REFORMY (221) V. Černík: Jiný pohled

7. září 2015 | 07.41 |

V logice věci zařazuji do seriálu o reformách příspěvek V. Černíka s mými poznámkami:

Vladislav Černík reagoval na některé články na mém blogu těmito poznámkami, o nichž se domnívá, že jsou alternativou vůči mému pohledu:

Nabízím trošku jiný pohled:
1) Tzv. plně zásluhový důchodový systém je prostě chybná extrapolace k chybně nastavené limitě.
a) Adekvátně placených míst je málo a ubývají!
b) Cenová úroveň zvlášť důchodcovského spotřebního koše roste a výrazněji než průměrná mzda a dost výrazněji než průměrný důchod
2) Řecký občan a to dost výrazně a zřetelně většinově trval na Euru
a) Trojka dobře ví, jak nastavit situaci tak, aby návrat k drachně Řeky ještě víc postihl, než podmínky po referendu
b) SYRIZA neměla reálného partnera, sama po svém nástupu k moci, věc nemohla ustát, její pravicový partner nedovolí tzv. "šáhnout" na armádu, tam by se dalo dost ušetřit, Turecko, i když Erdogan je militantní si toho času nedovolí druhý Kypr
c) SYRIZA v podstatě zaujala místo zkrachovalé a zkorumpované řecké socdem. To se v daném čase a prostoru nedá hrát: Tamní KS ji nepodpořila, asi správně, neboť to by tamní KS vymazalo. Na bývalých 51 % může nyní zapomenout i švédská socdem. A co to jsou koalice s většími či menšími (K/k)alousky víme sami dobře.
d) Podpora od evropských partnerů byla reálně nulová a někdy i záporná. Např. Die Linke strejdu Šojbla nemohou usměrnit a Ficův SMER ústy slov. ministra financí doslova kopal.
e) Putinovod Rusko toho času nepůjde Řecku na pomoc ani materiálně, ani by ho "nepřivinulo" v případě vystoupení z NATO.
f) Ruský plynovod by měl význam, tak za pět let, ale nijak by nenapomohl nyní.
g) Vojenská junta z NATO musela být uchvácena drtivou silou ekonomických pák, tak levně nikdy militární zásah nevyšel.

K tomu připojuji pás svých poznámek:

S celou řadou tvrzení V. Černíka souhlasím. Celkově mně v jeho podání vadí dvě věci:

- Prvky setrvačného pohledu v přelomové době. – Tj. pokud chceme pochopit, o co v současné době jde, musíme si především uvědomit, že jde skutečně o dobu přelomovou a že bez pochopení toho, v čem je přelomová, se budeme dopouštět chybných tvrzení (uvedu příklad z poznámek V. Černíka).

- Podcenění komplexního pohledu. – Tj. lze sice polemizovat formou různých dílčích pohledů, ale k pochopení doby potřebujeme pohled dostatečně komplexní. Ten může být jen a jen výsledkem společného úsilí. Ale toto úsilí může být efektivní jen tehdy, když budeme respektovat to, co už je na stole. Bez poctivé snahy po tom, podívat se na to, co už je, a pochopit to, každý kritik současnosti uvízne v prachu svých fragmentárních pohledů, aniž by pochopil, o co jde. Vím, že je to těžké, ale potřebujeme koncepční řešení a toto je jeden z kroků k němu:

http://radimvalencik.pise.cz/2316-reformy-99-odkaz-na-monografii.html

Tam je zdůvodněno, proč plně zásluhový a proč plně uzavřený průběžný penzijní systém i další otázky. Jsem pro věcnou polemiku, ale ne izolované výtky, které jdou někdy úplně mimo, a spíše potvrzují, že se jedná jen o setrvačný pohled.

Teď jeden konkrétní příklad. Připomínám:

"Adekvátně placených míst je málo a ubývají!"

To je sice popis reality, ale v té ekonomice, o kterou jde a která je založena na produktivních službách (umožňujících nabývání, uchování a uplatnění lidského kapitálu) se vygeneruje libovolný počet velmi dobře placených míst na základě vlastního ekonomického efektu těchto produktivních služeb. A to i takových míst, kde se může dostatečný počet lidí uplatnit i ve vyšším či dokonce velmi vysokém věku. Přitom právě díky produktivním službám. Produktivní služby tak na jedné straně nabízejí příležitost uplatnění, na druhé straně jsou nutnou podmínkou toho, aby se člověk mohl dlouhodobě produktivně uplatnit. (Tak jako kdysi v období průmyslové revoluce kapitál vzniká tím, že vytváří se sebe). Pokud ovšem parametry zcela nové ekonomiky, ekonomiky, která bude výsledkem změny výraznější než průmyslová revoluce, ekonomiky, ke které mohou otevřít cestu skutečné reformy, chceme pochopit, chce to také trochu něco sestudovat.

(Pokračování dalším příspěvkem)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář