Vize, jakou potřebujeme/282
Součástí rozšíření verze vize nemůže nebýt koncepce odstranění úpadku vzdělání a důsledků tohoto úpadku, a to i pokud jde o vymezení toho, co by mělo být nezbytnou součástí obsahu vzdělání. Vzdělání je základem produktivní spotřeby, základem naplnění smyslu žití, který je založen na rozvoji a uplatňování schopností. Ve zlomové době však k tomu přistupuje i to, že přirozená autorita vzdělání umožňuje alespoň částečně vytlačit z naší psychiky zapouzdřující memplexy, tj. ty replikátory v komunikačním prostoru, jejichž stabilita je založena na tom, že si podmaňující psychiku člověka a uzavírají jej do stereotypů a názorových bublin. S takto zasaženými lidmi se pak snadno manipuluje.
Několik následujících dílu seriálu k pěstování vize je věnováno náčrtu toho, jak by mohlo být koncipováno funkční a přitažlivé vzdělání odpovídající úrovni univerzitního vzdělání.
Projekt UNIVERZITY VŠEHO VĚKU – část 9.
0pt; font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; color:#7030A0;mso-fareast-language:CS">Úvod k části věnované prakticky zaměřeným předmětům
V prvních osmi dílech jsem věnoval pozornost obecně teoretickému základu, konkrétně následujícím předmětům:
Matematika – jak ji učit tak, aby byla přitažlivá a rozvíjela představivost, viz:
https://radimvalencik.pise.cz/10492-vize-jakou-potrebujeme-266.html
Filozofie (dějiny filozofie) – to nejdůležitější (ale jak a proč učit?), viz:
https://radimvalencik.pise.cz/10493-vize-jakou-potrebujeme-267.html
Teoretická ekonomie – (mikroekonomie a makroekonomie, jak učit a k čemu je), viz:
https://radimvalencik.pise.cz/10494-vize-jakou-potrebujeme-268.html
https://radimvalencik.pise.cz/10495-vize-jakou-potrebujeme-269.html
Metody myšlení – jak kultivovat naše myšlení, viz:
https://radimvalencik.pise.cz/10496-vize-jakou-potrebujeme-270.html
Psychologie, Vybrané kapitoly z dějin, Základy právní sebeobrany – jen stručná charakteristika
https://radimvalencik.pise.cz/10502-vize-jakou-potrebujeme-271.html
Teorie her jako bojové umění – jedna z možností, co dát do obecného základu
https://radimvalencik.pise.cz/10503-vize-jakou-potrebujeme-272.html
Velmi si vážím připomínek a diskuse k jednotlivým částem. Postupně ji zpracuji a to nejdůležitější uveřejním. Zvlášť mě potěšila pozornost věnovaná výuce matematiky. Bez ní to opravdu nejde. Ti, kteří v tuto chvíli nesouhlasí, patrně neměli možnost setkat se s vhodným stylem výuky této disciplíny, případně jim nebylo dostatečně přesně a správně vysvětleno, k čemu studium matematiky slouží.
V rámci diskuse i při neformálních diskusích zazněla i řada podnětů, jak projekt univerzity všeho věku, jejíž výuka by byla zaměřena na to, aby člověk pochopil, o co ve společnosti jde a co dělat, realizovat postupnými kroky, které vyústí ve zpřístupnění výuky široké veřejnosti a "přifázování" k akreditovanému akademickému vzdělání. Není to nereálný cíl.
Nyní se budu věnovat praktiky zaměřeným předmětům, které by byly vyučovány následně, tj. až po zvládnutí obecně teoretického základu. Uvedené pořadí je důležité, protože praktické využití poznatků musí být podloženo poctivým studiem, jehož zvládnutí si může každý ověřit. K tomu několik poznámek:
- Prakticky zaměřené předměty jsou interdisciplinární povahy, spojují poznatky různých disciplín, jeden a tentýž předmět tohoto typu může být přednášen více pedagogy.
- To, že se jedná o předměty prakticky zaměřené, neznamená, že neobsahují i nejnovější poznatky vědy, ale spíše naopak.
- Dle konkrétních podmínek mohou být různě strukturovány, takže i to, co navrhuji, je jen jednou z možností.
- Část základní charakteristiky prakticky zaměřených předmětů mám připravenu, v rámci této série ji ještě dopracuji, takže může dojít k určitým upřesněním základní struktury, kterou nyní zveřejňuji.
Základní struktura prakticky orientovaných předmětů:
Vývoj jako základní vlastnost našeho světa – jak vznikl svět, kam až jsme schopni dohlédnout, kterým směrem se vyvíjí, jak vývoj společnosti navazuje na vývoj přírody
Náš život jako součást vývoje světa – jaksouvisí vývoj každého z nás s vývojem světa, projektování dráhy celoživotního uplatnění, specifika sebepéče o fyzické a duševní zdraví v jednotlivých fázích lidského života
Současná změna v charakteru ekonomického růstu – jak měříme ekonomický růst, HDP (jeho přednosti a nedostatky), alternativy, proč Green Deal není řešení, přechod na novou kvalitu ekonomického růstu[1]
Tvůrčí mezigenerační týmy a uplatnění v rámci nich – pro právě tvůrčí mezigenerační týmy, mezigenerační komunikace, jak si najít místo ve vhodném tvůrčím mezigeneračním týmu
Osvojování perspektivní, realistické a přitažlivé vize jako součást životního stylu – o jakou vizi jde, čím začít, struktura vize, jak se podílet na jejím pěstování a šíření
Metodiky zpracování závěrečné práce – jak si vybrat téma a vedoucího, čím začít, co prostudovat, jaké využití bude práce mít
V dalších pokračováních se budu věnovat jednotlivým tématům. Uvítám průběžné připomínky a budu na ně reagovat.
(Pokračování první z uvedených témat)
[1] Považuji za mimořádně důležité téma, protože všechny diskuse o budoucnosti se stále bezprostředněji vztahují k této otázce, proto jí také budu věnovat zvláštní pozornost
A k tomu trochu inspirující přírody:
Jak jsem již psal, strávil jsem z rodinných důvodů většinu letní dovolené v Košicích. Volného času jsem využil k tomu, že jsem navštívil některá místa v okolí. A tak jsem poprve zavítal do Humenného, kam mě přilákala poměrně hustá síť turistických značek. Procházka v okolí velkého zámku s velmi bohatou expozicí byla příjemná.
Zámek z čelního podhledu.
Jezírko asi dva kilometry od zámku.
Ještě pohled na jezírko z druhé strany.
Pro zajímavost jsem vložil i toto foto s nečekaným setkáním. Při tankování benzínu na cestě do Humenného jsem uviděl toto stvoření. Nechtělo se mně věřit, že je to kudlanka nábožná. Prý skutečně je. Její výskyt se rozšířil až sem. Kousek od ní byl i menší sameček, kterého určitě za chvíli sežere.