníku, protože se objevovaly v českých inzerátech velmi zřídka, podrobněji o metodice výzkumného projektu, z něhož v tomto článku prezentované dílčí výsledky pocházejí, viz odborná monografie Wroblowské (2016a).
K výsledkům uvedeným v tabulce 1 doplňujeme, že alespoň jeden požadavek ze skupiny, která slučuje požadavky na odborné znalosti a odborné dovednosti, se v inzerátech na pozici "Product Manager" vyskytl v 92 % inzerátů. Požadavek na vzdělání byl zveřejněn v 72 % případů a profesní anebo specifické zkušenosti či praxe na dané pozici byla požadována 95 % inzerentů. Ze všech požadavků na přenositelné, obecné kompetence se nad hranicí výskytu 5 % umístili pouze IT dovednosti, konkrétně pracovat s Internetem, ovládat na dobré úrovni kancelářský SW či specifické databázové programy. Tyto požadavky jsou ve výzkumném projektu IGA-7429/2017/8 spojeny a označeny jako "schopnost aplikovat informační technologie", aby bylo možné provádět srovnání s vybranými sekundárními zdroji.
(Pokračování)