Uveřejňuji další příspěvek v rámci přípravné diskuse k 19. ročníku vědecké konference Lidský kapitál a investice do vzdělání. Autor – Ing. Jan Červenka – je doktorand na VŠFS. Vychází z poměrně známých výsledků analýzy vlivu vzdělání na jeho příjem v různých oborech (na základě dat z USA). Cenná a do značné míry původní je jeho kritická reflexe toho, co vazbu vzdělání na příjem v různých oborech narušuje.
Investice do vysokoškolského vzdělání - 2. část
Jan Červenka
Výnos ze vzdělání
Pokud má být vzdělání investicí, potom musí poskytovat výnos – zhodnocení vložených prostředků, času a úsilí. Prakticky všechny zdroje se shodují na pozitivním dopadu vzdělání na budoucí příjmy. Ve své práci "Ekonomická hodnota vysokoškolských oborů"[1] autoři na datech z USA v letech 2009-2013 analyzují 137 skupin vysokoškolských oborů. Obory se liší průměrnými příjmy, ale ve všech případech vyšší vzdělání přináší vyšší průměrný příjem.
Podobně je možné interpretovat závěry společnosti PayScale prezentované na stránce "Životní příjmy dle vysokoškolských titulů"[2]. Zde jsou k dispozici data z USA rozdělena podle oborů, stupně vzdělání a praxe. Tabulka 1 ukazuje průměrné platy v jednotlivých oborech dle úrovně vzdělání po 20 a více letech praxe[3]:
Bez VŠ |
Bc. |
Mgr. |
PhD. |
|
Ekonomie |
|
113 |
126 |
130 |
Elektrotechnika |
85 |
121 |
140 |
159 |
Finance |
50 |
101 |
149 |
|
Fotografie |
53 |
60 |
|
|
Fyzika |
|
121 |
127 |
147 |
Grafický design |
50 |
64 |
79 |
|
Lidské zdroje |
49 |
71 |
88 |
|
Marketing |
58 |
96 |
140 |
|
Matematika |
67 |
104 |
105 |
111 |
Mikrobiologie |
|
83 |
101 |
112 |
Počítačová věda |
78 |
117 |
134 |
150 |
Počítačové informační systémy |
67 |
100 |
118 |
|
Projektové řízení |
|
82 |
111 |
|
Řízení podniku |
57 |
82 |
120 |
|
Statistika |
|
107 |
117 |
172 |
Stavební inženýrství |
73 |
113 |
120 |
|
Strojírenství |
73 |
115 |
131 |
|
Účetnictví |
47 |
85 |
102 |
|
Vedení vzdělávání |
|
|
82 |
97 |
Vzdělávání |
44 |
66 |
72 |
|
Table 1: Průměrný roční plat dle úrovně vzdělání (tisíce USD za rok)
Pro zviditelnění přínosu jednotlivých úrovní vzdělání ještě tytéž údaje vyjádřené jako procentuální nárůst za stupeň vzdělání:
Bc. |
Mgr. |
PhD. |
|
Ekonomie |
|
12% |
3% |
Elektrotechnika |
42% |
16% |
14% |
Finance |
102% |
48% |
|
Fotografie |
13% |
|
|
Fyzika |
|
5% |
16% |
RE: R2016/249: Diskuse LK: Červenka - Vzdělání:mzda/2 | honza | 12. 10. 2016 - 08:48 |