Zajímavý pohled na problematiku lidského kapitálu dala v tezích v rámci přípravné diskuse k 19. ročníku konference Lidský kapitál a investice do vzdělání N. Petrů z VŠFS. Zde je druhá část tezí:
Strategické řízení rodinného podnikání prostřednictvím dynastického lidského kapitálu – teze – 2. část
Naděžda Petrů
Specifikům strategického řízení rodinných firem se věnuje prof. Randel S. Carlock a John L. Ward. Ve své monografii shrnuli poznatky 94 odborných publikací. Výše uvedený Figure 1 demonstruje, že dynamika, perspektiva a úspěch rodinného podnikání závisí na schopnosti všech zúčastněných skloubit pohled rodiny a podnikání do strategického plánu. Ten identifikuje cíle jednotlivých zainteresovaných subjektů a zároveň vytvoří obchodní vizi a obchodní (podnikatelskou) strategii rodinného podnikání. K dosažení rovnováhy mezi osobními zájmy a úspěchem rodinné firmy je nutno identifikovat a plánovat politiky zaměřené na pět stěžejních proměnných. Jsou jimi:
- kontrola – kdo a o čem rozhoduje, komu a za co odpovídá,
- konflikt – jakým způsobem a prostřednictvím jakých rodinných orgánů (rodinná rada, rodinné setkání...) budou konflikty řešeny,
- kapitál – vytvoření systému a dohod tak, aby rodinní příslušníci mohli reinvestovat, popř.
prodávat své investice, aniž by poškodili zájmy ostatních členů rodiny,
- kultura – v čem vidí rodinní příslušníci hodnotu, jak bude tato prezentována vůči zákazníkům, dodavatelům, zaměstnancům, širokému okolí,
- kariéra – dle schopností a zájmu různých rodinných příslušníků včetně stanovení odměn na základě očekávané výkonnosti.
Tvrzení směřující ke zhodnocení OBLASTI 5 - Firmy rodinného typu – strategická specifika (mezigenerační předání, soulad rodiny a firmy atd.). |
||||
Výrok |
České firmy |
Slovenské firmy |
Finské firmy |
Švédské firmy |
Vážně se zabýváme tím, co uděláme s naším podnikem, když vlastník odejde (například prodej, převzetí někým jiným z rodiny/managementu apod.). (otázku zodpovídaly pouze firmy, pro které byly mezigenerační předání aktuální) |
2,6
|
1,8
|
2,3
|
3,2 |
Náš rodinný život a podnikání jsou v harmonii, neexistuje mezi nimi žádný vážný konflikt. |
2,3
|
2,7
|
2,1
|
2,3 |
V podniku existují jasné standardy pro odměňování členů rodiny, kteří zde pracují, jsou definována kritéria, která musí naplnit, aby mohli získat místo v podniku apod. |
2,1
|
2,2
|
1,9
|
2,0 |
Máme silné a většinou pozitivní vztahy mezi členy rodiny, neexistují mezi nimi zásadnější konflikty. |
2,0
|
2,1
|
1,6
|
1,8 |
Zdroj: HANZELKOVÁ, A. (2015).: Mezinárodní výzkum strategického řízení v malých, středních a rodinných firmách. TISKOVÁ ZPRÁVA. Praha, 25. 2. 2015
Výše uvedené výstupy prokazují, že české rodinné firmy mají se strategickým řízením významné deficity a problémy – více viz diskuse.
Teoretická východiska problematiky paralelního strategického plánování a řízení, výstupy výzkumu, postřehy úspěšných majitelů rodinných firem poskytují možnost k zobecnění získaných informací, na jejich základě navrhnout a doporučit, aby rodinný management konkrétně:
- věnoval pozornost strategickému plánování rodinných i podnikatelských aktivit, stanovení strategií i tomu, aby byla přijata/podporována klíčovými skupinami/jednotlivci – zejména majiteli, zúčastněnými rodinnými příslušníky a managementem,
- v řízení využíval dynamické strategie, stanovoval cíle, hodnotil efektivitu svých výkonů,
- zaměřil se na výběr, budování a komunikaci rodinných hodnot, jasně definoval jedinečnost a neopakovatelnou konkurenční výhodu rodinné firmy/farmy,
- věnoval se otázkám firemní kultury i organizační struktury jako předpokladu pro úspěšnou realizaci strategií, jakož i strategie nástupnické,
- zabýval se vlastnickou strukturou, její kvalitou a funkčností systému správy rodinné firmy (tzn. porozuměl tomu, jak podnik a jeho struktura správy – správní rada a výkonný management – vycházejí a komunikují s rodinou (rodinnou radou, výborem podílníků, atd.),
- zaměřil se na inovace – na rozvoj stávajících produktů, stávajících trhů, na inovace firemních procesů, na inovace technologické (4. průmyslová revoluce), na inovace nástrojů integrované marketingové komunikace s využitím trendových marketingových technik (např. virální marketing, síťový marketing, obsahový marketing, atd.),
- pracoval s tvrdými daty ze strategických/statistických informací – zejména s informacemi o zákaznících (rozdělil firemní zákazníky do skupin - segmentů, každému segmentu stanovit vlastní obchodní a marketingovou strategii, vyhodnocoval jejich přínos pro firmu, v minimálně tříletém období prokázal trend zvyšujících se úspěšných a ziskových obchodních případů),
- dobrovolně se zapojoval do společenských, kulturních či sportovních aktivit v místě, kde má firma sídlo nebo provozovny. Sponzoroval či filantropicky podporoval vybrané zájmové aktivity v místě svého podnikání. Byl pozitivním podnikatelským příkladem, angažoval se v péči o životní prostředí, vůči svým partnerům se choval společensky odpovědně. Tyto aktivity využíval pro následnou komunikaci (aktivity public relations) při vytváření kladného image v očích široké veřejnosti,
- systematicky se zabýval hodnocením dostupnosti zdrojů – zejména lidských. Vycházel z poznání, že lidský kapitál je jednou ze složek intelektuálního kapitálu (v užším slova smyslu souboru znalostí, osvojených komunikačních schopností, nezbytných manuálních a praktických dovedností, cíleně vytvářené motivaci). Rozvíjel dynamický lidský kapitál, jehož prostřednictvím budou vytvářeny nové hodnoty, uspokojeny rodinné, osobní, společenské i podnikatelské potřeby.
Výše uvedený text představuje devět klíčových faktorů, které by každá rodinná firma měla sledovat, respektovat, uplatňovat a vyhodnocovat při paralelním procesu strategického plánování a řízení. Pokud se chce rodinná firma vyhnout stagnaci, je nutné, aby majitelé i rodinní příslušníci věnovali zvýšenou pozornost problematice strategického řízení a aby uvažovali perspektivně. (Krošláková, 2013). Musí sami sebe přesvědčit, že je z pohledu budoucího úspěchu nutné věnovat dostatek času tvorbě organizačních systémů, rodinné a podnikové struktuře řízení. (Krošláková, 2011) Zda byla firma úspěšně strategicky řízena, doloží i průběh a úspěšnost jedné z nejvýznamnějších strategií - strategie mezigenerační výměny.
(Pokračování dalším příspěvkem)