Navazuji na včerejší článek. Posunuje prezentaci toho, co jsme nazvali "novou politickou" ještě více do konkrétní roviny.
Původně jsem chtěl tento článek rovněž zařadit až na příslušné místo seriálu o vize (což také, až nastane čas) udělám. Z hlediska blížícího se sjezdu ČSSD se mně však zdá aktuální. Mj. i proto, že v předsjezdové diskusi se často vyskytují názory typu: "Program máme dobrý, ale neumíme ho dobře marketingově podat." Takový názor svědčí o naprostém nepochopení toho, o co jde. Strana, která v zaujímá v současném politickém spektru v návaznosti na svůj historický vývoj takové místo jako ČSSD, má dvě možnosti:
- Zůstat v zajetí staré politiky a zaniknout jako nevýznamná.
- Vydat se cestou nové politiky, pokračovat ve stylu politiky, na základě které vznikla, vyrovnat se selháními, kterými v důsledku setrvačného přístupu podlehla.
Jinými slovy: Buď vyklidí politický prostor, který ji nabízí perspektivu, nebo jej obsadí.
Konkrétní příklad politiky založené na podpoře vývoje veřejného vědomí a sebevědomí – 2. část
Konkrétní příklady bariér, s nimiž se prosazování pozitivních reforem setkává
Na příkladu reformy penzijního systému a konkrétně pak i plně uzavřené a plně zásluhové nadstavby současného průběžného systému penzijního pojištění si lze ukázat, jak neřešení současných problémů vede ke vzniku bariér prosazení pozitivních reforem.
Bariéra první: Využití příležitosti k destrukci systému
Současný systém nedostatečně motivuje k tomu, aby se člověku vyplatilo hledat cestu k zabezpečení kvalitního života ve vyšším věku v oblasti prodloužení doby svého produktivního uplatnění. Protože bez vytvoření nezbytných podmínek nelze dobu odchodu prodlužovat neomezeně, začalo se hovořit o tom, že penzijní systém je v krizi, že jsou problémy s jeho udržitelností.
Patrně ne náhodou byly provedeny změny v oblasti pobírání souběhu starobního důchodu a příjmu z výdělečné činnosti takovým způsobem, který výrazně znevýhodnil ty, kteří by si chtěli navýšit důchod odkladem začátku pobírání starobního důchodu. Změna, ke které došlo, působí přímo naopak – motivuje k předčasnému odchodu do důchodu (nikoli ve smyslu aktivního ukončení výdělečných aktivit, ale ve smyslu zahájení pobírání starobního důchodu), protože pro příjmově a majetkově velmi silné skupiny není problém zajistit si vyšší zhodnocení finančních aktiv. Efektivnost i solidaritu systému penzijního pojištění to podlamuje.
V takto připravených podmínkách začala mohutná propagační a nátlaková kampaň zaměřená na prosazení tzv. druhého pilíře, který byl založen na zhodnocení finančních aktiv. Uváděla se možnost i trvalého sedmiprocentního zhodnocení (což je mj. v rozporu se zkušeností z tzv. třetího pilíře, kde se nadinflační zhodnocení dosahuje jen s využitím státní podpory). Ve skutečnosti šlo o to, aby na našem území bylo vytvořeno to, co lze bez přehánění nazvat skládkou toxických finančních aktiv, kterými je zamořen současný finanční svět.
Toto nebezpečí bylo sice odvráceno (za cenu poměrně velkých a zbytečných ztrát), ale pokusy snažit se o "záchranu" stability penzijního systému (přesněji jeho vytunelování) tímto způsobem budou pokračovat. Mj. i proto, že zatím není na politickém kolbišti politický subjekt, který by byl vyzbrojen dostatečnou znalostí toho, jak dlouhodobě nejen zabezpečit stabilitu penzijního systému, ale i otevřít prostor pro nový typ ekonomického růstu, který je více než "trvale udržitelný", který využívá nevyčerpatelné potence přírody i člověka (jako součásti přírody).
Bariéra druhá: Setrvačnost a skryté příživnictví
Jiný problém signalizuje zpracování Strategie přípravy na stárnutí na léta 2018-2022 (dále jen "Strategie"). Hlavním, zásadním a koncepčním nedostatkem Strategie přípravy na stárnutí na léta 2018-2022 (dále jen "Strategie") je, že je v ní velmi redukována (přesněji v podstatě opomíjena) problematika využití možností prodloužení doby produktivního uplatnění člověka, a to i tam, kde i z mezinárodní komparace vyplývají efekty, jaké by mohla přinést. Strategie se zaměřila jen na pečovatelství, zcela opomenula problematiku podpory a motivace k tomu, aby se využily možnosti podpory soběstačnosti starších (stárnoucích) lidí v oblasti finančního zajištění a obstarávání jejich vlastními silami.
Pro názornost ocitujeme z textu Strategie nyní:
"Zatímco v ČR je v kategorii 55–59 let zaměstnanost mezi zeměmi OECD nadprůměrná (ČR 77 %, OECD 67 % v roce 2014), ve věkových skupinách 60–69 je výrazně podprůměrná (ve skupině 60–64 ČR 32 %, OECD 44 %, a ve skupině 65–69 ČR 9 %, OECD 20 %, v roce 2014)".
To znamená, že ve srovnání s OECD dochází ke zrychlujícímu se a do očí bijícímu snížení zaměstnanosti s přibývajícím věkem. Nepřímo pak odsud vyplývají obrovské rezervy, a to nejen ekonomické, ale i sociální. Ne ve všech, ale v převážné většině případů produktivní uplatnění člověka ve vyšším věku znamená nejen možnost udržet vysokou životní úroveň, ale i motivaci k plnohodnotnému životu, společenské kontakty, pocit důstojnosti či potřebnosti pro druhé atd. Materiál v rozsahu 30 stránek této problematice prakticky nevěnuje žádnou pozornost.
Proto se domníváme, že jej bez zásadního přepracování ve výše naznačeném smyslu nelze přijmout. Tím se nechceme dotknout obrovské práce, která je do současné verze vložena. Máme na mysli zejména shromáždění a utřídění velkého množství statistického a podkladového materiálu. Rovněž tak pozornost věnovaná seniorům, kteří vyžadují pečovatelský vztah a ochranu, je velmi podrobně zmapována a svědčí o velmi lidském přístupu autorů k této citlivé problematice. Ovšem nejen příprava na stárnutí, ale i samotné stárnutí může být a je významnou součástí aktivního produktivního života člověka, a to zejména v případě, pokud by k tomu motivoval penzijní systému ve smyslu navržené postgraduální nadstavby a jejího postupného rozšiřování.
Podrobněji k dané problematice zde:
https://radimvalencik.pise.cz/4457-volby2017-073-ke-strategii-starnuti-pro-cr-1.html
https://radimvalencik.pise.cz/4458-volby2017-074-ke-strategii-starnuti-pro-cr-2.html
https://radimvalencik.pise.cz/4459-volby2017-075-ke-strategii-starnuti-pro-cr-3.html
https://radimvalencik.pise.cz/4460-volby2017-078-ke-strategii-starnuti-pro-cr-4.html
https://radimvalencik.pise.cz/4461-volby2017-079-ke-strategii-starnuti-pro-cr-5.html
https://radimvalencik.pise.cz/4462-volby2017-080-ke-strategii-starnuti-pro-cr-6.html
Při pokusu o úpravy Strategie v námi požadovaném směru v komunikaci s příslušnými institucemi na MPSV náš tým narazil na nečekané překážky. Mohou mít různou příčinu. Patrně jde o to, že prostředky, které byly na danou oblast již vynaloženy či přislíbeny, jsou jednostranně zaměřeny na problematiku, ve které stárnoucí populace hraje jen pasivní roli příjemce prostředků a služeb. Jinými slovy, těží se z přidělených prostředků, což má za následek rigiditu přijaté koncepce, ačkoli tato má zásadní nedostatky.
V případě, že by na naší politické scéně působil subjekt, který by alespoň částečně realizoval novou politiku, tj. politiku permanentního aktivního prosazování komplexních reforem se znalostí celé jejich perspektivy a konkrétního řazení reformních kroků, nemohla by taková situace vzniknout, a pokud by i vznikla, nemohla být dlouhodobě přetrvávat. Na překonávání rigidity institucí, odhalování příčin této rigidity by docházelo k plnějšímu chápání toho, jak spolu souvisejí příčiny současných problémů.