Do přípravné diskuse k 19. ročníku vědecké konference Lidský kapitál a investice do vzdělání zařazuji příspěvek (v podobě tezí) doc. Ing. Vladislava Pavláta, CSc. – nestora VŠFS:
Jsou dnešní choroby vědy a služebníků vědy nevyléčitelné?
Vladislav Pavlát
1. Proč společenskovědní výzkum pokulhává za realitou?
· Je rychlost změn socioekonomické reality bariérou seriózního společenskovědního vědeckého výzkumu?
· Jsou "paradigmata" brzdou inovativního výzkumu?
· Jen kvantitativní výzkum je "vědou"?
· Lze skloubit empirické s teoretickým?
· Trpí společenskovědní výzkum nedostatečnou systémovostí?
· Lze důvěřovat tvrzením o výsledcích analýzy satelitních snímků?
· Do jaké míry může být inspirace společenskovědních výzkumů výsledky výzkumu v jiných oborech přínosem?
2. Sedm dětských nemocí společenskovědního výzkumu na soukromých VŠ
· Rozkouskování, fragmentace výzkumu FT
· Přemíru údajů nelze zvládnout
· Nebezpečí úzké specializace = nevidět pro stromy les
· Orientace na dílčí, druhořadé otázky
· Pseudoproblémy
· Nedostatek prostoru i času k diskusi
· Administrování výzkum = horor
3. Doktorské studium jako honba za titulem?
· Doktorské práce jako "výuční list"?
· Problematičnost obhajob
· Jaké jsou povinnosti školitelů?
· V čem je smysl zápočtových prací a jaká je realita?
· Kvalita příspěvků doktorandu na vědecké konference a kvalita anonymních posudků
· Nemoc přeorganizovanosti doktorského studia
· Má se od doktorandů striktně vyžadovat publikační činnost v době, kdy probíhá první část studia zakončená zkouškou?
(Pokračování dalším příspěvkem)