Jedním z projevů současné doby jsou spory o budoucnosti EU. Zde je můj článek, který jsem napsal před pár dny a který tímto zařazuji i do seriálu o reformách:
Tady na Rhodosu se dobře přemýšlí. Je tu inspirující příroda, především se tu však po tisíciletí střetaly nejrůznější kultury. Při procházkách jsem i na dálku zaznamenal líté spory o to, zda připomínáme Havlův odkaz dostatečně, komu slouží Zeman apod. A najednou mně to došlo. Na místě, kde byl silný vliv byzantismu, ale také řecké demokracie. Došlo mně, v čem je základní rozdíl mezí příznivci Havla a příznivci Zemana.
Příznivci Havla chtějí vyrobit kult přesně ve stylu byzantismu, tj. nekritického uctívání autority (skutečné či domnělé, živé či mrtvé), kdy i její nedostatky jsou vydávány za přednosti a kdy uctíváním těchto nedostatků (menších i fatálních) si člověka dělá alibi pro svá vlastní selhání.
To je absolutně odlišný přístup od toho, jaký mají vztah k Zemanovi jeho příznivci. Vědí o jeho chybách, nebojí se o nich hovořit. Nikdy by je nenapadlo stavět mu nějaké podmínky. Jeho podporu berou pragmaticky. Vždy v historii, když jsme se pokořili (viz slavná otázka, která padla v Zikmundově předsálí ve filmu "Proti všem"), nám bylo hůř. A když jsme sloužili zlu, bylo nám ještě o mnoho hůř. Zeman je jeden z mála politiků, kteří se nenechali vtáhnout do spárů degenerující, rozpadající, ale o to nebezpečnější globální moci. Takže v jeho podpoře vidí příznivci Zemana obranu tradiční demokracie zrozené právě v antickém řecku.
Příznivci Havla nás vedou do marasmu byzantismu, příznivci Zemana se snaží uchránit základy moderní evropské demokracie. |
Teď už mně někteří napadnou, že přeháním. Tak si vezměme 10 důvodů, které Pavel Šafr uvádí pro podporu názoru, že Miloš Zeman nemá být prezidentem české republiky:
1. Miloš Zeman se stal prezidentem na základě kampaně, která neměla transparentní financování a podezření, že jej sponzorovaly ruské bezpečnostní služby a ruské firmy je značné a hraničí téměř s jistotou. |
2. Miloš Zeman projevil pohrdání parlamentní demokracií tím, že více než půl roku udržoval při životě svévolně jmenovanou vládu, která neměla mandát svobodně zvoleného parlamentu. |
3. Miloš Zeman projevil bezprostředně po svém zvolení pohrdání svobodným tiskem, když paušálně označil novináře za zločince. Tím poškodil povědomí o potřebě svobodné kritické diskuze a svobodného šíření informací, jež jsou zásadní pro demokratické uspořádání společnosti. |
4. Miloš Zeman podvrací vztahy s našimi západními spojenci a hraje na zahraničně-politické scéně roli příslušníka ruské páté kolony v EU i v NATO. Takové chování představuje ohrožení národní bezpečnosti. |
5. Miloš Zeman navazuje vztahy s autoritativními režimy Východu a demonstruje tak své pohrdání demokratickými principy a lidskými právy. Staví se přitom na stranu silnějších proti slabším, na stranu diktátorské moci proti jejím oponentům a kritikům. Tím znevážil základní hodnoty, na nichž byla po Listopadu 1989 postavená úspěšná a respektovaná zahraniční politika české republiky. |
6. Miloš Zeman nese zodpovědnost za policejní akce, které při návštěvě čínského prezidenta potlačily ústavní právo na svobodné shromáždění. Toto potlačení ústavního práva veřejně pochválil. |
7. Miloš Zeman šíří v české společnosti nenávist, podporuje temné proudy xenofobie a agresivního nacionalismu. Štve znejistěné lidi proti uprchlíkům a imigrantům. |
8. Miloš Zeman buď otevřeně lže, nebo nezodpovědně plácá nesmysly. Tato skutečnost byla potvrzena soudem. Tím jako nejvyšší představitel země podvrací základní povědomí o slušnosti. |
9. Miloš Zeman pohrdá rozhodnutím soudu, který uložil jeho kanceláři omluvu za jeho lživé výroky. |
10. Miloš Zeman mluví sprostě při svých veřejných vystoupeních. |
Viz: https://svobodneforum.cz/deset-duvodu-proc-milos-zeman-nena-byt-prezidentem-ceske-republiky/
S řadou věcí bude příznivec Zemana souhlasit. A určitě by ještě dodal další nedostatky: Nedostatečně dodržuje životosprávu, je unáhlený, samolibý, paličatý, nedovede si vybírat spolupracovníky..., ale – a to je naprosto hlavní – nebojí se čelit globálnímu zlu, které vyrůstá ze samotné podstaty globální moci. Připomenu:
Každá lidská pospolitost je od pradávna ohrožována dvěma neduhy, které, pokud se "vyboulí", pokud začnou "bujet", mohou tuto pospolitost zlikvidovat. Je to: |
- Bohatnutí bohatých a chudnutí chudých nad určitou mez, následné oddělování se bohatých od chudých formou investování do společenské pozice s cílem uchránit svá privilegia, a to i za cenu případného obětování či likvidace těch, kteří se ekonomickému a sociálnímu útlaku brání. |
- Vytváření struktur, které jsou založeny na vztazích vyplývajících z toho, že někdo na někoho něco ví. Něco difamujícího. A aby ho mohl začít vydírat, kryje ho. Aby měl z vydírání potřebný efekt, protěžuje jej v rámci institucionálních struktur, kterými je vykonávána správa, rozdělování veřejných prostředků, příp. kterými je zabezpečována ochrana dané lidské pospolitosti proti porušování obecně přijatých zásad (morálních norem, zvyklostí, zákonů). |
Jedno i druhé, pokud se "vyboulí" či "rozbují", zlikviduje jakoukoli pospolitost či civilizaci. My máme tu smůlu, že žijeme v době, kdy k tomuto rozbujení došlo. A kdy došlo k propojení struktur vzniklých na bázi pozičního investování se strukturami založenými na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad. Pokud jde o zpravodajské služby, tak ty jsou dnes deformovány a degenerovány právě touto reálnou ekonomickou základnou, ze které a na které vyrostly. |
Tím se spustila řada her, z nichž upozorním jen na některé: |
1. Nejlépe se masivní narušování obecně přijatých zásad (které může mít podobu parazitování na devastaci celých států) kamufluje, pokud je překryto nějakým konfliktem. A tak se jde od jednoho konfliktu k ještě většímu, od jedné lumpárny k ještě větší. A nejde to zastavit, Všem se to vymklo z rukou. – To není "přílišné sebevědomí americké administrativy", to je hra, která se vymkla všem z rukou a kterou nepůjde zastavit bez masového odporu. Ovšem odporu, který vychází z poznání toho, o co jde. |
2. Mnozí z těch "zasvěcených", kteří se na hře podílejí a kteří "považují za normální to, co normální není" jako znamení své nadřazenosti či vyvolenosti, již nevěří, že existuje pozitivní řešení, možnost nápravy. A tak spouštějí hru Titanic – hru, při které nejde o to, co nejvíce lidí zachránit, ale naopak, co nejvíce lidí uzavřít v podpalubí a odepsat, aby se zvýšila šance na jejich vlastní záchranu. Součástí této hry je i snaha o destabilizaci zemí EU, aby byl eliminován přirozený a vlivný odpor proti těm největším lumpárnám z pozic kulturně historických tradic, jejichž nositeli tyto země jsou (racionalita, úcta k člověku, vzdělanost, kulturní rozhled, znalost dějin včetně dějin vědy dějin náboženství apod., zkrátka všeho toho, co je prevencí jednostrannosti, nesnášenlivosti, uzavřenosti). |
3. Jsou to hry spojené s oživování duchů minulosti, historických animozit. |
4. Jsou to hry spojené s různými formami tunelování ve velkém a shora. |
5. Jsou to hry spočívající v prestižním prosazování předem avizované vůle (zčásti veřejně deklarované, zčásti poskytované formou in-side informací "vyvoleným" či přesněji figurkám, s nimiž se manipuluje), aby byla udržena autorita devastující moci i v podmínkách, kdy exponenciálně roste nespokojenost a s ní a kdy se houfuje ale i rozkládá (v důsledku síly, kterou tato moc disponuje) odpor proti ní. |
Moc, která stojí proti nám (a to i proti těm, co ji svým počínáním reprodukují, stali se v logice této reprodukce jejími figurkami a postupně se mění v zombie – pro viditelné příklady nemusíme chodit daleko), je obrovská. Propojuje zneužití informací (degeneraci zpravodajských služeb, které měly původně společnost chránit), financí (formou tunelování společnosti shora), srůstání majetku a zločinu vzlínající přes nejrůznější formy porušování obecně přijatých zásad, kdy se za normální považuje to, co normální není. Podřídila si i sféru mediální (která se změnila ve zdroj manipulace) a dokonce i vědeckou, která připuštěním postmodernizace spáchala harakiri, na místo vědecké poctivosti, angažovanosti, erudovanosti a historické kontinuity hledání pravdy dosadila slouhovství, zavírání očí, nad tím co se děje, i úst těm, kteří by se o to, co se děje, přece jen pokusili říci. |
Neexistují již státy, které by hájili své, byť třeba i sobecké zájmy, a to dobře či hloupě. Existuje jen moc, která státy ovládla a která se projevuje ve stupňujících se iracionalitách. Nikdo ji již neřídí a zatím ji nikdo nedokáže zastavit. A to proto, že reformátoři "shora", kteří se dostali přímo do styku se zlem, uviděli kousek té hrůzy a pocítili potřebu nápravy, jsou prvními oběťmi neobratných pokusů o změnu. A ti "zdola" zatím nepochopili či dokonce nechtějí pochopit, co se "právě hraje". |
Velkým nebezpečím pro ty, kteří by mohli svou aktivitou přispět k nápravě, je, že si obrovskou sílu moci, která stojí proti nám všem, proti lidem, neuvědomují, či ještě hůř, nechtějí uvědomit. A to prostě proto, že si příliš brzo dělí kůži medvěda, kterého chtějí ulovit. Ale lov ještě ani nezačal. Medvěd (nemyslím tím v tomto příkladu ruského medvěda) běhá po lese, a my se zatím o jeho kůži pereme v chlívku, a do lesa se nám nechce. Nechceme se opřít o kvalifikovaně poznanou pravdu. A tak pořádáme co nejvíce setkání odporu (kolik jich je s těmi "nejlepšími úmysly" připraveno jen na 28. října tohoto roku?!), aby se každý aspoň kousek zviditelnil, než abychom se snažili s trochou pokory a skromnosti hledat cestu k sobě navzájem, spojit úsilí a konečně se pustit do dlouhého zápasu se skutečným zlem, které ohrožuje nejen naše individuální přežití. |
Viz: https://radimvalencik.pise.cz/2846-podstata-soucasne-moci-uvaha-k-vyroci-28-10.html
V této situaci je logické Zemana pragmaticky podporovat. A ať každý sám rozumem posoudí, které z těch "nedostatků" Zemana tváří v tvář současné globální moci jsou vlastně jeho předností a které představuji riziko. Pragmaticky, věcně, s oporou ve faktech a s důvěrou v kvalifikovanou diskusi.
Byzantské adorování Havla, který se velmi levně vzdal vlastní identity a stal se slouhou globální moci v těch největších selháních EU ("humanitární bombardování" je jen jedním z nich) nutně vede k "zapouzdřenému" vztahování se ke světu. Havel vstoupil do dějin jako vrchol individuální pokrytectví, které je naprosto logickým a neodvratným důsledkem toho, když se někdo ztotožní s použitím dvojího metru jako nástroje globální moci a angažuje se v podpoře tohoto nástroje.
Důsledky byzantštiny importované přes pokus o vypěstování Havlova kultu jsou směšné. Přejmenování "náměstí-nenáměstí" na Havlovo, a to symbolicky v místě jedné z nejsprostších zlodějin (pokrytecky označené za "nápravu křivd") – nic lepšího se nemohlo podařit.
(Pokračování dalším příspěvkem)