R2016/088: Všetečka - ke hrám typu TITANIC

28. duben 2016 | 07.00 |

Několik poznámek ke hrám typu Titanic

Libor Všetečka

Bavíme-li se o hře typu Titanic, je nutné se zabývat a zkoumat také faktory, které ovlivňují hráče v různých situacích.

Má první myšlenka vychází z klasického předpokladu, kdy máme kapitána, který se rozhoduje, zda zachrání pouze sebe na úkor ostatních či naopak. Jeho rozhodování a chování bude jistě rozdílné v případě, kdy se bude Titanic nacházet uprostřed oceánu, nebo kousek od pevniny. Teď to myslím obrazně. V prvním případě mají lidé menší šanci na přežití (nejspíše umrznou uprostřed oceánu), ve druhém případě se nacházejí poblíž souše, mohou se tedy snadněji a ve větším procentu zachránit (maximálně nastydnou). Je tedy zřejmé, že se jedná o dvě situace, které mají stejný základ (v obou případech kapitán nezachrání loď ani náklad), ale liší se vážností a následky a také kapitán se bude rozhodovat jinak, nebo alespoň učiní některé z rozhodnutí snáz v různých variantách.

Tím chci naznačit, že vážnost situace značně ovlivňuje to, kdy se první osoba (v tomto případě kapitán) zachrání na úkor ostatních či naopak.

Druhá myšlenka vychází opět z klasického modelu. Máme zde tisíce pasažérů, ovšem kapitán v tomto případě nebude jedinec (nahradíme ho jakýmsi útvarem, např. celá posádka). Pro lepší představu to přirovnám ke stádu ovcí. Pasažéři jsou například velké stádo "nemocných, slabých ovcí". Kapitán je skupinka zdravých ovcí s velkým potenciálem a stojí před rozhodnutím, zda zachránit sebe a tím i budoucí populaci ovcí, nebo se obětovat pro ovce, které nemají žádný potenciál. Když to aplikujeme například na firmu, jedná se o jakýsi druh akvizice, kdy jedna firma (leader) potopí všechny ostatní dceřiné firmy, aby zachránila sama sebe. Je to špatně? Záleží na úhlu pohledu a na tom, o co se konkrétně jedná. V Titaniku jako takovém by bylo samozřejmě nehumánní, kdyby kapitán obětoval ostatní pro svou záchranu.

Moje poznámka: To je právě ta dřina, co nás čeká. Podle podmínek té či oné úlohy vytvořit vhodný model a analyzovat ho. Zde bude důležité:

- Najít vhodná kritéria rozlišení různých her typu TITANIC tak, abychom měli přehledný systém jejich klasifikace, věděli, kdy se která hrá a jaké řešení má, příp. jaké jsou hraniční podmínky přechodu jednoho typu her v jiný.

- Jak na základní typy her navazují další hry vytvářející komplex her TITANIC.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář