Problematice financování vzdělání byl na pracovní části konference Lidský kapitál a investice do vzdělání věnován příspěvek Jaromíra Tichého:
Ing. Mgr. Jaromír Tichý, MBA
VŠFS
Úroveň produkce a spotřeby vzdělání, vedoucí k vzdělanosti je zaručeně možné považovat za společensky přínosnou. Pokud se bude společnost na vyšší úrovní vzdělání, bude docházet ke snižování kriminality, chudoby, výdajů státu na sociální a jiné podpory, což má jednoznačně příznivý dopad na ekonomiku země.
Pouze kvalitní lidský kapitál, do kterého je investováno v oblasti vzdělání, informací, kultury a zdraví je schopen dosáhnout znalostního a inovačního potenciálu. Bude tak docházet ke zvyšování produkce, tedy HDP, jako stále hlavního měřítka úspěšnosti, rozvoje a ekonomické efektivity společnosti. Vlády by si tohoto měly být vědomy a investice do lidského kapitálu by měly podporovat. Měly by zavést a udržovat takový systém, který by, na základě ekonomické výhodnosti, nutil jedince k využití jeho nejtěsnější investiční příležitosti – investice do vzdělání.[i]
Pokud má v ekonomice dojít k produkci statku, obvykle jeho produkci financuje ten, kdo má na spotřebě a hlavně užitku ze spotřeby primární, popřípadě sekundární zájem. Jako sekundární zájem zde lze označit vliv externalit vznikající ze spotřeby, nebo produkce takového statku.
V demokratické společnosti primární zájem ve vztahu k financování produkce statku spočívá:
1) v převyšujícím osobním užitku spotřebitele nad náklady, nejen finančními, anebo
2) je založen na předpokladu budoucích výnosů ze spotřeby takového statku.
První poloha vzdělání je v chápání vzdělání jako užitku v oblasti osobního poznání, kdy má jedinec zájem rozšiřovat svůj vědomostní obzor, bez přímého záměru z něj profitovat. Samozřejmě, že i tato varianta spotřeby vzdělání přináší pozitivní externalitu a zlepšení, v rámci zvýšení socializace, v profesní části osobnosti, efektem synergie (CŽV, univerzita 3. věku, samovzdělávání) s profesním vzděláním.
Vzdělání je spotřebováváno až v období života jedince, kdy jsou naplněny jeho základní potřeby v podobě zabezpečení stabilních příjmů ve výši minimálně reprodukčních nákladů (blíže Heissler, Valenčík, Wawrosz[ii]). Lze počítat i s jinými variantami, např. když jedince podporují rodiče, a tedy nutnost sám si zabezpečit příjem odpadá, nebo je přesunuta na druhou pozici. Nebo jedinec, který je již z rodinného prostředí zabezpečen pasivními příjmy a požívá vymoženosti finanční svobody (blíže R. Kiyosaki[iii]). V těchto případech může jedinec svobodně, tedy bez tlaků ekonomické povahy (zajištění příjmu, minimálně ve výši reprodukčních nákladů) volit variantu chápání vzdělání jako užitku v oblasti osobního poznání/vědění se zájmem rozšiřovat svůj vědomostní/znalostní obzor. V tomto okamžiku se projevuje jedinečnost osobnosti v touze po poznání a jedinec si sám volí oblast, ve které vzdělání spotřebovává a které mu přináší nejvyšší užitek, nenutně ekonomicky hodnocený výnosy, náklady, rentabilitou, nebo dalšími podniko-ekonomickými finančními parametry, jako rentabilita vlastního kapitálu - ROE, rentabilita aktiv - ROA, atd.
Druhá poloha vnímá spotřebu vzdělání, jako předpoklad pro realizaci budoucích výnosů realizovaných v rámci profesní dráhy jedince. Tento důvod zájmu o produkci statku má velmi úzký vztah k investici jedince (nehmotné investici do svých schopností – lidského kapitálu). Externality vznikající při produkci i spotřebě statku jsou pozitivního charakteru a úzké i široké okolí producenta nebo spotřebitele na něm mají zájem a lze říci, že na něm také profitují.
V oblasti problematiky financování vzdělání lze uvažovat obě tyto situace zájmu jedince o produkci a spotřebu statku. Přičemž stát/vláda má (měl by mít) nemalý zájem na pozitivních externalitách, které produkcí a spotřebou vzdělání vznikají.
Díky současnému ekonomickému systému, až finančnímu režimu, jsme nuceni volit nejdříve variantu spotřeby vzdělání ve vztahu k zabezpečení profitu, jak bylo výše zmíněno, minimálně ve výši reprodukčních nákladů. Finančnímu vyčíslení externalit se v ekonomice stále nevěnuje dost pozornosti, i když teoretické názory na řešení se nabízejí (blíže: soukromé možnosti řešení, nebo veřejné možnosti řešení externalit - Pigouovské daně[iv]).
Při rozlišení financování vzdělání je to v prvním případě (chápání vzdělání jako užitku v oblasti osobního poznání) osobní náklad, pro jehož uhrazení může být použit mechanizmus odloženého školného (nebo jiný), ale ve většině případů dochází k promptní platbě. Ve druhém případě je to náklad v podobě investice, u které se uvažuje ve vztahu cena – profit – přenesená cena a její úhrada v podobě odloženého školného (blíže viz Valenčík[v]). Problém v tomto případě spočívá v nízkých reálných investičních výnosech a následném nesplácení nákladů investice.
Obě varianty lze financovat ze soukromých (vlastních nebo cizích), veřejných, nebo soukromo-veřejných zdrojů. Koexistence zdrojů financování na produkci i spotřebě vzdělání by měla být předpokladem pro participaci na profitu ze vzdělání dle různé úrovně účasti zdrojových institucí. Míra použití soukromých finančních zdrojů na financování vzdělání záleží na vztahu jedince k vzdělání (vědění) a na víře v budoucí výnosy, při získání vzdělání (vyšší úrovně, nebo kvality).
Vysokoškolské vzdělání je z ekonomického hlediska definovatelné jako statek smíšený (podle způsobu jeho spotřeby). Při definici typologie vzdělání jako statku "absentuje "dělicí čára" mezi veřejným a soukromým statkem, s obtížným uplatněním teoreticky jasných tezí a poznatků v praktickém rozhodování o veřejném (a efektivním) zabezpečení veřejných statků".[vi]
F. Ochrana upřednostňuje zařazení vzdělání do statků smíšených, a cituje názory autorů (R. A. Musgravea a P. Musgraveové[vii]), že jde v případě vzdělání o smíšený statek (jednotlivec si přivlastňuje část výnosů, ale část výnosů připadá také společnosti. Kalkulace nákladů a výnosů školského vzdělání je autory provedena tak, že "nejsou započítány externality pro společnost, které vznikají jako důsledek vzdělanější veřejnosti."[viii]
Současné legislativní členění vysokých škol v ČR, stanovuje tři následující kategorie:[ix]
- veřejné vysoké školy,
- soukromé školy,
- státní školy (Univerzita obrany a Policejní akademie).
Označení producenta vzdělání jako veřejné školství nabízí závěr, že jde o produkci veřejného statku – vzdělání. Zde dochází k omylu obvyklých tvrzení, že jde o veřejnou produkci financovanou veřejnými zdroji, že jde o statky zdarma, že produkci statku zabezpečuje veřejný sektor. Termín veřejný statek by neměl souviset s jeho zdrojem financování a způsobem produkce, ale se způsobem spotřeby. Veřejný způsob spotřeby, kvantitativně a kvalitativně plně nedělitelného statku by měl být veřejnému statku vlastní. Takto by se dalo uvažovat o základním školství, které je zároveň statkem paternalistickým (povinná školní docházka). Označení "veřejná škola" je tedy ve vztahu k vysokému školství zavádějící a slouží jen k odlišení od pojmu "soukromá škola".
Vláda původně rozhodla o netržní produkci vzdělání, s regulací jeho dostupnosti (přímými a nepřímými zásahy). O způsobu poskytování statku bylo provedeno politické rozhodnutí, takto je charakterizováno institucionální dělení statku.[x] Umožnění vstupu soukromého sektoru do produkce vysokoškolského vzdělání došlo k podstatnému zpřístupnění vzdělání širšímu okruhu spotřebitelů, paradoxně při platbě školného (jako tržní ceny).
Otázka finančního zabezpečení terciárního školství patří mezi velmi diskutovaná témata. Klíčovým problémem je sjednocení systému financování na tzv. rovný přístup, stanovení podílu veřejných rozpočtů a zapojení soukromých rozpočtů (soukromé sféry, včetně studenta samotného) a v neposlední řadě výše rozpočtu, snížení nároků na veřejné zdroje.
Převážná součást českého školství je financována z některého druhu veřejného rozpočtu, neboť je školní vzdělání považováno převážně za veřejný statek.[xi] Zkušenosti ze zahraničí, ale i zapojení neziskového a podnikatelského sektoru v oblasti českého školství rozšiřuje tento sociální model o další přístupy k financování tohoto rezortu.
Varianty financování terciárního vzdělání:
1) Veřejné finanční prostředky (100 %).
2) Soukromé finanční prostředky (100 %).
3) Veřejné prostředky (pokles, např. 50 %) + soukromé prostředky (např. 50 %) = 100 % (nedochází k nárůstu financování, ale dochází k poklesu veřejných zdrojů).
4) Veřejné prostředky (100 %) + soukromé prostředky (50 %) = 150 % (dochází k nárůstu financování, nedochází k poklesu veřejných zdrojů).
5) Veřejné prostředky (50 %) + soukromé prostředky (100 %) = 150 % (dochází k nárůstu financování, i k poklesu veřejných zdrojů).
Nicméně, všechny vzdělávací instituce se v konkurenčních podmínkách chovají jako podniky, které maximalizují své zisky.[xii]
Pod tlakem dopadů ekonomické recese a dalších důvodů se mění modely způsobů financování vysokých škol nejen v evropských zemích. Změny jsou prováděny se zaměřením na několik klíčových oblastí, jako je změna poměru soukromého a veřejného zdroje financování, zaměření se na nákladovou efektivnost financování vysokých škol a vysokoškolských institucí, výkonové kriteriální hodnocení ve vztahu k veřejným finančním prostředkům.[xiii]
- ČESKO. Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách – text se zapracovanými novelami. [online]. Praha: MŠMT, 2010. [2014-11-15]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/uplne-zneni-zakona-c-111-1998-sb-o-vysokych-skolach-text-se-zapracovanymi-novelami.
- EUA European University Association. Designing Strategies for Efficient Funding of Higher Education in EuropePrint. [online]. © European University Association, 2004. [2014-11-09]. Dostupné na: https://www.eua.be/define.aspx.
- HAMERNÍKOVÁ, Bojka. Veřejné finance: cvičebnice. Praha: Eurolex Bohemia, 2000, 131 s. ISBN 80-864-3201-7.
- HEISSLER, Herbert, Radim VALENČÍK a Petr WAWROSZ. Mikroekonomie: středně pokročilý kurz. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2010, 285 s. Eupress. ISBN 978-807-4080-401.
- KIYOSAKI, Robert T. Cashflow kvadrant: zaměstnanec, samostatně výdělečně činný, majitel podniku, investor: který kvadrant je pro vás nejlepší?. Praha: Pragma, c2001, 290 s. ISBN 80-720-5853-3.
- MUSGRAVE, Richard A. Veřejné finance v teorii a praxi. 1.vyd. Praha: Management Press, 1994, 581 s. ISBN 80-856-0376-4.
- ROTH, Oto. K modelovým koncepcím financování terciárního vzdělávání. In: [online]. [2014-41-27]. Dostupné z: https://www.csvs.cz/aula/clanky/03-2004-2-k-modelovym.pdf.
- STRECKOVÁ, Yvonne. Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1998, xii, 214 s. ISBN 80-722-6112-6.
- TICHÝ, Jaromír. "Change in approach of education financing." In Mezinárodní Baťova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2011: sekce Ekonomie. [CD s recenzovanými příspěvky]. 7. ročník. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2011. 6 s. ISBN: 978-80-7454-0134.
- VALENČÍK, Radim a kol. Efektivnost investování do lidského kapitálu. Průvodce materiály zpracovanými při řešení grantového projektu GA ČR 402/03/0128 financovaného z prostředků Grantové agentury České republiky. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2005. 10 s. ISBN 80-86754-51-0.
[i] TICHÝ, Jaromír. "Change in approach of education financing." In Mezinárodní Baťova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2011: sekce Ekonomie. [CD s recenzovanými příspěvky]. 7. ročník. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2011. s. 1.
[ii] HEISSLER, Herbert, Radim VALENČÍK a Petr WAWROSZ. Mikroekonomie: středně pokročilý kurz. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2010, 285 s. Eupress. ISBN 978-807-4080-401.
[iii] KIYOSAKI, Robert T. Cashflow kvadrant: zaměstnanec, samostatně výdělečně činný, majitel podniku, investor: který kvadrant je pro vás nejlepší?. Praha: Pragma, c2001, 290 s. ISBN 80-720-5853-3.
[iv] STRECKOVÁ, Yvonne. Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1998, xii. ISBN 80-722-6112-6. s. 40-42.
[v] VALENČÍK, Radim a kol. Efektivnost investování do lidského kapitálu. Průvodce materiály zpracovanými při řešení grantového projektu GA ČR 402/03/0128 financovaného z prostředků Grantové agentury České republiky. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2005. ISBN 80-86754-51-0. s. 7-10.
[vi] HAMERNÍKOVÁ, Bojka. Veřejné finance: cvičebnice. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80-864-3201-7. s. 26.
[vii] MUSGRAVE, Richard A. Veřejné finance v teorii a praxi. 1.vyd. Praha: Management Press, 1994, 581 s. ISBN 80-856-0376-4.
[viii] OCHRANA, František, Jan PAVEL a Leoš VÍTEK. Veřejný sektor a veřejné finance: financování nepodnikatelských a podnikatelských aktivit. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010. s. 109-110.
[ix] ČESKO. Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách – text se zapracovanými novelami. [online]. Praha: MŠMT, 2010. [2014-11-15]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/uplne-zneni-zakona-c-111-1998-sb-o-vysokych-skolach-text-se-zapracovanymi-novelami.
[x] STRECKOVÁ, Yvonne. Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1998, xii. ISBN 80-722-6112-6. s. 43.
[xi] PEKOVÁ, Jitka, Jaroslav PILNÝ a Marek JETMAR. Veřejný sektor - řízení a financování. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. s. 243.
[xii] ROTH, Oto. K modelovým koncepcím financování terciárního vzdělávání. In: [online]. [2014-41-27]. Dostupné z: https://www.csvs.cz/aula/clanky/03-2004-2-k-modelovym.pdf.
[xiii] EUA European University Association. Designing Strategies for Efficient Funding of Higher Education in EuropePrint. [online]. © European University Association, 2004. [2014-11-09]. Dostupné na: https://www.eua.be/define.aspx.
(Pokračování příspěvkem dalšího autora)