Jaké reformy a proč (1)

16. leden 2014 | 08.09 |

Rozhodl jsem se odstartovat seriál, který jsem nazval "Jaké reformy a proč". Navazuje na seriál "Teorie her jako bojové umění", který jsem uveřejňoval v průběhu roku 2013 a na začátku roku 2014.

Výchozí seriál ("Teorie her jako bojové umění") jsem začal psát proto, že bez pochopení toho, o co jde, konkrétněji pak her, které se hrají, nelze prosadit ty reformy, které jsou nezbytné pro další vývoj (pokud chceme důstojně přežít, resp. vůbec přežít). Vzniká otázka, proč se znovu vracím k problematice reforem, a to formou dlouhodobého seriálu. Má to svou logiku. Konfrontace teorie her prakticky zaměřené k dešifrování toho, o co jde (kdy zvlášť příznivou půdu vytvořilo sledování vývoje od pádu staré vlády odstartované 13.6.2013 ke vzniku vlády nové - nemělo by to již dlouho trvat), s reálným vývojem ukázala následující:

1. Ve veřejném prostoru podstatným způsobem chybí představa o možnostech dynamického a současně trvale udržitelného růstu.

2. Bez této představy a bez představy o tom, jak přeorientovat ekonomiku na tento typ růstu, bude sílit tendence k investování do společenské pozice na všech úrovních. A tato tendence povede k narůstající ekonomické segregaci v globálním i lokálním měřítku. V důsledku toho bude narůst rozsah, intenzita a brutalita konfliktů, v nichž budeme odsouzeni žít s nepříliš jistou perspektivou přežití. (Zde zjednodušeně formuluji jeden z výsledků aplikace teorie her k dešifrování toho, o co jde - podrobněji na příslušném místě nového seriálu.)

3. K přeorientaci typu ekonomického růstu je nutný právě ten komplex reforem, o kterém bude řeč v tomto seriálu, tj. odpověď na otázku "Jaké reformy a proč".

Stručně řečeno: Problém prosazení reforem mě přivedl k zájmu o teorii her jako nástroje dešifrování toho, co se odehrává. A (částečné) rozkrytí her, které se hrají, ukazuje, že zcela zásadní význam pro to, aby v těch hrách, které se hrají, vyhrálo to, co umožňuje důstojné přežití, má teoreticky podložená (kvalifikovaná, propracovaná i do podoby určitých detailů) představa o změnách, které je formou určitého komplexu reforem nutno realizovat.  (Bez ní prohrajeme všichni a je nejvyšší čas ji dát.

K tomu viz mj. následující souhrny:

http://radimvalencik.pise.cz/913-71-212-hra-co-prinesl-29-12-13-superafera-200.html

http://radimvalencik.pise.cz/915-moje-novorocni-predsevzeti-pro-rok-2014.html

Několik úvodních poznámek k seriálu:

1. Začnuprovokativní otázkou, zda je možný trvale udržitelný a současně exponenciálně dynamický ekonomický růst. V rámci toho mj. odpovím na to, proč je tato otázka tak významná a jak souvisí s tím, co přinesl seriál "Teorie her jako bojové umění".

2. Seriál rozdělím do několika skupin otázek, které spolu vzájemně souvisejí.

3. Do každého dílu umístím malou anketu a budu velmi vděčný každému, kdo v komentářích na mém blogu nebo na Facebooku na ni bude reagovat. Pochopitelně ještě více mě potěší jakýkoli podrobnější komentář. (Zpětná vazba je velmi významná.)

4. Pokusím se udržet denní frekvenci. Vím, že někteří sledují mé články jen na Facebooku. Pokud se tam některý den další pokračování neobjeví, může to být tím, že nemám (jak se mi stalo během roku 2013 několikrát) přístup k internetu. Zkuste je tedy najít přímo na mém blogu. (Když vím, že musím někam odjet, kde nebudu mít přístup k internetu, napíšu něco do zásoby.)

5. Seriál uveřejňuji záměrně na pokračování, chci průběžně reagovat:

- Na aktuální vývoj (abych ukázal mj. i to, že reformy, o kterých mluvím, jsou nezbytné a je reálné je udělat, předpokládám, že život bude pro obojí přinášet dostatek důkazů).

- Na reakce čtenářů (vím, že jich moc nebude, ale každý pro mě bude mít cenu zlata).

- Na nové poznatky.

6. Čtenář jistě pochopí, že se ne vždy je člověk ve formě a mohou se mu nahromadit i nejrůznější jiné úkoly či starosti – proto některá pokračování se nemusejí podařit. To není omluva, jen konstatování toho, s čím počítám. Případnou kritiku uvítám i v tomto případě-

7. Seriál je součástí přípravy čtyř navazujících a gradujících konferencí pořádaných VŠFS na téma Lidský kapitál a investice do vzdělání (konkrétně 17. až 20. ročníku). Podrobněji viz:

http://radimvalencik.pise.cz/666-lidsky-kapital-se-vydaril-a-co-dal.html

8. O postupu přípravy konferencí budu referovat v rámci tohoto seriálu.

9. Pokud se odehraje něco, co si zaslouží pozornost i z hlediska pochopení těch her, které se hrají, pokusím se reflexi a analýzu toho, co se odehraje, organicky zahrnout do tohoto seriálu.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Jaké reformy a proč (1) ondrey 16. 01. 2014 - 18:11