Uveřejněno před několika dny, v logice věci zařazuji do seriálu o hledání vize.
Včera jsem zveřejnil základní informace o přípravě 21. ročníku vědecké konference "Lidský kapitál a investice do vzdělání: Výzkum, výuka, publikování", které se bude konat 23. listopadu, viz:
https://radimvalencik.pise.cz/6198-informace-o-vedecke-konferenci-na-vsfs.html
Dnes uvedu základní problémové okruhy a otázky, kterým bychom na celodenním jednání chtěli věnovat pozornost:
1. Jak do výzkumné činnosti zapojit studenty, a to počínaje ročníkovými pracemi, tak návazně i závěrečnými:
- Jakým způsobem informovat uchazeče o studium a návazně studenty o výzkumu, který na vysoké škole probíhá a do kterého se mohou zapojit.
- Jak přejít od vymezení perspektivních směrů výzkumu k zadání ročníkových a závěrečných prací.
2. Jak rozvíjet týmovou práci v oblasti výzkumu z hlediska interdisciplinárního přístupu i z hlediska mezigeneračního přenosu poznatků a zkušeností:
- Jaké jsou zkušenosti s podporou týmové práce.
- Jak do týmové práce zapojit kvalitní pedagogy, kteří mají nedostatečnou publikační činnost.
- Jak pěstovat návyky studentů k týmové práci.
3. Jakou formou začlenit do výuky nejnovější poznatky získané vlastním výzkumem:
- Které publikace prezentující nejnovější poznatky jsou nejvhodnější k tomuto účelu a jak je zahrnout do systému hodnocení výzkumu.
- Které formy výuky jsou k osvojení nejnovějších poznatků nejvhodnější a jakou metodiku výuky využít.
4. Jak motivovat studenty k tomu, aby si po absolvování vysoké školy doplňovali poznatky v oboru svého působení a využívali i přirozené vazby na "mateřskou" vysokou školu:
- Jak udržovat vztahy s absolventy.
- Jaké informační prostředky při prezentování původních poznatků, které byly při výzkumu na příslušné vysoké škole získány, využít.
5. Jak posílit význam doktorského studia z hlediska prohloubení vztahu mezi původním výzkumem a jeho společenskými aplikacemi:
- Jak zapojit doktorandy a návazně pak absolventy doktorského studia do výzkumné činnosti.
- Jak využít absolventy doktorského studia působící v soukromé i veřejné sféře k posílení spojení výzkumu s praxí.
6. Jak identifikovat nejperspektivnější směry výzkumu na vysoké škole a jak je účinně podpořit, jak z tohoto hlediska plně využít výzkumný potenciál, kterým vysoká škola disponuje:
- Jaká jsou kritéria, podle nichž lze identifikovat nejperspektivnější směry výzkumu.
- Jak dosáhnout toho, aby každý akademický pracovník, jehož součástí je i podíl na výzkumu, byl vhodnou formou zapojen do výzkumu s uplatnitelnými a hodnotitelnými výstupy.
Okruh výše uvedených problémových okruhů a otázek je otevřený, slouží k inspiraci a podpoře hledání dalších témat. Očekáváme, že na konferenci budou jednotlivá témata projednání v kritické a pracovní atmosféře.
(Pokračování)