Další vyplněná (podrobně a s řadou inovací) anketa přišla od Jana Kalety.
Připomínám, že pracovní verzi monografie je přístupná v elektronickém časopisu Marathon ve Zvláštním čísle tohoto roku (pod ikonkou Mar14z.doc, 127. číslo tohoto časopisu) na stránce:
https://www.valencik.cz/ (vlevo v horní části).
V současné době vrcholí přípravy na první ze seriálu konferencí a v rámci ní uveřejňujeme i ohlasy na anketu k uvedené monografii, viz:
Nyní vyplněná anketa J. Kaletou:
1. Jak je srozumitelná hlavní myšlenka (týkající se přechodu ke společnosti, jejíž ekonomika bude založena na produktivních službách), kterou jsme se snažili do textu monografie vtělit a kterou jsme se řídili při jejím zpracování?
Teoreticky je srozumitelná dobře – komunikace a zpětná vazba vede k inteligentnímu růstu a blahobytu.
- Máte k této myšlence nějaké výhrady?
Ano. Současný systém nepovažuji za vhodný k realizaci většiny návrhů, protože,
- veřejný sektor není efektivní při vykonávání úkolů jakéhokoliv druhu v porovnání se soukromým,
tj. financování veřejného sektoru zdaněním zlikviduje několikanásobek podobné soukromé produktivity, která nikdy nevznikne.
- Ani sebelépe naprogramované stanovy úřadů a škol nemohou, než napodobovat přirozenější a rychlejší zpětné vazby na volném trhu.
- Stále trvá problém prorůstání zájmových skupin právním systémem, protože tyto skupiny nenesou ekonomické ani právní riziko.
Na volném trhu nese riziko každý a padnout mohou i giganti (např. nedávno mobilní divize Nokie).
- Chtěli byste ji něčím doplnit?
Ano, nutností kampaně k nenásilné výchově dětí bez donucování a trestů (vč. školních). První vlaštovkou práv dětí je např. NEVÝCHOVA.CZ. Prvních 5 let takové (ne)výchovy v ČR by vytvořilo generaci lidí, schopných naplnit všechny účely reformy. Lidé, kteří vyrostli bez násilí, s komunikací a dohodami, by měli asi o 6-8 bodů vyšší IQ, mnohem větší sebevědomí, pevnější zdraví, delší produktivní život a podobně. IQ je sice lineární, ale jeho důsledky rostou exponenciálně. 6 bodů IQ může představovat rozdíl mezi sebevědomým pracujícím a kriminálníkem, neschopným si představit produktivní dohodu. Bez tohoto tématu nebude lidský kapitál nikdy kompletní.
2. Které části monografie považujete za nejlépe zpracované?
Většinu těch dlouhých a formálních.
3. Které části monografie považujete za problémové?
Ty vágně filosofické – např. Černík a Žák.
A také svoje.
- Navrhujete je podrobit diskusi a následně přepracovat.
- Stylisticky upravit, zpřehlednit a zkrátit.
Ano své příspěvky chci pokud možno podle poznámek k prezentacím na pracovní části.
4. Co vám v monografii chybí, co doporučuje doplnit?
Projekt Nevýchova.cz, případně doplněný o materiály okolo Peaceful Parenting, které propaguje kanadský filosof Stefan Molyneux. Naprostou bombou by bylo začlenění jeho série Bomb in the Brain, založené na studii Adverse Childhood Experiences.
5. Kterého z našich, případně zahraničních odborníků byste doporučovali přizvat ke spolupráci?
Stefan Molyneux :)
6. Jaké další odborné zdroje doporučujete využít?
Rakouská škola ekonomie, Henry Hazlitt, Frederic Bastiat, Molyneuxovy knihy Everyday Anarchy a Practical Anarchy.
8. V čem vás text monografie inspiroval?
V nutnosti klást důraz na praktická řešení, která už dávno existují pod nánosem přesdudků. Adekvátní filosofie a teorie máme více, než dost.
9. Co ve vás vyvolalo kritickou reakcí, případně s čím principiálně nesouhlasíte?
S vynalézáním kola – hledáním řešení uvnitř starého systému, která by se jenom vrstvila a představovala další agendu pro veřejný sektor. Veřejný sektor je třeba likvidovat. Tím myslím především rušit regulace trhu a daňovou zátěž. To rozváže ruce skutečné společnosti produktivních služeb – kterou je soukromý sektor. Veřejnému sektoru se musí všechno napsat polopatě v zákonech a ani potom to nefunguje, soukromý sektor již vše přirozeně obsahuje, protože jde o hlubší, přirozenou vrstvu abstrakce.
Veřejný sektor představuje lokalizované řešení z dávných dob, kdy v Evropě mimo hradní nádvoří existovaly převážně vyhublé vesnice a hvozdy plné vlků a loupežnivých band. Dnes je situace mimo Hrad zcela jiná. Musíme se naučit pracovat se soukromým sektorem a to znamená rozvázat soukromému sektoru ruce!
10. Pokud se podaří založit tradici každoročně zpracovaných monografií navazujících na tuto a vycházejících z navrhovaného seriálu čtyř konferencí v následujících tří létech, čím se podle vás bude lišit pojetí a obsah monografie v příštím roce od letošní?
Zajímá mne zpětná vazba od lidí na projekt Nevýchova.cz.
Dále, je třeba připomenout účastníkům i veřejnosti knihu D. Carnegieho – Jak získavati přátele a působiti na lidi. Konference je plná intelektuálů včetně mě, kteří by si z této knihy měli učinit písmo svaté. Lidský kapitál se dá zušlechťovat pouze lidskostí a ani sebelepší odborník nepovznese posluchače, pokud se k nim nebude chovat lidsky. Lidskost a chování je kapitál, který v Česku po dobách komunismu zcela chybí. Doporučuji komentář Davida Grubera k českému vydání Carnegieho knihy 1992.
Nakonec můžeme zjistit, že méně je více a kombinace nepolitické rakouské ekonomie, spolu s Carnegieho humánním behaviorismem (zejména vůči dětem) vyřeší všechny zdánlivě složité problémy, jimiž se konference o LK zabývá. To je ostatně teze Molyneuxova i moje. Problémy nelze řešit na úrovni, na které vznikly, a vymýšlení nových jazyků a popisů se může ukázat nošením dříví do lesa.
Doufejme, že:
- Podmínky ve společnosti (u nás a zejména v globálním kontextu) se natolik změní, že jako prioritní vyvstanou zcela jiné problémy; otázkou je, zda při jejich řešení bude moci teorie napomoci.
(Pokračování dalšími materiály)