Začali jsme s kolegy intenzivně připravovat 19. ročník vědecké konference Lidský kapitál a investice do vzdělání. Měla by se konat koncem listopadu. V rámci seriálu o reformách uveřejňuji předběžný program (sekce, témata), navrhované rozlišení typů příspěvků, jejich strukturu a kritéria hodnocení. Kdo má zájem, může již začít příspěvek promýšlet a připravovat. Počítáme s termínem odevzdání v září. Na případné dotazy rád odpovím. Rovněž tak uvítám náměty a doporučení. Zde je pracovní verze uvedených materiálů:
Jednání konference bude probíhat v následujících sekcích:
Sekce A: Faktory rozvoje lidského kapitálu a ekonomického růstu (vzdělání, zdraví, ...):
- Jak související změny v charakteru ekonomického růstu se změnami obsahu vzdělání?
- Jakou roli hraje vzdělání v ekonomickém růstu?
- Jaké jsou možnosti užší spolupráce univerzit a firem?
- Jaké jsou hlavní determinanty vzdělání a zdraví jako klíčových faktorů rozvoje lidského kapitálu?
Sekce B: Problematika financování terciárního vzdělání v kontextu sociálních modelů:
- Jak souvisí efektivnost terciárního vzdělání s formami financování vzdělání?
- Jaké jsou zkušenosti z různých forem financování vzdělání uplatňované ve světě i u nás?
- Jak zajistit rovnost přístupu (i k nejkvalitnějším či prestižnímu) terciárním vzdělávacím službám?
- Využití HCC (smluv o lidském kapitálu) při financování terciárního vzdělání: Minulost, či budoucnost?
- Jaké sociální modely, principy a přístupy se vyskytují v oblasti vzdělávání?
Sekce C: Ekonomika produktivních služeb a prodloužení produktivního uplatnění:
- Čtvrtá průmyslová revoluce, nebo ekonomika založená na produktivních službách?
- Jak reformovat systémy sociálního investování a sociálního pojištění (jak spolu reformy v těchto oblastech souvisejí)?
- Na jaké bariéry reformy v oblasti produktivních služeb narážejí a jak je překonat?
- Jaké jsou vazby produktivních služeb, mzdové úrovně a udržitelnosti sociálně-ekonomického rozvoje?
Retrosekce: Civilizace na rozcestí po 50 létech
- Je odkaz práce Richtova týmu po 50 létech v něčem aktuální?
- Kdo by si dnes u nás i ve světě zasloužil ocenění R. Richty, pokud by bylo udělováno?
Studentská sekce: Vzdělání – pohled nabyvatele
Z pohledu nabyvatele vzdělání, resp. adresáta vzdělávacích služeb budou zpracovány otázky uvedené v předcházejících sekcích.
Doporučená struktura příspěvku s uvedením alternativ
1. Úvod
Cíl příspěvku a jeho stručná charakteristika.
Typ příspěvku (v úvodu bude uvedeno, do které kategorie příspěvek patří):
a) Prezentace původních dílčích výsledků uznávaným odborníkem.
b) Prezentace původních dílčích výsledků zástupcem uznávaného odborného týmu.
c) Práce prezentující původní metodu a možnosti jejího uplatnění.
d) Práce prezentující zdokonalení původní metody a možnosti jejího uplatnění.
e) Práce prezentující výsledky využití známé a uznávané metody v oblasti dosud neanalyzovaného emprického materiálu.
f) Práce systematizující teoretické zdroje přístupu k řešení určitého relevantního problému a navrhující způsob využití některých z těchto teoretických zdrojů.
g) Práce kriticky analyzující dosavadní přístupy k řešení společensky významného problému a na základě toho navrhující alternativu.
2. Problém a metody
Jaký problém práce řeší a jaké metody využívá:
- Ad a): Uvést návaznost na stávající výsledky, v čem je prezentovaný výsledek původní.
- Ad b): Uvést návaznost na stávající výsledky, v čem je prezentovaný výsledek původní.
- Ad c): Začlenění metody do kontextu stávajících přístupů, porovnaní jejích předností a možností s nejnovějšími poznatky v dané oblasti, v čem je nová a v čem lze očekávat zlepšení oproti dosavadním přístupům.
- Ad d): Začlenění metody do kontextu stávajících přístupů, porovnání jejího zdokonalení s možnosti stávající, v čem spočívá zdokonalení a v čem lze očekávat zlepšení oproti dosavadním přístupům.
- Ad e): Popis metody a její začlenění, v čem je materiál původní, jaké původní poznatky jeho analýza přinesla.
- Ad f): Jakou oblast příspěvek mapuje, na základě čeho a jak utřídil stávající přístupy, který problém v dané oblasti považuje za nejvýznamnější, jaký přístup k jeho řešení navrhuje.
- Ad g): Vymezení přístupů, které jsou předmětem kritiky, jak a v čem se projevuje nedostatečnost stávajících přístupů, jaká alternativa se navrhuje a proč, jaké jsou očekávaná zlepšení jejího uplatnění.
Kapitoly 3., 4. atd.
x. Shrnutí a diskuse k výsledkům
- Shrnutí.
- Co je považována za hlavní přínos.
- Které výsledky nejsou jednoznačně doloženy, zdůvodněny apod. (kritická sebereflexe výsledků).
- Jaké další úkoly bude nutné v dané oblasti řešit a pro řešení kterých se dosaženými výsledky otevírá prostor?
(x+1). Závěr
Stručné zhodnocení výsledků v kontextu současného společenského vývoje a vývoje teorie. Jak výsledky mohou ovlivnit realitu či teorii, koho by měly oslovit.
Kritéria, podle nichž budou recenzenti příspěvek posuzovat:
1. Dodržení formálních požadavků:
- Jazyková a stylistická úroveň.
- Správné začlenění typu příspěvku.
- Dodržení požadavků na strukturu příspěvku.
- Dodržení tématického zaměření konference.
2. Adekvátnost vymezení přesahu příspěvku oproti dosud známým výsledkům:
- Správné zařazení tématu.
- Znalost teoretických zdrojů v dané oblasti a práce s nimi (včetně poznatků dosažených v předcházejících ročnících konference a shrnutých ve dvou monografiích na téma perspektivy a financování odvětví produktivních služeb).
- Posouzení původnosti výsledků.
3. Aktuálnost výsledků a jejich uplatnitelnost pro rozvoj teorie či praxe.
4. Schopnost kritické sebereflexe a adekvátnost vymezení cest dalšího zkoumání.
(Pokračování dalším příspěvkem)