V rámci přípravné diskuse k 18. ročníku vědecké konference Lidský kapitál a investice do vzdělání, viz
https://radimvalencik.pise.cz/2820-reformy-262-predkonferencni-diskuse-se-rozbehla.html
uveřejňuji na pokračování velmi zajímavý a podnětný příspěvek studenta VŠFS Petra Grebeníčka:
Historie a současnost HCC – 2. část
Petr Grebeníček
Teoretická východiska
Jelikož není možné předpokládat budoucí vývoj daňového systému, vycházím z aktuální daňové úpravy. Budoucí ekonomický vývoj je taktéž nepředvídatelný, mzdy a náklady ve výpočtech budou statické, neboť zvýšení nákladů by mělo být závislé na pouze na inflaci a mzdy by taktéž měly být upraveny o inflaci. Ve výpočtech není využito daňových slev a bonusů, vyjma slevy na poplatníka, jejíž využití se dá předpokládat u všech osob, bez výjimky.
Vycházím ze mzdových údajů získaných z Ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen "MPSV") a z výročních zpráv vybraných vysokých škol.
Nástup do zaměstnání je u každého absolventa individuální a taktéž i ukončení pracovního poměru z důvodu nástupu do starobního důchodu. Z tohoto důvodu jsem pro zjednodušení využil průměrných věkových hranic. Tedy absolvent bakalářského studia nastupuje do práce v 24 letech. Absolvent magisterského studia nastupuje do práce v 26 letech. Absolvent doktorského studia nastupuje do práce v 28 letech. Příjmy předcházející danému věku nebudou brány v potaz, neboť jsou dosaženy v průběhu studia, kdy se nejedná o absolventa. Nástup do starobního důchodu se pro osoby z mé generace pohybuje přibližně mezi 68 až 72 lety, tedy průměrně 70 let. Tedy předpokládaný produktivní věk bude v rozsahu 46 let v případě bakalářského studia, 44 let v případě magisterského studia a 42 let v případě doktorského studia.
Absolutně nepředvídatelným faktorem, který bude mít zásadní dopad na výpočty, ale nelze jej nijak objektivně podchytit je ukončení pracovní schopnosti z důvodu invalidity, nebo úmrtí. Pro zajištění objektivity výpočtů bude využito odchylek. Není-li uvedeno jinak, jedná se o období roku a částky jsou v Kč.
Jak již bylo zmíněno výše, budou zde uvažováni pouze absolventi, nikoli studenti. K tomuto mě vede hned několik důvodů. Nedokončené studium sice poskytne dané osobě službu ve formě vzdělání, avšak, pouze v omezené míře a těžko prokazatelné. Osoba, která nedokončila vysokoškolské vzdělání, se pravděpodobně nebude chlubit tím, že byla několikrát "vyhozena" od státních závěrečných zkoušek. Neboť se dá předpokládat, že by to bylo pro tuto osobu spíše "přitěžující okolností". Dále to vypovídá o špatně nastaveném studijním systému školy, která nedokáže v průběhu studií připravit své studenty na dostatečné úrovni ke splnění požadavků státních závěrečných zkoušek.
Financování formou HCC bude zkoumáno pouze z hlediska dlouhodobé udržitelnosti a to v rozsahu 46letého cyklu. Přechod ze standartního systému školného placeného za každý akademický rok na financování vysokoškolského studia formou HCC není objektem tohoto projektu.
Statistické údaje Ministerstva práce a sociálních věcí
Tab. 2.1: Statistické údaje MPSV |
|||||||||
Rok |
Absolvent bakalářského studia |
Absolvent magisterského studia |
Absolvent doktorského studia |
||||||
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
|
2012 |
26 732 |
36 713 |
35 845 |
30 000 |
45 806 |
43 478 |
33 422 |
50 349 |
53 084 |
2013 |
27 204 |
36 157 |
35 602 |
29 924 |
45 719 |
43 506 |
36 590 |
53 123 |
55 590 |
2014 |
27 000 |
36 574 |
35 950 |
29 843 |
46 507 |
44 436 |
36 453 |
53 551 |
57 021 |
Vzhledem k nepravidelným poklesům a nárůstům ve mzdách za roky 2012, 2013 a 2014, budu vycházet z roku 2014, neboť nelze exaktně odhadnou budoucí vývoj.
Tab. 2.2: Upravené statistické údaje MPSV |
|||||||||
Příjmy |
Absolvent bakalářského studia |
Absolvent magisterského studia |
Absolvent doktorského studia |
||||||
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
do 30 let |
30-49 let |
50 a více let |
|
měsíc. hrubé |
27 000 |
36 574 |
35 950 |
29 843 |
46 507 |
44 436 |
36 453 |
53 551 |
57 021 |
roční hrubé |
324 000 |
438 888 |
431 400 |
358 116 |
558 084 |
533 232 |
437 436 |
642 612 |
684 252 |
roční čisté |
248 085 |
327 225 |
322 080 |
271 590 |
409 362 |
392 229 |
326 229 |
467 595 |
496 281 |
Univerzitní daň
Při přechodu mezi školami by bylo ideálním nástrojem rozpočítání absolvovaných předmětů podle kreditů a to pouze do maximálního počtu 30 kreditů za semestr. V případě neuznání předmětů, které by vedlo k navýšení kreditů nad rámec běžného studia, by bylo na dohodě obou zúčastněných škol, aby se dohodly na řešení této situace. Tímto by bylo zamezeno nadměrnému zvyšování univerzitní daně. Toto pravidlo by mohlo být aplikováno i pro studenty, kteří studium nedokončili, avšak již nyní jsem odpůrcem takovéhoto přístupu.
(Pokračování třetí částí)