Do úvodních dílů letošního seriálu o reformách zařazuji vyjádření svého názoru na jednotlivé problémové okruhy, tak jak byly uveřejněny 2. února, viz:
https://radimvalencik.pise.cz/3115-r2016-002-nacrt-vychozich-problemovych-okruhu.html
Dnes se dostávám k prvnímu problémovému okruhu, který je základní v tom smyslu, že na jeho rozpracování závisí:
- Jednak to, jakou představu si o možnost odvětví produktivních služeb vytvoří ti, kteří si dosud perpektivní možnosti tohoto odvětví dostatečně neuvědomují.
- Jednak to, jaké konkrétní nástroje k vytvoření zpětné vazby mezi konkrétními ekonomickými efekty odvětví produktivních služeb a financováním (finančními zdroji) produktivních služeb může uvažovat, jak rozpracujeme možnost jejich využití.
Problémový okruh 1: Vymezení efektů produktivních služeb
A/ Především je vhodné utřídění (katalogizaci těchto efektů) podle oblastí, kde vznikají.
Základní přehled:
1. Efekty v oblasti nabývání lidského kapitálu:
- V rámci výchovy v rodině
- V rámci jednotlivých stupňů vzdělání, včetně postgraduálního
- Kurzy a rekvalifikace související se změnou profesního uplatnění
- Působením kultury
-- V rámci kulturních zařízení
-- V rámci vydavatelské činnosti
-- V rámci sdělovacích prostředků
- Zvyšování úrovně informavanosti
-- Prostřednictvím sdělovacích prostředů
-- Prostřednictvím internetu
2. Efekty v oblasti uchování lidského kapitálu
- V oblasti zdravotní péčí
-- Běžné
-- Preventivní
- V rámci relaxace a rekreace
- V rámci lázeňská péče
3. Efekty v oblasti uplatnění lidského kapitálu
- Formou vytváření absolventských sítí univerzit
- V rámci role ostatních sociálních sílí
- Poradenství a zprostředkovatelství ve vazbě na profesní trhy
B/ Identifikování synergických efektů
Například:
- Vazba púvodní výzkumné činnosti univerzit na vzdělávací proces a vytváření absolventských sítí.
- Propojení něktrých forem v rámci cestovního ruchu – spolupráce univerzit v oblasti vědy a vzdělání, turistika, vzájemné poznávání různých kultur, spojení mezinárodní spolupráce v oblasti výzkumu a vzdělání s podnikovou praxí, vytváření podnikových výzkumných center za účasti univerzit.
C/ Vytypování zvlášť perspektivních oblastí efektů produktivních služeb
A to i těch, které lze realizovat přímo v podmínkách VŠFS a spolupracujících odborných institucí (jako příklad toho, čím lze začít okamžitě).
D/ Vymezení těch oblastí, jejichž plný rozvoj je vázán na využití přenesené ceny či zprostředkované uplatnění přenesené ceny
Například univerzitní vzdělání, postgraduální zdravotní i vzdělávací péče zaměřená na prodloužení horizontu produktivního uplatnění apod.
Poznámka: Tento text je jen výchozí nástin, uvítám doplnění a kritické korekce.
(Pokračování poznámkami k dalšímu prolémovému okrhuhu)
RE: R2016/011: Efekty odvětví produktivních služeb | honza* | 11. 02. 2016 - 07:06 |