Původně jsem chtěl v seriálu o reformách pokračovat jinými příspěvky, ale toto (vyjádření německého prezidenta Wulffa a to, co se stalo hned druhý den v Mnichově) mě donutilo urychlit práce na analýze komplexu her TITANIC:
https://radimvalencik.pise.cz/3431-vcera-dnes-a-zitra-wulff-a-mnichov.html
Hra je stále nebezpečnější. Proto ještě "nedopečené" uveřejňuji na 4 pokračování:
Čtvrtá část
V rámci seriálu o reformách uveřejňuji nyní na pokračování poměrně náročný pracovní text s nejnovějšími výsledky modelování komplexu her TITANIC. Tato část je z pochopitelných důvodů poněku srozumitelnější, než dvě předcházející.
Následující série navazuje na tento článek:
https://radimvalencik.pise.cz/3384-r2016-091-titanic-podrobnejsi-analyza-3.html
Koncept přínosného experimentu
V předcházejících dvou dílech této série jsme uveřejnili nové výsledky analýzy komplexu her TITANIC. Na tomto základě lze již provádět a vyhodnocovat experimenty. Ukážu jeden z nich.
Osoby, které se účastní experimentu, rozdělíme na dvě skupiny. Pracovně je označme jako skupinu "Nepoučených" a skupinu "Poučených.
Bude se od nich požadovat, aby čísly od 0 (nemůže se stát), přes 5 (jedna alternativa je stejně pravděpodobná jako druhá) až 10 (stane se s naprostou jistotou) ocenili následující:
Základní otázky:
1.1. To, že se v současné realitě hraje hra TITANIC o přežití tak, jak bude stručně popsána (oběma skupinám stejně).
1.2. S jakou pravděpodobností by se v případě, že by se hra typu TITANIC hrála, zachránili, pokud by:
- volili kooperativní strategii;
- volili nekooperativní strategii.
(Tyto otázky jsou jen podpůrné, podstata experimentu je v něčem jiném).
Další otázky pro skupiny "Nepoučených":
2.1. Pokud by se hrála hra TITANIC, s jakou pravděpodobností by se dostali mezi vyvolené:
- pokud jim budou sloužit;
- pokud jim nebudou sloužit.
2.2. S jakou pravděpodobností se zachrání:
- pokud budou vyvoleným sloužit;
- pokud nebudou vyvoleným sloužit.
Další otázky pro skupiny "Poučených":
2.0. Pokud by se hrála hra TITANIC a pokud dostali nabídku sloužit vyvoleným, aby se zachránili spolu s nimi:
- považovali by tuto nabídku za závaznou a míněnou vážně;
- považovali by ji jen za fiktivní, aby byli použiti a zneužiti pro potřeby prosazení nekooperativního řešení.
(Toto je nová otázka, která ve skutečnosti vysílá skupině "Poučených" určitou informaci.
2.1. Pokud by se hrála hra TITANIC, s jakou pravděpodobností by se dostali mezi vyvolené:
- pokud jim budou sloužit;
- pokud jim nebudou sloužit.
2.2. S jakou pravděpodobností se zachrání:
- pokud budou vyvoleným sloužit;
- pokud nebudou vyvoleným složit.
K tomu: Vidíme, že skupině "Poučených" je navíc vložena jedna otázka (2.0). Lze předpokládat, že odpovědi zejména na otázku 2.1. se budou v obou skupinách výrazně lišit.
A nejen to. Každou otázku lze doplnit vysvětlujícím textem, resp. výkladem experimentátora. U otázky 2.0 lze formou experimentů přímo testovat různé formy upozornění na to, že přísliby odměny za slouhovství (většinou formulované implicitně v rámci spontánně vytvářených skupiny), mají své markery a podle nich lze rozpoznat, že nejsou míněny závazně, tj. že se nabízí jen fikce záchrany.
(Pokračování)