Vize, jakou potřebujeme/271

13. září 2022 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/271

Vize, jakou potřebujeme/271

Součástí rozšíření verze vize nemůže nebýt koncepce odstranění úpadku vzdělání a důsledků tohoto úpadku, a to i pokud jde o vymezení toho, co by mělo být nezbytnou součástí obsahu vzdělání. Vzdělání je základem produktivní spotřeby, základem naplnění smyslu žití, který je založen na rozvoji a uplatňování schopností. Ve zlomové době však k tomu přistupuje i to, že přirozená autorita vzdělání umožňuje alespoň částečně vytlačit z naší psychiky zapouzdřující memplexy, tj. ty replikátory v komunikačním prostoru, jejichž stabilita je založena na tom, že si podmaňující psychiku člověka a uzavírají jej do stereotypů a názorových bublin. S takto zasaženými lidmi se pak snadno manipuluje.

Několik následujících dílu seriálu k pěstování vize je věnováno náčrtu toho, jak by mohlo být koncipováno funkční a přitažlivé vzdělání odpovídající úrovni univerzitního vzdělání.

Projekt UNIVERZITY VŠEHO VĚKU – část 7.

Psychologie, Vybrané kapitoly z dějin, Základy právní sebeobrany

Dostávám se ke třem významným a poměrně atraktivním disciplínám, které jsem nikdy systematicky nestudoval ani neučil. Tj. v této oblasti jsem laik, proto se budu věnovat jen některým dílčím aspektům, které z hlediska výuky těchto předmětů považuji za důležité.

Všechny uvedené disciplíny spojuje (a to i s těmi předešlými) to, že jsou významnou a nezastupitelnou součástí vytváření uceleného pohledu na to, co se odehrává a co dělat. Každý by se s nimi měl alespoň částečně seznámit. Navíc jsou to disciplíny poměrně atraktivní.

Psychologie

Psychologii můžeme chápat jako vědu o lidské psychice, tj. o tom, co tvoří obsah lidského vědomí a podvědomí. Jak jsem ukázal výše, v oblasti analýzy motivací (toho, jak se člověk rozhoduje v souladu se svými vyvíjejícími se preferencemi) úzce souvisí s mikroekonomií. Za důležité otázky, kterým by měla být při výuce této disciplíny věnována pozornost, považuji:

1. Popis procesu přenosu prožitků z vytváření představ o budoucích situacích na to, co prožíváme v současnosti. Návazně pak toho, za jakých předpokladů dochází ke slučování prožitků takovým způsobem, že vytvářejí relativně stabilní motivace. Tato problematiky má dvojí využití:

- Jednak v oblasti vědomé kontroly a usměrňování vývoje našeho vlastního motivačního systému a s tím spojených volních vlastností.

- Jednak z hlediska toho, abychom lépe chápali, proč jiní lidé jednají tak, jak jednají.

2. Analýza mechanismů, kterými memplexy působí na naše vědomí a zejména podvědomí. V této oblasti je toho teorie ještě hodně dlužna, ale alespoň v informativní rovině by tato problematika při seznamování posluchačů měla být sdělena.

Jedním z nejvýznamnějších praktických vyústění výuky psychologie je oblast komunikace, včetně rozlišení typů komunikace mezi různými skupinami (mladými a starými, méně a více vzdělanými, odborníky a laiky apod.). Důraz je přitom důležité klást na to, proč vznikají různá nedorozumění, narušení komunikace při vyjasňování sporných otázek, nebo k manipulaci prostřednictvím komunikace.

Vybrané kapitoly z dějin

Studium dějin je významné. To že jsem při vymezení příslušné disciplíny zdůraznil, že se jedná o vybrané kapitoly, souvisí s tím, že se k dějinám obracíme zejména tehdy, když hledáme historické kořeny různých současných událostí. Aby nám znalost dějin mohla napomoci dát odpověď na otázky, které s aktuálním děním souvisejí, musíme znát "dějinnou předehru" toho, co se v dané oblasti odehrává. To v rámci výuky v rozsahu vysokoškolského studia při nespecializovaném studiu není ve všech oblastech reálné. Proto je třeba dát jen základní orientaci, pokud jde o dějiny jako celek. Podrobně se pak věnovat tomu, co je z hlediska aktuálního dění nejdůležitější. Zvyšuje to mj. atraktivitu dané disciplíny.

Základy právní sebeobrany

Názvem je zvýrazněno to, proč by součástí uceleného vzdělání vyúsťujícího v odpověď na otázky, o co ve společnosti jde a co dělat (jak se podílet na pěstování, šíření a realizaci perspektivní realistické a přitažlivé vize) by mělo být poskytnutí základních právních znalostí. Pokud se ptáme, na co by tyto znalosti měly být zaměřeny, pak právní sebeobrana je tím hodně aktuálním, a to ve dvou směrech:

- Jednak jako sebeobrana ve vztahu k podvodníkům či těm, kteří nás nějak poškodili (okradli, způsobili havárii, poškodili z pozice zaměstnance či zaměstnavatele apod.).

- Jednak jako sebeobrana ve vztahu ke zneužití státní moci v individuálním i společenském rozměru (v důsledku turbulencí, do kterých jdeme, bude bohužel patrně těchto případů přibývat).

Každý člověk by měl znát základní principy práva (právního výkladu a právních konstrukcí). Významnou roli také hraje znalost procesního práva, zejména toho, co je při přípravě soudního řízení a v jeho průběhu nezpochybnitelným právem každého občana a jak se tohoto práva domoci.

(Pokračování)

A k tomu trochu inspirující přírody:

Běhen letošní dovolené, jejíž většinu jsem strávil z rodinných důvodů v Košicích, jsem si udělal řadu výletů. Jeden z nich byl do málo navštěvované oblasti Levočských vrchů. Tento byl do okolí Nižné Repaše. Krásná příroda, kde nikoho nepotkáte s moc pěknými výhledy. Překvapilo mě, že lesy široko daleko se sestávaly téměř výlučně z modřínů. To jsem ještě nikdy nidky neviděl. Až začnou zanedlouho zlátnout, bude to tu nádherné.

Výhled donitra Levočských vrchů.

Vyváženíá kombinace plání a lesů.


Zde je těchto zvonků habaděj. Vyfotil jsem ho proto, že tento druh rosta na dlažbě u Národního divadla hned nad Vltavou. Už se tam drží dva roky, přežil zimu i sucha. Kdy půjdete od můstku na Žofín směrem k Mostu Legií najdete ho za druhým velkým betonovým blokem, kousek před schůdky na záchůdky.


Dole jsou Nižné Repaše.


Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář