(71.106) Hra: Co přinesl 14.9.13 – Superaféra 94

18. září 2013 | 08.00 |

Na první pohled by se mohlo zdát, že to nejdůležitější, co sobota 14.9.2013 přinesla, bylo zlomení trendů směřujících ke konfrontaci v souvislosti s děním kolem Sýrie. Všichni rozumní lidé na světě, kteří sledují to, co může podstatným způsobem ovlivnit jejich život (a přežití), mohou klidně spát. Myslím, že klidněji bude spát i B. Obama (což mu tentokrát upřímně přeju). Aspoň na nějaký čas.

V sobotu 14.9.2013 se však odehrály ještě další dvě významné (a možná ještě významnější) události, které ovšem nejsou na první pohled tak vidět. Mám dnes (v neděli 15.9.2013) trochu víc času, tak se jim budu věnovat:

- Za prvé: Potvrdila se hypotéza, že a) fungování světa, ve kterém dochází k vyjednávání moci (uplatňované prostřednictvím struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad) na bázi stávajícího globálně sdíleného základního ideového paradigmatu může vést ke globální katastrofě; že však b) je toto stávající globálně sdílené paradigma v krizi a může dojít k jeho prolomení. A právě 14.9.2013 k takovému prolomení poprvé došlo od doby, kdy se toto paradigma zrodilo a začalo globálně působit. Mj. došlo přesně k tomu, co jsem předpovídal na přelomu května a června tohoto roku, srov. např.:

http://radimvalencik.pise.cz/295-70-4-thbu-o-co-se-oprit.html

http://radimvalencik.pise.cz/311-70-4-3-hra-odkud-kam-jdu-a-kam-se-snazim-dojit.html

http://radimvalencik.pise.cz/318-71-1-hra-co-prinesl-1-6-2013.html

K tomu připomenu z dřívějších dílů seriálu, na čem je toto staré globálně sdílené základní ideové paradigma založeno:

- Prosazování silových řešení doslova "za každou cenu".

- Pěstování obrazu nepřítele a výroba reálného nepřítele (právě uplatňováním silových řešení).

- Používání dvojího metru k demonstrování moci a možnosti využívat in-side informace při ovlivňování chování osob.

- Kontrola chování osob v oblasti politické reprezentace vlastní země i ostatních zemí (jejich monitorování, výroba kompromitujících materiálů, vydírání, protěžování i "měkké" řízení formou poskytování in-side informací, přičemž to poslední je bezprostředně spojeno s prosazením silového řešení za každou cenu).

(Právě takovéto základní ideové paradigma totiž umožňuje efektivně zastírat a překrývat činnost struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad působících v globálním i lokálním měřítku.)

- Za druhé: Sobota 14.9.2013 ovšem přinesla rovněž dva důležité momenty z našeho vnitřního dění, které s krizí stávajícího základního ideového paradigmatu bezprostředně souvisejí, totiž že a) politické strany, které se staly obětí stávajícího globálně sdíleného paradigmatu a s tím související skupinové konformity nejsou sto dát konzistentní a věrohodný program do voleb, že však b) strany opoziční vůči bývalé "stojedničce" by takový program sice mohly dát, ale nejsou toho schopny v důsledku ideové atrofie (zde stále nevím, odkud se vzala). Návazně pak z toho vyplývá, že možnost pozitivní změn u nás daná jak vnitřním vývojem, tak i tím, že se pro pozitivní řešení problémů u nás pootevřel prostor z hlediska globálního kontextu, zůstane nevyužita, v lepším případě využita jen minimálně.

Nyní se podívejme na obě roviny dění (globálního i lokálního), které mají do značné míry společnou logiku a které spolu vzájemně velmi úzce souvisejí:

1. Rovina globálního dění: První selhání stávajícího globální sdíleného základního ideového paradigmatu kamuflujícího působení struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad:

K tomu viz hlavní zpráva, zde je prezentována podle Novinky cz:

Americko-ruské rozhovory o syrské krizi skončily po třech dnech vyjednávání dohodou. Ta zejména předpokládá, že do poloviny příštího roku by v Sýrii neměly být žádné chemické zbraně. V Ženevě to v sobotu na tiskové konferenci oznámil ministr zahraničí USA John Kerry. Jeho ruský protějšek Sergej Lavrov podotkl, že rozhodnutí je založeno na dohodě a kompromisu a počítá s mírovým řešením. Kerry dohodu vymezil v bodech. Shoda se podle něj našla v otázce množství zbraní i v metodologii, jak tyto zbraně zničit. Sýrie má do týdne předložit seznam svého arzenálu a nejpozději v listopadu by měli být v Sýrii inspektoři OSN. Sýrie je musí pustit do všech míst, kde zbraně skladuje. Dohoda počítá s tím, že zbraně by měly být zničeny nebo odvezeny do poloviny příštího roku. "Není zde prostor pro manévrování a pro nic, co není plněním ze strany režimu (syrského prezidenta Bašára) Asada," řekl Kerry. Lavrov zdůraznil, že dohoda neobsahuje žádnou potenciální hrozbu silou. Řekl také, že se spolu s Kerrym shodl na tom, že v případě syrské krize je třeba "se držet mírového řešení". Pokud ovšem Sýrie dohodu nebude plnit, pak bude možné v souladu s článkem 7 Charty OSN požádat Radu bezpečnosti o přijetí rezoluce, která umožní použití síly. Ženevská jednání začala ve čtvrtek. Podle všeho splnila očekávání, protože jejich cílem bylo najít mechanismus pro technické splnění ruského návrhu, podle něhož má Sýrie poskytnou své chemické zbraně mezinárodní kontrole. Rusko tak odvrátilo chystaný americký útok na Sýrii, který ji měl potrestat za údajné nasazení chemických zbraní proti vlastním lidem. USA tvrdí, že syrská armáda 21. srpna použila u Damašku chemické zbraně a zabila jimi až 1400 lidí. Damašek to ale popřel a útok naopak připsal opozici. Právě syrská opozice je vůči ruskému návrhu od samého začátku skeptická. Považuje jej totiž za manévr, který dává Asadovi čas zabíjet další civilisty konvenčními zbraněmi. Zprávy o bojích přicházejí ze Sýrie každý den.

Viz: http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/313316-usa-a-rusko-se-dohodly-v-otazce-zniceni-syrskych-chemickych-zbrani.html

K tomu ještě malá zprávička (možná, že některým se nebude líbit zdroj, na který se odvolávám, ale úplně původním zdrojem je samotný J. Kerry a naše média jeho důležité sdělení nezaznamenala):

Je možné, že časť zbraní sa nachádza v rukách opozície, vyhlásil dnes americký minister zahraničných vecí John Kerry po rokovaní so svojim ruským náprotivkom Sergejom Lavrovom v Ženeve. "Je nutné získať kontrolu nad všetkými chemickými zbraňami", podotkol americký minister zahraničia. Ruský šéf diplomacie Sergej Lavrov súčasne vyhlásil, že realizácia rusko-amerického plánu ohľadom chemických zbraní v Sýrii sa stane najdôležitejším krokom pre vytvorenie zóny bez zbraní hromadného ničenia na Blízkom východe,

Viz: http://slovak.ruvr.ru/2013_09_14/Kerry-priznal-ze-syrska-opozicia-vlastni-chemicke-zbrane/

Přestalo se sázet na silové řešení, začal se uplatňovat jeden metr a dokonce se reviduje i stávající způsob vytváření obrazu nepřítele i nepřítele samotného. Poprvé od druhé poloviny 90. let, kdy stávající základní ideové paradigma vyzrálo a vyvinulo se do současné podoby, se toto paradigma neprosadilo jako určující. Alespoň na čas. V Bílém domě proběhl nepochybně velmi složitý vývoj ovlivněný řadou dlouhodobě působících faktorů, ale i nahodilostí. Tak tomu ovšem v dějinách bývá. Uvidíme, jak se ti, co mají reálnou moc danou propojením privatizovaných enkláv zpravodajských služeb s globálně i lokálně působícími strukturami založenými na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad, pokusí na stávající situaci reagovat.

2. Rovina lokálního (domácího) dění: Debakl lokální modifikace globálně sdíleného základního ideového paradigmatu a nevyužité možnosti

Podívejme se nyní, jakpak je dnes u nás doma. Nejdříve zpráva o tom, jak to vypadá s programem ODS (dle Novinky.cz):

První práce, první byt, zní jedno z čerstvých volebních hesel občanských demokratů. Vydrželo jediný den, neboť péčí soc. dem. v Senátu druhá část hesla ztratila smysl. Jak se to stalo? Při středečním rozjezdu kampaně modří slíbili, že mladým lidem do 30 let při koupi bytu v ceně do tří miliónů odpustí daň z převodu nemovitosti, aby si své první bydlení mohli pořídit snáz. Hned ve čtvrtek ale oranžový Senát hodil pod stůl záměr, který byl obsažen ve vládní daňové novele, přesunout od 1. ledna daň z prodávajících na kupujícího. Mladí tedy nebudou mít při koupi co ušetřit. Kdyby se povinnost z prodávajícího přesunula, mohla by se o tuto daň, která činí čtyři procenta z ceny nemovitosti, snížit cena bytu. A při nákupu této nemovitosti v ceně do tří miliónů by mladí ušetřili až 120 tisíc na dani. Za to by si mohli opatřit vybavení bytu. Daňová změna byla součástí jednoho ze zákonů doprovázejících nový občanský zákoník. Kampaň ODS teď tedy může teoreticky zachránit Rusnokova vláda v demisi, pokud by předložila Senátu zákonné opatření, které by záměr vrátilo do hry. Vláda by však podle sociálních demokratů nyní měla předložit formou zákonného opatření pouze takové daňové změny, které budou nezbytné pro funkčnost nového občanského zákoníku od příštího roku. A to přesun daňové povinnosti není. ČSSD kromě toho argumentuje, že přesun daňové povinnosti by lidem obecně ztížil přístup k hypotékám, z nichž daň hradit nelze. Navíc platnost zákonných opatření by po schválení Senátem musela ještě potvrdit po volbách Sněmovna, o jejímž složení lze jen spekulovat. ODS nicméně věří, že zákon, který přesune daňovou povinnost na kupujícího, nakonec někdy projde. "Zákon se bude muset projednat a nepředpokládáme, že dojde k nějaké změně. Takže zatím nemáme důvod v kampani nic měnit," řekl včera Právu šéf ODS Martin Kuba. Nápadu ODS se vysmál šéf hnutí ANO Andrej Babiš. "To, co navrhuje ODS, aby mladí lidé nemuseli platit daň z převodu nemovitosti nebo když začnou do tří měsíců po škole podnikat, že nemusejí nějakou dobu odvádět daň z příjmu, je jak z jiné planety. Kde vezmou ti mladí na byt a jak mají podnikat, když nemají kapitál? To ukazuje, jak jsou naši politici vzdálení realitě a jak nemají ponětí, jak to v životě chodí," řekl Právu. Pomoc při řešení bytové otázky nebo jiné úlevy rodinám slibuje voličům skoro každá strana: ČSSD například navrhne kvůli nízkopříjmovým rodinám zákon o sociálním bydlení. KDU-ČSL chce zase podpořit prorodinnou politiku společným zdaněním manželů. TOP 09 plánuje společné sociální pojištění pro manžele. Oba manželé by tak měli stejné nároky na finanční plnění ze sociálních systémů. "Je to otázka spravedlivého důchodu mezi manželi. Představte si pána, který celý život pracuje, dělá kariéru, a jeho manželku, která ho podporuje a stará se o děti. Tedy je tam značný rozdíl v příjmech. On pak v šedesáti letech odejde, najde si křepeličku a společně si užívají jeho vysokého důchodu, kdežto jeho žena bere důchod velmi malý," popsal Právu běžnou situaci první místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek. "My proto chceme otevřít diskusi o společném sociálním pojištění manželů, kde by se jim vypočítávala půlka ze stejného základu. Není to nic náročného na veřejné rozpočty," dodal. Kalousek také zkritizoval volební sliby ODS o daňových úlevách na byty. "Zatímco ČSSD vybraným skupinám nabízí dávky, ODS zase vybraným skupinám nabízí úlevy. Je to stejná socialistická diskriminace, jen na opačném konci bilance státního rozpočtu. Vždycky to ostatní skupiny musí zaplatit," řekl Právu.

Viz: http://www.novinky.cz/domaci/313307-prvni-volebni-tahak-ods-zrusili-oranzovi-za-jediny-den.html

Na uvedenou, poněkud úsměvnou, epizodku lze nahlížet z několika zorných úhlů. Např. tak, že ODS (která byla donedávné doby dost dlouho hlavní vládnoucí stranou) si najednou vzpomněla na složité sociální postavení mladých rodin. Nebo – což by bylo asi přesnější – tak, že ODS nejdříve mladým rodinám chtěla něco sebrat a pak jim v rámci slibu uvedeného ve svém programu něco z toho vrátit. Podle mě se v programové bezradnosti ODS projevuje to, na čem je založena skupinová konformita této strany (i ostatních stran bývalé "stojedničky"), ve které uvízla jako v pasti. Totiž to, že považovala a stále považuje za normální to, co normální není (jedná se o lokální "obohacení" či lokální modifikaci globálně sdíleného základního ideového paradigmatu, o kterém jsem psal v prvním bodě). Za normální se považuje privatizace zpravodajských služeb "po česku", za normální se považuje stále větší předražování projektů za účelem vyvádět prostředky do vlastní kapsy, za normální se považuje prosazování kvazireforem, které sice situaci v dané oblasti zhoršuji, ale umožňují tunelování společnosti atd.

Hlavním problémem ODS ovšem je, že ji dnes již nikdo nepotřebuje. Přestala být reprezentantem lokálně působících struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad a přestala sloužit jako jejich fíkový list i nástroj prosazování jejich zájmů. To by mohlo mluvit v její prospěch, jenže ODS (její politická reprezentace) zůstala natolik v zajetí svého starého ideového paradigmatu a s ním spojené skupinové konformity, že své reálné postavení nedokáže podrobit reflexi a vytěžit z toho alespoň něco.

O programové sterilitě ČSSD, která se projevuje zejména v tom, že tato strana chce důvěryhodně představit svůj způsob vládnutí na příští nejméně čtyři roky, aniž by zmínila problematiku nezbytných reforem posouvajících společnost vpřed, jsem již psal, viz např. 27.8.2012:

http://radimvalencik.pise.cz/562-cssd-velke-zklamani-nebo-dojde-ke-vzkriseni.html

Sobota 14.9.2013 přinesla ilustrativní příklad toho, že to platí i pro KSČM a že si to tato strana ani neuvědomuje. Jedná se o článek V. Šenkýře (který patří mezi vzdělanější, realističtější a korektní část představitelů této strany) v Haló novinách:

Již při zběžném přečtení neujde čtenáři to, že volební program KSČM je zaměřen na řešení nejpalčivějších problémů naší společnosti a na zajištění jejího zdravého rozvoje v příštích letech. Tento volební program nespadl z nebe, ale vychází z analýzy situace v naší zemi, analýzy světových trendů vývoje se snahou o prognostické vidění. Není zaměřen na laciné populistické výkřiky se snahou obalamutit lidi k získání jejich hlasů ve volbách za každou cenu. Málo je ve veřejnosti známo, že KSČM má při svém ústředí kvalifikované odborné zázemí, kde působí odborníci a vědečtí pracovníci z různých vědních oborů, kteří se na tvorbách dokumentů KSČM podílejí. Pro dlouhodobější prognózy má například zřízené Centrum strategických a teoretických studií. KSČM počítá s přínosem odborníků a vědeckých pracovníků při praktické realizaci jednotlivých úkolů volebního programu. Jedna věc je formulovat reálné cíle, což se bez odborného pohledu neobejde, avšak v praktické realizaci nemůže jít o náhodné, nekoncepční kroky, které by vytyčené cíle degradovaly. Od samého počátku je zřejmé, že komunisté volební program nedělali pro sebe, ale ku prospěchu všech, kteří chtějí volit poctivý přístup k životu. Proto lze počítat s tím, že budou žádat státní a soukromé výzkumné instituce a vysoké školy, aby svou odborností k realizaci programu přispěly. V této souvislosti se stále více ukazuje potřeba většího sepětí i propojení úsilí výzkumných pracovišť s badatelským úsilím na vysokých školách. Praxe potvrzuje, že to přináší oboustranný pozitivní efekt. Na jedné straně se tak poslední, nejnovější výsledky výzkumu dostávají bezprostředněji do obsahu výuky na školách. Na straně druhé i na první pohled naivní otázka studenta v diskusi může přimět výzkumníka k zamyšlení se nad problémem z takového úhlu pohledu, které by ho na uzavřeném vědeckém pracovišti nemuselo napadnout. Výsledkem je potom nové, originální řešení výzkumného problému. Jinými slovy, volební program KSČM vyzývá chytré a vzdělané lidi k podpoře jeho obsahu. Prvním krokem by měla být účast ve volbách a podpora KSČM, aby takový program mohla prakticky prosazovat.

Viz: http://www.halonoviny.cz/articles/view/9047683

Nalákán obsahem článku jsem se dal do studia takto vychváleného programu. Uveřejňuji jej celý:

I. POCTIVOST SE MUSÍ VYPLÁCET

KSČM se soustředí zejména na:

Prosazování zákona o majetkových přiznáních pro všechny občany nad určitou výši hodnoty majetku, rozšíření informací o majetkových poměrech politiků, veřejných činitelů a úředníků s významnými pravomocemi.

- Prodloužení promlčecí lhůty u tzv. privatizačních zločinů a provedení inventury prodejů státního majetku. Novelu zákona o finanční kontrole ve veřejné správě.

- Vyvození osobní a trestní zodpovědnosti konkrétních činitelů státu i místních samospráv za nekompetentní rozhodování a závažná pochybení.

- Prosazení zákona zakazujícího anonymní listinné akcie, který zároveň zprůhlední vlastnickou strukturu podniků.

- Dodržování transparentnosti výběrových řízení (včetně podlimitních) a zavedení účinného systému veřejného sledování zakázek od zadání až po realizaci.

- Vytváření takových podmínek pro Policii ČR, Hasičský záchranný sbor a celý Integrovaný záchranný systém, které povedou ke zvýšení jejich akceschopnosti.

II. PRÁCI MÍSTO SOCIÁLNÍCH DÁVEK

KSČM se soustředí zejména na:

- Zajištění kvalitního vzdělání a stabilních pracovních míst. Odbornou přípravou dle poptávky trhu práce zvýšit zaměstnatelnost pracovních sil.

- Prosazení práva na práci a spravedlivé odměňování za ni. Zastavení stagnace reálné úrovně mezd a platů pracujících a řešení nepřiměřených rozdílů v odměňování.

- Podporu prorůstových, chytrých a inovativních investic a podporu exportu jako základu obnovy síly a konkurenceschopnosti naší ekonomiky.

- Iniciování vytvoření veřejné komerční banky bez poplatků, se zaručeným zhodnocením vkladů a dostupnou úrokovou mírou na poskytované úvěry.

- Prosazování státem garantované potravinové bezpečnosti a soběstačnosti, obnovení přísných potravinářských norem kvality potravin.

- Podporu konkurenceschopnosti malého živnostenského, municipálního a družstevního podnikání.

III. BUDOUCNOST MLÁDÍ, JISTOTY STÁŘÍ

KSČM se soustředí zejména na:

- Zrušení tzv. regulačních poplatků ve zdravotnictví a stropů pro odvody na zdravotní a sociální pojištění zavedené pravicovými vládami.

- Dlouhodobou stabilizaci 1., státního důchodového pilíře a umrtvení nového 2. pilíře na soukromé spoření, který vyvádí peníze ze solidárního systému a vyplatí se (pokud nezkrachuje) pouze úzké skupině obyvatel.

- Zavedení institutu tzv. minimálního důchodu nad úroveň životního minima (s jeho postupným zvyšováním až na 10 000 Kč měsíčně).

- Prosazení referenda o dalším osudu zákona o tzv. církevních restitucích a urychlení zrušení příspěvku státu na činnost církví.

- Odmítnutí školného ve všech podobách při řádném průběhu studia.

- Zajištění kvalitních veřejných a sociálních služeb dostupných všem potřebným občanům.

IV. ODPOVĚDNOST K PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME

KSČM se soustředí zejména na:

- Prosazování strategie udržitelného rozvoje spojené s vizí dlouhodobého ekonomického rozvoje v souladu se sociální soudržností a ekologickými standardy.

- Efektivnější protipovodňovou ochranu a zlepšení vodních poměrů v krajině. Ochranu zdrojů pitné vody a vodních zdrojů.

- Nalezení společensky přijatelné a úměrné meze těžby nerostných surovin.

- Podporu ekologických funkcí zemědělství, ekologické krajinotvorby a urbanistiky a na ochranu biodiverzity.

- Podporu ekologicky šetrných druhů dopravy, zejména kombinované dopravy, vnitrozemské vodní dopravy a železniční dopravy.

- Prosazování ekologicky šetrných a finančně únosných způsobů získávání energie a snižování energetické náročnosti výroby i spotřeby ve všech oblastech.

- Zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie, avšak bez dodatečného růstu cen energií pro spotřebitele.

V. VÍCE ROZHODOVACÍCH PRAVOMOCÍ LIDEM

KSČM se soustředí zejména na:

- Přijetí ústavního zákona o obecném referendu a zjednodušení vyhlašování místních a regionálních referend.

- Posílení účasti občanů na tvorbě politických rozhodnutí, posílení veřejné kontroly, transparentnosti práce všech zastupitelských orgánů.

- Zahájení diskuse o upřesnění či zdokonalení Ústavy ČR a klíčových zákonů s cílem upevnit demokratický právní stát a obhájit princip svobodné soutěže politických stran v rámci parlamentního systému.

- Opatření směřující k postihu subjektů poskytujících nevýhodné půjčky a k zamezení neoprávněných a předražených exekucí majetku.

- Tvrdé postihy pro spekulanty s byty, pozemky a proti zneuživatelům sociálních dávek všeho druhu.

VI. ANO SVĚTU, NE ZBRANÍM

KSČM se soustředí zejména na:

- Důsledné uplatňování Charty OSN a posilování klíčové role OSN, respektování a dodržování mezinárodního práva pro všechny země.

- Zamezení jakýchkoliv snah o výstavbu cizích vojenských základen na území ČR a účasti na vojenských zásazích na cizím území bez mandátu RB OSN.

- Překonání agresivních bezpečnostních bloků a prosazování modernější, kolektivní celoevropské organizace bezpečnosti.

- Pokračování tradic helsinského mírového procesu zejména v oblasti mírové diplomacie a lidských práv, bez recidiv studené války.

- Důsledné prosazování politiky nevměšování do vnitřních záležitostí jiných zemí a odpor vůči všem formám terorismu, včetně státního.

- Posílení boje proti fašismu, rasismu, nesnášenlivosti a diskriminaci.

Viz: http://www.halonoviny.cz/pdf/volebni_program_kscm.pdf

Programem KSČM jsem hodně zklamán. Je to program "přicmrndávání" v podmínkách, kdy se svět vyvíjí normálně, nejsou žádné závažné problémy, doba není ničím výjimečná, stačí setrvačné uvažování a drobné užitečné změny k tomu, aby se vše k dobrému vyřešilo. A to je program strany, která se odvolává na velké myslitele stojící u jejího zrodu, z nichž jeden je hodně vysoko na žebříčku světově uznávaných osobností (a rozhodně to byl velký myslitel)! (Vyjadřuji se hodně slušně – jak by se k tomuto programu asi vyjádřil K. Marx, pokud by měl tak ostré pero, jako když psal kritiku Gotthajského programu?!) Jedná se o nesourodý, vzájemně neprovázaný konglomerát návrhů či slibů, které jsou několika následujících typů: 

- Navrhuje se něco užitečného, ale neříká se jak to udělat, např.: "Dlouhodobou stabilizaci 1., státního důchodového pilíře". – Jak? K jakému pojetí 1. pilíře se KSČM přiklání?

- Navrhuje se dílčí opatření, aniž by se systémově hovořilo o dalších závažnějších, které do dané oblasti patří, viz např.: "Vytváření takových podmínek pro Policii ČR, Hasičský záchranný sbor a celý Integrovaný záchranný systém, které povedou ke zvýšení jejich akceschopnosti." – To je snadné slíbit, ale co státní zastupitelství a soudy, pokud jde o oblasti "Poctivost se musí vyplácet?"

- Navrhuje se to, co slibují vždy všichni, např.: "Podporu prorůstových, chytrých a inovativních investic a podporu exportu jako základu obnovy síly a konkurenceschopnosti naší ekonomiky."

- Navrhuje se v dané oblasti nedělat nic, aniž by se reflektovaly problémy v dané oblasti navrhla cesta jejich realistického řešení, např: "Odmítnutí školného ve všech podobách při řádném průběhu studia." – Existuje problémy s klesající úrovní vzdělání? Jak je řešit? Jak vnést do systému prostředky a zejména motivace?

Zajímala by mě odpověď na otázku: Který z dílčích návrhů považuje KSČM za takový, že "zvoní"? Že je myšlen vážně? Že není jen "na okrasu"? Že skutečně něco řeší?

Náš svět je ve zlomové situaci a psát nosný program bez pochopení toho, o co jde, dopadne tak, jak to dopadlo v případě KSČM. Očekával bych od této strany víc. Zvlášť v době, kdy záleží na souhře nejrůznějších subjektů (politických i nepolitických), pokud jde o vizi pozitivního řešení a její prosazení. Jak jsem již uvedl, pozitivní alternativu přímo v návaznosti na teoretickou reflexi her, které se hrají, v návaznosti na možné proměny globálně i lokálně sdíleného základního ideového paradigmatu vyjednávání uvedu při příležitosti 100 dnů, který uplynou od vypuknutí "superaféry" 13.6.2013, tj. 21.9.2013 (doufám, že jsem to spočítal přesně).

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře