Poprvé jsem v terénu vyzkoušel anketu, která měla prověřit jednu z hypotéz týkajících se komplexu her TITANIC. Celkem na poměrně slušném vzorku 33 studentů.
Zde je anketa a výsledky:
Anketa: Jak vnímáme možnost toho, že se hraje hra TITANIC, a jak bychom se v této hře zachovali?
0pt;
font-family:"Times New Roman",serif;color:#548235;mso-themecolor:accent6;
mso-themeshade:191;mso-style-textfill-fill-color:#548235;mso-style-textfill-fill-themecolor:
accent6;mso-style-textfill-fill-alpha:100.0%;mso-style-textfill-fill-colortransforms:
lumm=75000">Studenti dostali toto písemné vysvětlení:
Hra Titanic: Jedná se o hru (resp. komplex vzájemně propojených her), ve které část hráčů upřednostní strategii uchování svých výhodnějších pozic v neefektivním systému před řešením příčin neefektivnosti, a to i za cenu obětování velké části ostatních hráčů.
Název vznikl na základě toho, co se na Titanicu odehrálo. Když se zjistilo, že se loď potopí a že není dostatek člunů, někdo zavřel pasažéry třetí třídy v podpalubí (nekooperativní strategie), zatímco jiní se snažili udržet pořádek, organizovat záchranu tak, aby se co nejvíce lidí zachránilo, aby byla dána přednost ženám a dětem, a to i za cenu snížení šance na vlastní záchranu (kooperativní strategie).
V současné době si lze položit otázku, zda se nerozehrávají obdobné hry, ovšem tentokrát pokud jde o vývoj celé globální společnosti. Tj. zda někteří (kteří mají dostatečný vliv, budeme je nazývat "vyvolení") se nesnaží využít ke zvýšení šancí na vlastní přežití obětování části ostatních. V tomto případě:
- Kooperativní jsou ty strategie, které se snaží řešit současné problémy vytvářením rovnosti příležitosti nezávisle na majetkové pozici a na základě toho minimalizovat rizika budoucího vývoje.
- Nekooperativní jsou ty strategie, které mohou použít ti, co mají silnější majetkovou pozici, k tomu, aby formou ekonomické a následně i sociální segregace zvýšili svou šanci na přežití v případě stupňování společenských konfliktů.
První skupina ("nezasvěcení") dostali toto zadání (nevěděli, že jsou dvě odlišná zadání):
Zadání ankety
Čísly od 0 (nemůže se stát), přes 5 (jedna alternativa je stejně pravděpodobná jako druhá) až 10 (stane se s naprostou jistotou) oceňte následující:
1.1. To, že se v současné realitě hraje hra TITANIC o přežití tak, jak je stručně popsána:
|
1.2. S jakou pravděpodobností byste se v případě, že by se hra typu TITANIC hrála, zachránili, pokud byste:
- volili kooperativní strategii:
|
- volili nekooperativní strategii:
|
2.1. Pokud by se hrála hra TITANIC, s jakou pravděpodobností byste se dostali mezi vyvolené:
- pokud jim budete sloužit:
|
- pokud jim nebudete sloužit:
|
2.2. S jakou pravděpodobností byste se zachránili:
- pokud budete vyvoleným sloužit:
|
- pokud nebudete vyvoleným sloužit:
|
Identifikační znaky
Muž – žena
Věk
Bakalářské studium – magisterské studium
Připomínky, náměty apod. k anketě:
Druhá skupina ("zasvěcení") dostali toto zadání (též nevěděli, že jsou dvě odlišná zadání). Červeně je vyznačena otázka "navíc":
Zadání ankety
Čísly od 0 (nemůže se stát), přes 5 (jedna alternativa je stejně pravděpodobná jako druhá) až 10 (stane se s naprostou jistotou) oceňte následující:
1.1. To, že se v současné realitě hraje hra TITANIC o přežití tak, jak je stručně popsána:
|
1.2. S jakou pravděpodobností byste se v případě, že by se hra typu TITANIC hrála, zachránili, pokud byste:
- volili kooperativní strategii:
|
- volili nekooperativní strategii:
|
2.1. Pokud by se hrála hra TITANIC a pokud byste dostali nabídku sloužit vyvoleným s tím, že se zachráníte spolu s nimi:
- považovali byste tuto nabídku za závaznou a míněnou vážně:
|
- považovali byste ji jen za fiktivní, abyste byli jen použiti a zneužiti pro potřeby prosazení nekooperativního řešení:
|
2.2. Pokud by se hrála hra TITANIC, s jakou pravděpodobností byste se dostali mezi vyvolené:
- pokud jim budete sloužit:
|
- pokud jim nebudete sloužit:
|
2.3. S jakou pravděpodobností byste se zachránili:
- pokud budete vyvoleným sloužit:
|
- pokud nebudete vyvoleným sloužit:
|
Identifikační znaky
Muž – žena
Věk
Bakalářské studium – magisterské studium
Připomínky, náměty apod. k anketě:
K tomu: Předpokládal jsem, že "zasvěcení", kteří mají vsunutou informaci "navíc", budou mnohem více skeptičtí k tomu, že se mohou dostat mezi "vyvolené".
A jak to dopadlo? – O tom zítra.
(Pokračování zítra)