j.huml: učitelé musí mít obrovskou trpělivost, kterou já nemám. Zatímco jsem se potil před zkouškou na potítku dívčina odpovídala, za těch pár minut bych ji byl schopen vyhodi asi 8x, prošla
jkaleta: Poučení všem učitelům (ekonomie): člověk se věci naučí, až když je k něčemu potřebuje. Učit věci bez potřeby samotného studenta je jako prodávat na trhu bez poptávky. V tomto příkladu vznikla studentovi poptávka až při samotné zkoušce a teprve tehdy student přešel z režimu informačního bulimika do režimu informačního degustátora.
Učitel by neměl učit, jednak má každý svoji hlavu, jednak se učit umí úplně každý, i sebehloupější lidé. (odnaučovat se, to už je něco jiného) Učitel by měl vzbuzovat v žácích zájem, zvědavost a touhu se učit, nebo by dokonce měl vytvořit prostředí, ve kterém žáci ty informace co nejdříve a nejaktivněji využijí. Testovat znalosti pozdě je jako trestat zločin po mnoha letech, velmi neúčinné.
Nauka o učení nám dává různá chytra a moudra o tom, jestli má být u učení otevřené nebo zavřené okno nebo puštěná hudba, ale učit (se) inteligentně pro inteligentní účely jsem ještě nikoho neviděl.
Já ze státního školství neumím skoro nic, co mě naučila škola, to umím ze všeho nejhůř. Kdybych se neučil sám ve volném čase, tak se za své vzdělání stydím.
saafi: Díky za Váš článek .
Právě si opakuji na státnice z ekonomie a pevně doufám, že je zdárně zvládnu.
Každopádně je to strašně těžké, protože nervozita dokáže udělat svoje. Věci, které člověk ví a je si jimi naprosto jistý vypadají při zkoušce najednou úplně jinak a mnohdy se necháme my studenti tak vyvést z míry, že je to až neuvěřitelné.
Přeji spoustu šikovných studentů a třeba se u státnic v pondělí potkáme .
radimvalencik: Ty smutné jsou stejné. Některé též nakonec dopadnou taky dobře.
Tak aspoň jednu veselou. Student umí dobře, rozumí, zmíní ve vhodném kontextu misi Ježíše Krista, o které hovoří Bible, kterou ilustruje mikroekonomický jev. Já - chci se prezentovat jako vzdělanec - se ho ptám: A která část Bible pojednává o misi Ježíše Krista. Student - určitě máte na myslí Nový zákon, evangelila. Podle určitých názorů, sdílím je též, o misi Ježíše Krista pojednává i Starý zákon v podobě zjevení. Konkrétně... (a teď citoval verše ze Starého zákona). Pochopitelně dostal za jedna. Ne za znalost Bible, ale mikroekonomie. Když jsem mublahopřál k výsledku, řekl skromně - promiňte, já dva roky studovat teologickou fakultu, než jsem přešel na VŠFS.
student: Jak tu někdo psal nademnou, učitel by měl vzbudit zájem ve studentovi a měli by ty informace které dostane být v jeho budoucím oboru uplatnitelné. A to je kámen úrazu.
Pokud vezmu indeferenční křivku ano máte naprosto pravdu je to základní pojem mikroekonomie a každej kdo se to učí, by ho měl znát. Ale teď si to vemte z pohledu studenta, na co mi to vlastně je? V podstatě na nic, pokud ukončí vysokou školu po magisterském studiu a nebudu si hrát dál na vědátora. Takže s toho jasně vyplívá, že podobné pojmy jako indeferenční křivka, paretovo optimum, náklady obětované příležitosti (pokud s tímhle pojmem příde člověk do firmy, koukaj na něj jak z jara), krabicový diagram a mohl bych pokračovat vlastně celou knížku mikro a makro ekonomie, jsou těm studenům k ničemu a nevidí v tom smysl se to učit. Jenže to je kolorit českého školství a důvod proč je většina studentů po studii totálně neuplatnitelná, učí se teorie k ničemu ale praxe žádná. Taky bych se tu mohl rozepsat o vás jako učitelých a vašich praktických zkušenostech, protože kdyby jste prošli praxí, možná by jste zjistili, že to co učíte a myslíte si, tak by mnoho firem zničilo. Tím samozřejmě nechci vás dehonestovat, protože co se týče VŠFS, tak každej kdo tam přednáší je prostě kapacita ve svém oboru, ale myslím si, že u spousty pedagogů ty praktické zkušenosti chybí.
A co se týče vzbuzování zájmu studentů od pedagogů, to je na delší povídání. Budu teď pouze mluvit pouze o katedře ekonomie. Na škole jsem se setkal jako student se třema pedagogama co učí mikro a makro ekonomii s panem doktorem Bedretdinovem, panem doktorem Wawroszem a panem inženýrem Miholou. Začnu od pana Bedretinovova, to je člověk, kterej by měl učit jak se vlastně správně má přednášet. Každá jeho přednáška byla zážitek a na každou jsem se hrozně těšil, lepší pedagoga jsem v životě nepotkal, to on ve mě vyvolal obrovskej zájem o ekonomii. Doporučil bych každýmu pedagogovi školy jít si sednout na jeho přednášky, nikdy se nestalo, že by tam bylo velmi málo studentů nebo nikdo. Co se týče pana Wawrosze, tak to bych si dovolil odpověd na otázku, kterou jste kladl studentovi, jestli jste duševně vyšinutí. Ano pan Wawrosz duševně vyšinutý opravdu je, pominu to, že za dvě přednášky vypije 6 litrů kofoly a to že koukám dost studentkám do výstřihu a jiné věci. Ale to nejpodstatnější, plete si přednášení studentům s přednášením na vědecké konferenci, takže to vypadá tak, že na jeho přednášky nechodí nikdo. Ale abych ho jen nekritizoval, vím, že základy mikro a makro ekonomie jsou z velké části jeho práce a čte se to výborně, osobně jsem obě knížky 4x přečetl, čte se to samo. Pan Mihola je správnej člověk a myslím si, že toho má dost co říct, ale jeho přednášení taky není žádná sláva a je to člověk, kterej taky ve studentovi nevytvoří ten zájem o daný předmět. Hlavně je kovaný v konspiračních teoriích a když pak v prezentaci nějakého tématu makroekonomie má slidy o tom jak svět ovládají ilumináti, tak to asi taky moc nepřidá.
radimvalencik: No - a v tom se velmi mýlíte. Obecně platí, že ten, kdo si nezapne dobře první knoflík, ten se už dobře neobleče (to říkal Goethe a to byl chytrý pán). Bez toho, jaký je smysl indiferenční křivky nebo paretovského optima nepochopíte nejen cokoli v mikroekonomii, ale ani to, jaké jsou meze neoklasické ekonomie. Co dokáže vysvětlit a co už nedokáže vysvětlit. A návazně ani nepochopíte podstatu kvalifikovaných diskusí o současných problémech. Prostě - budete mimo hru. Jenže doba je taková, že bez toho, aby většina lidí uměla používat rozum, může to hodně špatně dopadnout. V mailu, který jsem rozeslal, je nejen pozvánka náš teoretický seminář, kde se podobnými problémy zabýváme, ale i odkaz na nejnovější monografii, jejíž pracovní verzi jsme právě dokončili, a kde se zabýváme tím, proč současné problémy vznikly a jak je řešit. Připomenu tento odkaz: http://www.vsfs.cz/?id=1685-pracovni-materialy Podívejte se na obsah monografie "Perspektivy a financování odvětví produktivních služeb". Tam uvidíte, jak jsou základy ekonomického poznání funkční, když chceme pochopit, o co jde a co dělat. Pochopitelně můžete volit i strategii "zůstat mimo hru" (být v ní jen figurkou).
radimvalencik: Ke komentáři podepsaném "student":
No - a v tom se velmi mýlíte. Obecně platí, že ten, kdo si nezapne dobře první knoflík, ten se už dobře neobleče (to říkal Goethe a to byl chytrý pán). Bez toho, jaký je smysl indiferenční křivky nebo paretovského optima nepochopíte nejen cokoli v mikroekonomii, ale ani to, jaké jsou meze neoklasické ekonomie. Co dokáže vysvětlit a co už nedokáže vysvětlit. A návazně ani nepochopíte podstatu kvalifikovaných diskusí o současných problémech. Prostě - budete mimo hru. Jenže doba je taková, že bez toho, aby většina lidí uměla používat rozum, může to hodně špatně dopadnout. V mailu, který jsem rozeslal, je nejen pozvánka náš teoretický seminář, kde se podobnými problémy zabýváme, ale i odkaz na nejnovější monografii, jejíž pracovní verzi jsme právě dokončili, a kde se zabýváme tím, proč současné problémy vznikly a jak je řešit. Připomenu tento odkaz: http://www.vsfs.cz/?id=1685-pracovni-materialy Podívejte se na obsah monografie "Perspektivy a financování odvětví produktivních služeb". Tam uvidíte, jak jsou základy ekonomického poznání funkční, když chceme pochopit, o co jde a co dělat. Pochopitelně můžete volit i strategii "zůstat mimo hru" (být v ní jen figurkou).
petr grebeníček: Panu: j.huml:
13. ledna jsem byl u státnice. Po velmi hezkém startu mikroekonomií jsem jednou špatně odpověděl na položenou otázku v makroekonomii, okamžitě jsem znervózněl a měl jsem problém odpovídat i na otázky, na které jsem odpověď znal. Nervozita, umí opravdu udělat své. Příklad nadevše, byla mi položena otázka co se děje při zhodnocení měny (vytrhnu to z kontextu, bylo by to moc dlouhé) vzpoměl jsem si co se děje s kurzem v přímé kotaci při depreaciaci, poté jsem si v duchu řekl, že apreciace je opakem depreciace. Stejnak jsem začal odříkávat depreciaci. Téměř u konce vysvětlování mi došlo, že odříkávám depreciaci a opravil jsem se. Poté jsem měl říci co se děje s cenou importu a exportu. Ano tušíte správně, opět jsem začal odříkávat co se děje u depreciace a chvilku trvalo, než jsem si uvědomil vlastní chybu.
Jsem si jistý, že někde u kafe by se mi takováto věc nikdy nestala, ale nervozita a strach z udělání chyby dokáže zatemnit myšlení a myslím si, že učitelé, kteří nás zkouší, velmi dobře vědí, jak nás nervozita dokáže rozhodit. Samozřejmě, když jsem seděl na potítku a už jsem měl vše připravené jsem poslouchal otázky a na vše jsem s přehledem znal odpověď.
Studentovi:
Co se týče využitelnosti informací, které vám v praktickém světě nedávají smysl bych dodal jen toto. Ekonomie, jakožto věda vznikala pozorováním reálného světa, jež se trochu poupravil o to, že se stanovili předpoklady pro dané modely. A na co by asi tak mohla být indiferenční křivka v reálném životě. Tak jestli budete firma vyrábějící telefony, asi se vám hodí informace, že člověk bude mít vskutku malý užitek z vlastnictví dvou telefonních zařízení. Pokud tedy daná osoba nechce mít jiný telefon v pondělí, jiný v úterý atd. To vše se v indiferenční křivce dá nalézt, jen musíte stanovit správné předpoklady.
Ten rozdíl mezi teorií a praxí má hranici mnohem menší, než si myslíte.
A u vašich názorů o výuce jen nevěřícně kroutím hlavou. Velice rád bych si zašel na přednášku, kterou by jste vedl vy. Myslím, že by se dost lidí pobavilo a myslím se, že by jste po této zkušenosti přehodnotil, jak těžké je vystoupit před velkým davem lidí, zdělit jim jasně a srozumitelně všechny potřebné informace, všechny je zaujmout a udržet si jejich pozornost. Klidně se s vámi vsadím, že před 100 lidmi toto hodinu a půl nezvládnete.
pan xy: Jestli ono to nebude samotnou ekonomií. To samozřejmě nic nemění na tom, že vysokoškolský titul nemá v naši společnosti takové postavení, jaké by si někteří lidé, zejména akademici, přáli. Mám zkušenost z VŠE a VŠFS.
radimvalencik: Jako že věda jako taková může být "zlá"?! Zlá může být jen ne-věda vyhánějící z určité oblasti (ekonomické - neekonomické) vědu (pravdu).
pan xy: Já to myslel spíš tak, že mám s ekonomií potíž jako s vědou. Zkoušení z racionálního chování spotřebitele přece není to stejné jako z gravitace. Neznám homo economicus. Pokud by byla ekonomie vědou ("kovanou"), pak bychom předpověděli ledacos. Nebo se mýlím? Jinak Vám děkuji za možnost diskuze!
radimvalencik: Teoretická ekonomieje standardní, tj. "kovanou vědou". Má dokáže vysvětlit i predikovat jevy. "Homo economicus" je přesně definovaný model člověka. Chce to jen trochu tuto vědu znát. Není složitěší než fyzika. Ale ani fyziku nelze pochopit jen s použitím selského rozumu.