Reformy (229) Kontexty hry TITANIC I.

15. září 2015 | 07.00 |

V logice věci zařazuji do seriálu o reformách sérii dříve publikovaných článků o historických a dobových kontextech hry typu "Titanic".

Úvodní poznámka

Od M. Neuberta jsem dostal zajímavý podnět, který mě přiměl zamyslet se nad širším (společenským i historickým) kontextem hry typu "Titanic". Zde je to, co mně napsal:

"A shodou okolností jsem si včera přečetl i všech 6 dílů vašeho článku o hře Titanic.

Zkus zítra napsat, jakou hru máš na mysli přesně, nejen "typ" Titanic. A pak prosím upřesni tu historickou paralelu, v čem přesně že se historie v tomto konkrétním případě opakuje.

Přijde mi, že děláš totéž, co mi lidé kolem mne občas vyčítají - že si já myslím, že věc je tak jasná, že není třeba zbytečných slov. A ono asi je... Nechci téma zlehčovat, protože jisté nebezpečí hry Titanik taky cítím, ale osobně si myslím, že se stejnými symptomy, jak popisuješ, by se hrála i hra "Pozor, vyletí ptáček".

Podstata takové - i když jednodušší hry - hry by spočívala v tom, že se vytváří kouřová clona, která odvádí pozornost od závažných problémů a vývoje, třeba tím, že se vytváří zdání hry Titanic, o který ale ve skutečnosti nakonec nejde. Davové chování, zejména to hnané strachem, to je ideální prostředí pro řízení, protože dokážeš odhadnout jednání společnosti.

Já sám nevím, jak to ve skutečnosti je, ale až budete chystat ten příspěvek na konferenci, měli byste s touhle "mou" hrou rozhodně taky počítat."

Zamyslel jsem se nad tím, co si představuje M. Neubert pod tímto: "jakou hru máš na mysli přesně, nejen "typ" Titanic"

0pt; font-family:"Times New Roman",serif;mso-bidi-font-weight:bold">. Z hlediska teorie her je to totiž tak, že mám určitý model definovaný matematicky či alespoň koncept, který popisuje nějaké dilema, a ten nalézáme v různých situacích. Koncept hry jsem v rámci možností popsal (ještě je na něm třeba pracovat, aby byl jako matematický model zcela čistý). Připomenu to hlavní:

V případě, kdy vznikne situace, za které nemohou přežít všichni, řeší ti, kteří mají informace a kompetence následující dilema: Snažit se o společnou záchranu, resp. minimalizovat ztráty, nebo maximalizovat počet těch, které zbavíme šance na přežití, abychom zvýšili šanci na vlastní přežití?

Podrobněji viz: http://radimvalencik.pise.cz/2688-hraje-se-hra-titanic-je-cas-odpovedet.html

Po podrobném přečtení toho, co M. Neubert píše, jsem dospěl k závěru, že má na mysli to, abych popsal kontext této hry v současné realitě. Realita se totiž liší od modelu či konceptu určité hry tím, že se v "potkává" či "střetá" velké množství nejrůznějších her, které mají různou míru dominance a svůj výsledný vliv tak zesilují či oslabují. Hru v čisté (modelové) podobě v realitě prakticky nikdy nenajdeme.

Téma kontextu hry typu "Titanic" v současné společenské realitě je velmi náročné a požadavek, abych to udělal hned následující den, jsem nezvládl. Dostávám se k tomu až po několika dnech naplněných usilovným přemýšlením. Výsledky se pokusím vyložit v podobě několika více či méně navazujících fragmentů, ale tak, aby to bylo o tom, co se v současné době děje. Soustředím se při tom na následující body:

1. Pokud se skutečně hra typu "Titanic" hraje či rozehrává (a má z tohoto hlediska vyšší míru dominance), tak z toho plynou mimořádně významné důsledky pro odpověď na tradiční otázku "Co dělat?".

2. V pochopení historických a společenských kontextů toho, co se dnes odehrává (globálně i lokálně) existuje spousta "nedorozumění", přežívá spousta stereotypů, iluzí ale i vysloveně zcestných pohledů. Existence velmi vysoké míry diverzity v této oblasti, která není dostatečně kultivována schopností vyjasnit si formou komunikace pohled na některé zásadní otázky, má za následek ztrátu akčnosti v případě, kdy je nutné čelit zlu.

3. A to nejdůležitější: Je nutno velmi přesně rozlišovat několik vrstev současného dění, několik vlivů, které se potkávají, několika typů změn, které se vzájemně podmiňují. Přitom je nutné nacházet nejen to, co spolu vzájemně souvisí, ale i to, co spolu nesouvisí, resp. původně existovalo odděleně.

Nyní již k jednotlivým fragmentům historických a dobových kontextů hry typu "Titanic" tak, jak se tato hra hraje v současné době.

(Pokračování 2. dílem série)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Reformy (229) Kontexty hry TITANIC I. ondrey 15. 09. 2015 - 12:14