ondrey: Na článku je zajímavá následující věta: V posledních letech jsme svědky jevu, kdy počet nově přijatých studentů na VŠ je vyšší než počet čerstvých absolventů SŠ...
Podstata problému je v tom,že vysoké školy obzvláště pražské, soukromé za úplatu tedy školné umožní žadatelům z třetích zemí (států mimo EU hlavně z bývalého CCCP) získat povolení k pobytu v EU. Takže hlavně tyto školy kryjí pololegální imigraci do ČR a hlavně dále do států bývalé západní Evropy atd, kde jsou na studenty kóty a na kvalitnějších soukromých školách mohou studovat jen Ti co na to mají intelektuálně a materiálně. Tuto informaci na konferenci soukromé školy samozřejně nikdo nepřizná a mě osobně to nevadí, když studenti ze třetích zemí (za mojí generace to byli Afričané, Vietnamci, Kupánci atd.) studují v ČR, ovšem ať složí zkoušky z jazyka, či pedagogové jim nabídnou výuku v angličtině. Ovšem na půdě soukromé vysoké školy ve Vršovicích jsem bohužel viděl, jak to učitelé a studenti flikují a společná řeč v obou případech z vzájemné, nedostatečné znalosti jazyků nebylo možno realizovat. Zkoušení pak probíhalo spolu s česky mluvícími studenty a ti z bývalého CCCP měli jednoho,co jim to dost "odbytě" překládal. Vzhledem k mé znalosti ruštiny jsem mohl posoudit,že k tomu postsovětu se dostane z otázky hodně málo. A jak to zkoušení dopadlo. Nevím, jelikož byli potrápeni přednostně česky komunikující studenti a po té odejiti a s postsověty to bylo za zavřenými dveřmi umně zahráno.
tk: V článku jsou zajímavá a zároveň děsivá čísla. Kdyby se srovnaly počty studentů gymnázií v 60. a 70. letech s počtem vysokoškoláků dnes, pak máme jen dvě možnosti - buď je dnešní generace v průměru mnohem chytřejší, než jsme byli my ... nebo je většina vysokých škol pod úrovní tehdejších gymnázií. Počet zahraničních studentů je jen kosmetickou úpravou tohoto stavu. Problém není ani tak v tom, že většina populace bude otitul(k)ovaná, ale v tom, že díky diplomu se tito absolventi dostávájí na místa ve stále bující státní správě, kde o přijetí v mnoha případech nerozhodují znalosti, ale v dnešní době tak populární \"soft skills\" v pejorativním pojetí. A to už nemluvím o nekompetentních právnících, učitelích atd (tedy o zaměstnancích placených většinou z rozpočtu). Zajímavé je, že zatím u nás nevznikla žádná soukromá VŠ v oborech jako je medicína, fyzika, stavařina. Proč? No protože po absolventech těchto škol se chce, aby něco uměli. Stejně tak je zajímavé, jak problém absolventů soukromých VŠ řeší soukromé firmy. Rád bych poznal slušného personalistu, který na odpovědné místo ve firmě přijme andragoga z UJAKu. Ale ve státní správě či poslanecké sněmovně jich najdeme dost ...