VIZE/002: Typologie vývojů znalostní společnosti

24. říjen 2017 | 07.00 |
blog › 
VIZE/002: Typologie vývojů znalostní společnosti

Na seriál o Volbách 2017 navazují seriálem o VIZI. Proč právě toto téma? Čekají nás nejrůznější turbulence domácího i zahraničního původu. Nyní (právě v těch turbulencích) bude rozhodující, kdo předloží realistickou, srozumitelnou a pozitivní vizi, která vrátí do politiky i do společnosti étos, morálku a racionalitu.

Nový typ ekonomického růstu (podstata, modelování, aplikace)

Jedním z nejdůležitějších prvků vize, kterou rozpracováváme v našem týmu působícím při VŠFS, je model ekonomického růstu založený na intenzivních faktorech.

O nejnovějších poznatcích bude informovat Ing. Bc. Jiří Mihola, CSc. na volně přístupném teoretickém seminář tuto středu 25. 10. od 17.30 do cca 19.00 hodin v místnosti 230 E (budova VŠFS, Estonská 500, vchod z ulice Kodaňské, Vršovice). (Neformálně pak v diskusi pokračujeme v nedaleké restauraci Basilico.)

Téma:Typologie vývojů znalostní společnosti

0001pt;background:white">Úvodní slovo:Jiří Mihola

Téma semináře vychází z článku The Complex Typology of Relationship between GDP and its Sources (autoři Mihola, Wawrosz, Kotěšovcová), který bude publikován v Ekonomickém časopisu. Je o úplné typologii vývojů znalostní společnosti, je zaměřený na přesné definice a systematicky tvořené pojmy ve srovnání s historickým vývojem tohoto problému (zejména M. Toms), jako jednoho ze základů pro odvození dynamických parametrů intenzity. Také to navazuje na monografii Analýza vlivu intenzivních faktorů vývoje ekonomiky, kterou letos vydala VŠFS.

Naše pravidelné semináře (konají se každý týden) jsou určeny zájemcům z řad studentů, pedagogů z VŠFS, ale i odborníkům z dalších institucí. Všechny zájemce tímto i srdečně zvu.

Několik poznatků k tomuto tématu:

Jak neustále zdůrazňuji, jedním z největších problémů vnímání současné reality (laickou veřejností, ale i částí odborné sféry, osobami působícími v oblasti správní, politické, občanských aktivit apod.) je setrvačné vidění světa. Vede k řadě zakořeněných stereotypů, předsudků a omylů. Část z nich se týká problematiky růstu. Jedním z projevů setrvačného vidění je třeba i pojem "trvale udržitelného růstu", který je přinejmenším zavádějící. Vyvolává představu, že růst je potřeba nějak trvale udržovat. Ve skutečnosti z povahy našeho světa, ve kterém žijeme, jsou v oblasti růstu nevyčerpatelné možnosti, cokoli lze vyrobit prakticky z ničeho. Závisí jen na technologiích, kterými disponujeme, technologie závisí jen na inovacích, které dokážeme realizovat, inovace závisejí jen na úrovni našeho poznání světa, naše poznání závisí na možnostech rozvoje schopností lidí, rozvoj schopností lidí závisí jen na míře času, který je pro tento rozvoj společnost schopna uvolnit, ale také na společenských poměrech, které možnosti rozvoje a uplatnění schopností lidí podmiňují. Společným jmenovatelem poměrů, o které jde, je vytvoření rovnosti příležitostí pro rozvoj, uchování a uplatnění lidských schopností. To v současné době není jednoduché, právě proto však je třeba mít před očima realistickou vizi, která na zvládnutí tohoto problému orientuje.

Analýza intenzivních faktorů růstu (kromě jiného) umožňuje vytvořit představu o takovém typu růstu, který nezatěžuje přírodní prostředí, má rostoucí dynamiku a umožňuje aktivní účast každého na jeho zabezpečování i užívání jeho výsledků.

Vytvoření typologie modelů vývoje společnosti založené na znalostech a lidských schopnostech umožňuje identifikovat vliv odvětví služeb, které přispívají k nabývání, uchování a uplatnění lidských schopností (typickým příkladem je vzdělání, péče o zdraví, ale i výchova v rodině apod.). Ocenění efektů těchto služeb a jejich započítání do hrubého domácího produktu bezprostředně závisí na tom, jaké alokační mechanismy ve společnosti působí. Z tohoto hlediska se otevírá významná problematika vývoje mechanismů trhu tak, aby efekty, které tyto služby poskytují, se staly zdroji jednotlivých poskytovatelů těchto služeb.

Těším se prezentování stávajících výsledků a na diskusi k těmto otázkám.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář