R2016/089: TITANIC - podrobnější analýza/1

29. duben 2016 | 07.00 |

Včera jsem uveřejnil příspěvek L. Všetečky, který ukázal na některé zajímavé momenty při interpretaci komplexu her TITANIC. Návazně se pokusím ukázat, jak lze postupovat dále při analýze tohoto komplexu her. Částečně tím odpovím na otázku M. V.:

"Mohu se zeptat na jednu věc? Mám za to, že většina lidí, kteří dokázali vést druhé, měla jakýsi dar vhledu, kdy ze světových událostí dokázali vybrat ty nejpodstatnější a určit reálnou situaci tak přesně, že jim to umožnilo i jistou predikci a jejich rozhodnutí byla zatížena menším počtem závažných chyb. Např. Napoleon ve svých počátcích, někteří z vedení Velké Francouzské revoluce (ve svých počátcích), ve vedení Ruské revoluce (bohužel taky jen ve svých počátcích), atd. Snažíte se hrou Titanik tento dar nahradit počítačovou hrou, která by mohla analyzovat události a shrnout je natolik, aby bylo možné dosáhnout určité předpovědi dalších dějů? Nebyl to jen výjimečný dar několika lidí, který dnes už není možné znovu napodobit, pro příliš velký počet proměnných? Zní to moc šíleně?"

Předběžně jsem odpověděl:

"Modelování reality prostřednictvím reality může napomoci srozumitelně vysvětlit podstatu toho, co se dnes odehrává. Tak, aby to více lidem došlo. Proměnných je vždy hodně, umění je najít ten správný postup rozklíčování reality prostřednictvím jednoduchého, elementárního, srozumitelného. A to vyžaduje čas a trpělivost. Hlavní je, aby lidé věřili ve své rozumové schopnosti."

Tak se do toho pusťme. Je to dřina, ale vyplatí se to:

Připomínám:

Matice 1: Základní matice výplat

Hráč B (ostatní osoby)

Zvítězila strategie kooperace

Zvítězila strategie nekooperace

Hráč A

(jedna osoba)

Kooperuje

A11: B11

A12 : B12

Nekooperuje

A21 : B21

A22 : B22

Již dříve jsme zdůvodnili, jaké předpoklady musí platit a jaké hry rozlišujeme.

Viz: http://radimvalencik.pise.cz/3350-r2016-080-titanic-jak-vypocitat-slunickare-2.html

Hodnoty v jednotlivých buňkách výplatní matice můžeme rozepsat podrobněji takto:

p1                     – A kooperuje a zvítězila strategie kooperace

1- p1                – A kooperuje a zvítězila strategie nekooperace

p2                    – A nekooperuje a zvítězila strategie kooperace

1- p2                – A nekooperuje a zvítězila strategie nekooperace

p1 - p2                  – Síla hráče A.

Pokud p1 = p2, tak hráč na prosazení kooperativního řešení nemá žádný vliv.

Důležité je správně interpretovat případ, kdy p1 < p2 a kdy p1 > p2. A to zejména v případě, kdy VYVOLENÍ rozhodují, zda hráče A vezmou mezi sebe.

sA11                                       – Pravděpodobnost, že se hráč A zachrání v případě, že kooperuje a zvítězí strategie kooperace      

sA12                                       – Pravděpodobnost, že se hráč A zachrání v případě, že kooperuje a zvítězí strategie nekooperace

sA21                                       – Pravděpodobnost, že se hráč A zachrání v případě, že nekooperuje a zvítězí strategie kooperace

sA22                                       – Pravděpodobnost, že se hráč A zachrání v případě, že nekooperuje a zvítězí strategie nekooperace

Potom platí:

A11 = p1.sA11

A12 = (1- p1).sA12

A21 = p2.sA21

A22 = (1- p2).sA22

Nyní pravděpodobnost záchrany hráče B, což je "průměrný hráč" ze všech hráčů (tj. jak ten, který nepatří mezi VYVOLENÉ, tak ten, který mezi ně patří).

sB11                                       – Pravděpodobnost, že se hráč B zachrání v případě, že kooperuje a zvítězí strategie kooperace      

sB12                                       – Pravděpodobnost, že se hráč B zachrání v případě, že kooperuje a zvítězí strategie nekooperace

sB21                                       – Pravděpodobnost, že se hráč B zachrání v případě, že nekooperuje a zvítězí strategie kooperace

sB22                                       – Pravděpodobnost, že se hráč B zachrání v případě, že nekooperuje a zvítězí strategie nekooperace

B11 = p1.sB11

B12 = (1- p1).sB12

B21 = p2.sB21

B22 = (1- p2).sB22

Zde je nesmírně zajímavé interpretovat vztah mezi sAij a sBij ve smyslu "menší, větší". Umožňuje to totiž rozlišit různé případy her v rámci komplexu her TITANIC.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář