Začínám připravovat 17. ročník konference Lidský kapitál a investice do vzdělání, které se zúčastní i studenti naší univerzity, případně i dalších. Součástí konference bude výměna názorů na otázky související s problémy zrodu ekonomiky založené na produktivních službách, tj. službách spojených s nabýváním, uchováním a uplatněním lidského kapitálu. Uveřejňuji jeden z prvních podkladových materiálů. Dostal jsem jej do studentky magisterského studia. Líbí se mi - pracuje pečlivě se zdroji, je stručný a obsahuje provokativní myšlenky. Zde je (v mírně pozměněné úpravě):
Iva Šlemendová:
Terciální vzdělávání - základní teze
1. Terciální vzdělávání - převažuje kvantita nad kvalitou?
2. Devalvuje se terciální vzdělávání zvyšováním počtu studentů?
I. 1953: 33.622 studentů 159.124 dětí v MŠ
II. 1982: 94.669 studentů 471.989 dětí v MŠ
III.
1992: 100.513 studentů1 325.735 dětí v MŠ
IV. 2001: 203.452 studentů 276.438 dětí v MŠ
V. 2013: 368.304 studentů2 385.000 dětí v MŠ
Pro srovnání uvádím i počty dětí v mateřských školách v témže roce.
Zdroj:
1/ Historické ročenky školství v České republice, Ústav pro informace ve vzdělání
2/ Data o studentech, poprvé zapsaných a absolventech vysokých škol [online] © 2014 MŠMT [2014-04-18] Dostupný z WWW: https://dsia.uiv.cz/vystupy/vu_vs_f1.html
3. Reagují lidé na celosvětovou krizi investováním do vzdělání a do pozice?
V posledních letech jsme svědky jevu, kdy počet nově přijatých studentů na VŠ je vyšší než počet čerstvých absolventů SŠ, kteří získali maturitní zkoušku. Situace je způsobena především neustále se rozšiřující nabídkou vysokoškolského studia (od roku 2003 zaznamenáváme nárůst počtu studentů o více než 50 % - všechny formy studia), dále pak neustále se zvyšujícím průměrným věkem přihlášených do vysokoškolského studia. (Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2011; Příloha II)
Dobrá zpráva pro obchod je, že výdaje domácností od poloviny roku 2012 postupně zpomalují svůj pád a zdá se, že se zvolna obracejí k růstu. Rostoucí výdaje domácností nemusí znamenat růst maloobchodních tržeb – spotřebitelé se mohou obrátit k výdajům do vzdělání, cestování, služeb, zdraví, pojištění a tak dále. Tedy do všech oborů, které dlouhodobě získávají silnější podíl. (Incoma GfK TOP 10, 2014)
4. Je školné v terciálním vzdělávání spásou?
K tomuto tématu jsem četla zajímavý článek v Lidových novinách: Každý pátý český student je v pasti dluhů. Má jít o elitu společnosti. Pětina vysokoškoláků má přitom dluhy. Až dvě třetiny z 82 tisíců zadlužených studentů své závazky nedokážou splácet.
Zdroj: Lidové noviny 2014 Každý pátý český student je v pasti dluhů. [online] © 2014 tn.cz [2014-04-20] Dostupný z WWW:
Provázanost školního vzdělávání s praxí
Z výše zmíněného vychází další myšlenka
5. Je třeba začít reformovat terciální vzdělávání, když nemáme dostatek absolventů učebních oborů?
6. Jsou i zaměstnavatelé, kteří by byli schopni investovat do státního vzdělávacího systému?
Zdroj: Na zaměstnance jsem vyloženě tlačil, aby šli učit, říká majitel Linetu Zbyněk Frolík, [online] © 2014 https://byznys.ihned.cz [2014-04-20] Dostupný z WWW: https://byznys.ihned.cz/c1-61972770-na-zamestnance-jsem-vylozene-tlacil-aby-sli-ucit-rika-majitel-linetu-zbynek-frolik
Šéf firmy Linet Zbyněk Frolík zjistil, že pokud chce v budoucnu třeba dobré nástrojáře, musí si je vychovat. Zřídil proto tréninkové centrum pro žáky základních škol a ve firemní školce si děti hrají s technickými stavebnicemi.
Seznam literatury a zdrojů
Historické ročenky školství v České republice, Ústav pro informace ve vzdělání
Data o studentech, poprvé zapsaných a absolventech vysokých škol [online] © 2014 MŠMT [2014-04-18] Dostupný z WWW: https://dsia.uiv.cz/vystupy/vu_vs_f1.html
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2011; Příloha II
Incoma GfK TOP 10, 2014
Lidové noviny 2014 Každý pátý český student je v pasti dluhů. [online] © 2014 tn.cz [2014-04-20] Dostupný z WWW: https://tn.nova.cz/zpravy/prehled-tisku/lidove-noviny-kazdy-paty-cesky-student-je-v-pasti-dluhu-varuje-studie.html
Na zaměstnance jsem vyloženě tlačil, aby šli učit, říká majitel Linetu Zbyněk Frolík, [online] © 2014 https://byznys.ihned.cz [2014-04-20] Dostupný z WWW: https://byznys.ihned.cz/c1-61972770-na-zamestnance-jsem-vylozene-tlacil-aby-sli-ucit-rika-majitel-linetu-zbynek-frolik
(Pokračování)
Poznámka: Zpracováno v rámci projektu Specifického výzkumu Reformy systémů sociálního investování a sociálního pojištění, problematika jejich přípravy a realizace řešeného na VŠFS
RE: Jaké reformy a proč (79) - Proč tolik studentů? | ondrey | 25. 04. 2014 - 09:12 |
RE: Jaké reformy a proč (79) - Proč tolik studentů? | tk | 25. 04. 2014 - 23:38 |